ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון), בישיבת הממשלה, למאבק זכאי קצבת הנכות הכללית הנגזרת מאובדן כושר עבודה, ואמר: "לאחר החגים אני מתכוון להביא לממשלה, ביחד עם שר האוצר, הצעה לשיפור דרמטי במצבם של בעלי מוגבלויות בישראל. תוך ארבע שנים יגדל התקציב לנכים בארבעה מיליארד שקלים, מסגרת תקציבית שקבע שר האוצר". הוא הסביר "המטרה של המהלך היא לדאוג לכך שהכנסתם של נכים, שהוכרו כמי שאינם מסוגלים לעבוד, לא תפחת מ-3,200 שקלים לחודש. כך נעלה את הנכים שנמצאים היום במצוקה הגדולה ביותר מעל לקו העוני". הוא ציין כי "הכנסתם של נכים קשים לא תפחת מ-4,000 שקלים לחודש".



עוד הסביר נתניהו כי "בכדי לעודד השתלבות נכים בעבודה, לא תקוזז קצבת נכה עובד עד שכר של 4,200 שקלים לחודש. מעל לסום הזה, הקצבה תקוזז בהדרגה. כמו כן, אני מתכוון להביא הקלות נוספות שיידונו עם ההחלטה האמורה". ראש הממשלה טוען כי התכנית תיתן "מענה מידי לנזקקים ביותר ותשפר באופן משמעותי את מצבם של אנשים בעלי מוגבלויות ותסייע לשילובם במעגל העבודה".



שני חידושים בלבד יש בהצהרת נתניהו ושניהם נוגעים למסגרת הזמנים. למרות הבטחת יו"ר הקואליציה ח"כ ביטן במסיבת עיתונאים לפני חודשיים כשטען שהמתווה שהציג הוא על דעתו של ראש הממשלה, גם החקיקה השנויה במחלוקת של משרד רה"מ לגבי קצבת הנכות, לא תובא לכנסת לקריאה ראשונה לפני החגים.



כזכור, ביטן הבטיח חקיקה מהירה עוד בפגרת הקיץ של הכנסת, שתבטיח את הפעימה הראשונה של העלאת קצבת הנכות כבר בינואר הקרוב. אבל החידוש החשוב יותר נוגע למסגרת הזמנים לכניסת החקיקה לתוקף - במהלך ארבע שנים תמימות, בעוד ארגוני הנכים דורשים כי הקצבה תעלה בפעימה אחת.



מעבר לכך, נתניהו לא מחדש על המתווה שהציג לפני כחודשיים בהודעה לתקשורת בעקבות פניית מעריב לקבלת תגובתו על "מתווה ביטן" אותו למעשה דחה ועל כך דיווחנו לראשונה. במ"מעריב-סופהשבוע". זהו אותו מתווה שקובע כי קצבת מקסימום של 4,000 שקלים תינתן רק לנכים מעל 90%, המהווים 30% בלבד מזכאי קצבת הנכות הכללית. מדובר בתכנית שנגדה יוצאים ארגוני הנכים, שמחאתם תוחרף עד שתכונן חקיקה.



זאת ועוד, בהצהרתו נתניהו אינו מזכיר את ההתחייבות שלו לביטן שהעדכון התקופתי של קצבת הנכות יהיה צמוד לעדכון שכר המינימום, צעד עליו הוכרז לפני כחודשיים, אך נתקל מאז בהתנגדות האוצר. כך שייתכן שביטן מאבד עוד הישג עבור הנכים.



המשמעות: ביטן התקפל; מטה מאבק הנכים: "המאבק יוחרף"


המתווה עליו הסכימו כל סיעות הכנסת בניצוחו של ח"כ ביטן מלפני חודשיים דיבר על העלאה הדרגתית ל-4,000 שקלים את קצבת הנכות החודשית המקסימלית לכלל זכאי הקצבה, ול-3,200 שקלים רק בפעימה הראשונה בינואר. נתניהו מתעקש שקצבת הבסיס למקסימום תהיה 3,200 (במקום 2,340) כתחנה אחרונה לרוב הנכים. ביטן התיישר איתו מאז הוצג המתווה.



