ניתוח שבוצע בילדה בת 3 בשבוע שעבר בהדסה הר הצופים, הצליח למנוע התפרצות של סרטן אלים במיוחד בגופה: סרטן מדולרי של בלוטת התריס. מדובר בסוג נדיר של סרטן בלוטת התריס, שיכול לעבור בתורשה, ואפשרויות הטיפול בוו מצומצמות יותר מאשר בסוגים אחרים. אף שעדיין הייתה תקינה, נעשה ניתוח מניעתי להסרת בלוטת התריס, שהצליח, כך נראה, למנוע את התפרצות הסרטן האלים שלפי הרופאים היה פצצה מתקתקת.



הילדה התגלתה כנשאית של המחלה כשהייתה תינוקת בת שנה, לאחר שאביה, אז בן 30, כבר אובחן בגידולים בבלוטת יותרת הכליה ובסרטן מדולרי בבלוטת התריס - גידול נדיר ואלים עם פוטנציאל התפשטות מהיר וקטלני. בשל גילו הצעיר עלה החשד שהרקע לכך גנטי. ואכן, בדיקה גנטית איששה את החשד ובעקבותיה הומלץ גם לבני משפחתו של האב לבצע את הבדיקה, ומרבה הזעזוע אובחנה התינוקת כנשאית.



לאחר ניתוח של הנתונים החליט הצוות הרב־תחומי בהדסה הר הצופים, בראשות ד”ר סימונה גלסברג ופרופ’ דוד גרוס, על התערבות כירורגית מהירה ונרחבת לבלוטות יותרת הכליה ולבלוטת התריס בילדה וכן באב, ואת הניתוחים ביצע פרופ’ חגי מזא״ה.



במרכז הרפואי הדסה מסבירים כי לפי הנוהל במקרה של זיהוי הגן הפגום בילדים, על הצוות הרפואי היה לבצע את הניתוח להסרת בלוטת התריס כניתוח מניעתי. הילדה שוחררה לביתה יום לאחר הפרוצדורה ללא סיבוכים. היא אומנם צפויה להיות בטיפול תרופתי לאורך כל חייה, אך ללא המחיר העצום שתגבה ממנה מחלת הסרטן. האב גם הוא נותח וכעת זקוק רק למעקב.



"ניתוח מאתגר לילדה"


“יותר קשה מלגלות שאני עצמי חולה בסרטן מאוד נדיר, היה לגלות כי המחלה גנטית ושהתינוקת שלי אף היא נשאית של הגן”, שחזר האב בשבוע שעבר.


“הייתי אז רק בן 30, נשוי טרי ואב לתינוקת בת שנה. הדרך שלי ושל התינוקת שלי עוד ארוכה, אני אומר תודה לאל ואני ואופטימי. יש לי רופאים מעולים, משפחה מדהימה ובעיקר אישה חזקה ומיוחדת שלא הסכימה שנוותר או נוריד את החיוך בדרך אפילו לשנייה”.



“ניתוח בילדה כל כך קטנה תמיד מאתגר ברמה המקצועית, אף שבהדסה מבוצעים יותר ממאה ניתוחים לבלוטת התריס בכל שנה”, אומר פרופ’ מזא”ה. “לאב ובתו הקטנה תסמונת נדירה ביותר: בשלבים הראשונים של החיים הבלוטות האמורות בריאות לחלוטין ומתפקדות כרגיל, אך כמעט מאה אחוזים מהלוקים בתסמונת יפתחו סרטן מאוחר יותר בחייהם. רצינו למנוע את התפתחותו בילדה ולכן הוחלט על כריתת בלוטת התריס״.