אישה בהיריון ונער כבן 17 אושפזו היום (שני) בבית החולים סורוקה בבאר שבע לאחר שנדבקו בחיידק הליסטריה. במשרד הבריאות עדיין לא גילו את הסיבה להתפרצות המחלה. אולם ל"מעריב השבוע" נודע, כי רוב החולים נושאים אותם מאפיינים גנטיים של החיידק, מה שמצביע על מקור משותף להדבקה.



ד״ר פרחאן א-סאנע, ממשרד הבריאות במחוז דרום, מסר כי החקירה נמשכת ומקשה עליה העובדה שהחולים מגיעים מאזורים שונים ברחבי הנגב. "מדובר לרוב בנשים בדואיות מאזורים מפוזרים ברחבי הנגב, כמו רהט, כסייפה, חורה, לקייה, שגב שלום וכפרים לא מוכרים", סיפר ל"מעריב השבוע", והוסיף כי "רוב המקרים הם של נשים בהריון. כל כיווני ההדבקה נלקחים בחשבון, ובעיקר האפשרות של צריכת מזון מזוהם ממקור משותף. החקירה נמשכת, במקביל למסע הסברה שמבצע משרד הבריאות בכל הישובים הבדואים בנגב, כולל המלצה לרכישת מזון ממקור מוכר הנמצא תחת פיקוח של משרד הבריאות, רחיצת ידיים לפני ואחרי הכנת האוכל, אחרי יציאה מהשירותים, לבשל היטב מוצרים שיכולים להכיל את החיידק, כגון דגים, בשר ומוצרי חלב לא מפוסטרים, ביצים ולשטוף היטב ירקות ופירות".



ד״ר יעל יגל, מומחית למחלות זיהומיות בבית החולים ״סורוקה״ בבאר שבע מסרה כי מדובר בחיידק שמתרבה בסוגים שונים של מזון. כל הנדבקים אכלו ככל הנראה מאותו מקור, והוסיפה כי מחצית מתוך שמונה הנשים בהריון שהגיעו לסורוקה הפילו את עובריהן. בנוסף, אחת ילדה תינוק אך גם הוא נגוע בליסטריה ומקבל טיפול רפואי. "ההתפרצות הגדולה החלה ביולי-אוגוסט, כאשר עד אז הגיעו לטיפול ארבע נשים בממוצע של אחת לחודש, ולאחר מכן הגיעו כמעט ביחד עשר נשים בחודשיים", סיפרה יגל. "אחוז ההפלה של הנשים בהיריון הגיע ליותר מחמישים אחוזים".





15 הפלות מתחילת השנה. צילום אילוסטרציה: אינג אימג'
15 הפלות מתחילת השנה. צילום אילוסטרציה: אינג אימג'


ד"ר מיכאל גדלביץ', רופא מחוז דרום במשרד הבריאות, ציין כי מדובר בגידול משמעותי יחסית לשנים קודמות. "ראינו שיש יותר מקרים מבדרך כלל", סיפר גדלביץ', "לפני כן היו מקרים בודדים". גדלביץ' הוסיף כי במשרד הבריאות ניסו לבדוק את פשר התופעה והעיתוי שלה. "ראינו עליה בשנה האחרונה וניסינו לבדוק מה המשותף בין כל המקרים, יש לנו כמה אפשרויות. אולי מפעל מסוים או גידולים מסוימים".



"אנחנו מבצעים מסע הסברה בציבור הבדואי לגבי התופעה", ציין גדלביץ' שדיבר על תכונתיו של חיידק הליסטריה. "ליסטריה הוא חיידק סביבתי ויכול להיות בכל דבר. אנשים יכולים לשאת אותו ולא להיות חולים. נעשים חולים כשיש מערכת חיסונית חלשה והדבר יכול לגרום להפלה", הדגיש.