החלטה שהתקבלה לאחרונה באגף המבצעים של המשטרה, ליישם החל מ־1 בנובמבר הנחיה ישנה המורה למתנדבי המשמר האזרחי הלובשים מדים במסגרת שעות ההתנדבות לענוד תג מתנדב, מעוררת בימים אלה מחאה בקרב המתנדבים. תחילה נעשו ניסיונות לשנות את מה שהם מכנים "רוע הגזירה", אולם משהוברר כי ההחלטה היא חד־משמעית וסופית, החלה המחאה לצבור תאוצה ויש המנסים לארגן הפסקת פעילות של המתנדבים. מהלך כזה עלול לסכן את פעילותה השוטפת של המשטרה ולפגוע באורח אנוש, להערכת קצינים בכירים במשטרה, בביטחון הציבור ובשמירה על הסדר הציבורי.



המשמר האזרחי של המשטרה הוקם לראשונה בשנת 1975 לאחר פיגועים חבלניים שאירעו בצפון הארץ שנה קודם לכן. עם השנים הפך מערך המתנדבים מרכיב מרכזי וחשוב בפעילות השוטפת של המשטרה, ולא בכדי הוגדר בעבר על ידי מפכ"לים וקצינים בכירים כמכפיל את כוח הארגון. בשנת 2015 מנה מערך המתנדבים במשטרה 36.6 אלף מתנדבים בכל הארץ, מספר השווה לכ־2,000 שוטרים במשרה חודשית מלאה.



במשטרה הבינו עם השנים את חשיבות המתנדבים. בקצונה הבכירה הוחלט להעניק להם מדים זהים לאלה של השוטרים ולשמור ככל האפשר שלא יהיה בידול בינם לבין השוטרים בזירות הפשע ובפעילות השוטפת. במשטרה הגיעו למסקנה שאם מתנדב יוצג כנחות משוטר, הוא לא יזכה להתייחסות נאותה מצד האזרחים. לכן ניתנו למתנדבים סמכויות מקבילות לשוטרים.



אולם לאחרונה הועברה הנחיה החתומה על ידי נצ"מ אמנון איצקוביץ, רמ"ח מתנדבים באגף המבצעים של המשטרה ורמ"ד משטרה ונוהג סנ"צ עודד שרעבי, ולפיה "כלל המתנדבים שלובשים מדים מחויבים לענוד תג שמי עם הכיתוב "מתנדב" לפני שמם. לטענת האחראים על ההנחיה. מקבלי ההחלטה סיימו את מכתבם בהערה חד־משמעית: "תבוצענה בקרות בנושא זה על ידי מדור משטר ונוהג".



בעקבות ההנחיה החדשה, מתנדבים ותיקים וחדשים טוענים כי מקבלי ההחלטות לא ערים לסיכון החמור שבקבלת ההחלטה. "לשלוח אותנו לטפל בזירות פליליות ובאירועים חריגים כשאנחנו נושאים תג מתנדב, זה פשוט להסיט לעברנו את קצפם של הציבור והעבריינים. אם המשטרה החליטה לבדל אותנו מהשוטרים, למה שהציבור ייקח אותנו ברצינות?! נהפוך שק החבטות של הציבור, ועם התנהלות שכזו לא נוכל להסכים.



"לא נפקיר את הביטחון שלנו כדי להתנדב ולתרום לטובת שלום הציבור וביטחונו. פקחי העירייה מקבלים סמכויות של שוטרים, ופתאום אותנו רוצים לסמן כמתנדבים. אנחנו מכפיל הכוח של המשטרה. זו החלטה חסרת טעם שמסכנת אותנו ולא נוכל להשלים איתה".בחלק מהתחנות העלו קציני המתנדבים את הסוגיה והבהירו כי אף שמדובר בשגיאה לטעמם, הם יעשו הכל כדי ליישם את ההחלטה בקרב המתנדבים שלהם אולם מרבית המתנדבים בוחנים את צעדיהם ואף שוקלים לוותר על ההתנדבות כליל, מה שעלול לפגוע נואשות בתפקודה של המשטרה. "רק החרפת הצעדים מבחינתנו תוביל לביטול ההנחיה. אם לא נגיע לפעילות, הציבור לא יקבל שירות, שכן בתחנות יש מחסור בשוטרים. העומס יגרום לקריסה של תחנות המשטרה. נוביל מערך מחאתי כדי לשמור על ביטחוננו ועל מנת שנוכל לבצע את מלאכתנו בצורה ראויה ומכובדת".



ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במשטרת ישראל פועלים למעלה מ-30,000 מתנדבים במגוון תפקידים ומשימות. המתנדבים מהווים מכפיל כוח משמעותי בפעילות המשטרה ומהווים מודל לאזרחות טובה. מטבע הדברים מתנדבי משטרת ישראל כפופים לתקנות המשמר האזרחי המסדירות את סוגיית ההתנדבות במשטרה, ומתייחסות בין היתר, להופעה התקנית של מתנדבים בפעילות. כגוף המעניק שירותי משטרה מגוונים לאזרח, מימוש הנחיות שעניינן משמעת ולבוש, נועדו כדי ליצר סדר, שקיפות וממלכתיות כלפי האזרח".



במשטרה הוסיפו: "נדגיש כי פעילותם של המתנדבים הינה בעלת חשיבות רבה בביצוע משימותיה המגוונות של המשטרה. המתנדבים הינם נכס ארגוני חשוב וכך ימשיך להיות גם בעתיד".