יצויין כי מסגרת התקציב שקבע האוצר ועליה מצביע רה"מ מספיקה להעלאת קצבת הנכות המקסימלית ל-4000 שקלים לכלל הנכים, אבל נתניהו לא מתכוון להשתמש במלוא התקציב לקצבאות ישירות. מדובר בנושא שהוא ליבת המחלוקת בין הממשלה למפגינים ממאבק הנכים, התובעים כי הקצבה תושווה לשכר המינימום העומד על 5,300 שקלים.



אלי גרונר, מנכ"ל משרד רה"מ, חשף בכנס ביוני טפח מהמדיניות המנחה את רה"מ כשטען: "בעולם הוכח כי ככל שיש יותר כסף לקצבאות נכות יש גם יותר נכים" ועורר זעם רב בקרב ארגוני הנכים שטענתם ליחס עניים גבוה בהרבה מבאוכלוסיה הכללית וקשיי השתלבות בתעסוקה שמקורם גם באפליה ונגישות, ולא רק במדיניות שאינה מעודדת עבודה, נתמכת במחקרים רבים.



ממטה מאבק הנכים נמסר בתגובה: "אנו דוחים מכל וכל את המתווה אשר יותיר מעל ל-150,000 בני אדם מתבוססים בקצבת עולב שאינה מאפשרת חיים. מטה מאבק הנכים לא יותיר פצועים בשדה הקרב של הפוליטיקאים, ולא ניתן לעשות קרבות הורדות ידיים של קרדיטים על הגבות השבורים שלנו. נמשיך להיאבק עד שקצבת הנכות תושווה לשכר המינימום, בפעימה אחת, לבסיס הקצבה, באופן שיוויוני כולל ילדים עם מוגבלות".



אלכס פרידמן, יו''ר ''נכה לא חצי בן אדם' אמר: "בשעה טובה ומבורכת ראש הממשלה התעורר והתייחס לנכים, רק חבל שהוא קם על רגל שמאל וממשיך לקדם את המתווה הגרוע והמפלה. אנחנו נמשיך להתנגד ולהחריף את המאבק, וקוראים להידברות ישירה עם ראש הממשלה. המאבק שלנו על חיים בכבוד, לא על עצמות".



ח"כ אילן גילאון (מרצ) יוזם הצעת החוק להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום, אמר בתגובה כי "זוהי המשך מדיניות של זריית החול בעיני הציבור. התחרות בין רה"מ לשר האוצר על קרדיט יותר חשובה לשניהם מאשר לעלות את קצבת הנכות. כל יוזמה בנושא שלא תכלול את עיקרון האוניברסליות וההצמדה לשכר המינימום היא לא באה בחשבון. לא ניתן לממשלה להמשיך במדיניות ההפרד ומשול לציבור הנכים". לטענתו, הקואליציה מעכבת כל דיון בהצעת החוק להשוואת קצבת הנכות, שעברה בקריאה טרומית ברוב קולות בכנסת ב-7 בדצמבר 2016. "הממשלה רומסת את הנכים ואת הכנסת בכך שהיא לא מקדמת את הדיון בהצעת החוק שתעשה צדק עם רבע מיליון ישראלים", הסביר.



חבר ועדת הרווחה, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הוסיף: "הממשלה עושה סיבוב ציני מכוער על גבם הרצוץ של הנכים. המתווה לא מבטיח למרבית הנכים רף של קיום מינימלי ולמעשה לחלק גדול מהם כלל לא מעלה את הקצבה. יש עודפים של מיליארדים בקופת המדינה ממסים ובמקום לפתרון את המשבר ממשיכים להתעלל בנכים".