לקראת כניסת השבת, להלן זמני הכניסה והיציאה של יום המנוחה ברחבי הארץ, 24-25.11.2017






פרשת השבוע - ויצא / הרב ישראל מאיר זינגרביץ'



חלום יעקב הוא נושא מרכזי בפרשתנו. מסביר ה"אור החיים" (רבי חיים בן עטר), שבניגוד לחלומות רגילים אשר עליהם נאמר "אין חלום ללא דברים בטלים", חלומו של יעקב היה כנבואה ממש. כיצד להתייחס לחלום? אמר המגיד מקאמיניץ זצ"ל: שגור בפי כל שהחיים הם כחלום עובר, אבל הרי גם חלום נעים ויפה הוא מהנה. והמשיל את משלו: "פעם נפגש המלאך הממונה על ההצלחה עם המלאך הממונה על החלומות. היה זה בעת ערב. אמר מלאך ההצלחה: 'זהו הזמן לישון. נחליף כוח'. ענה לו מלאך החלומות: 'לך לישון, אני אלך לעבודתי וניפגש בבוקר'.



"פנה מלאך החלומות אל ביתו של עשיר אחד שירד מנכסיו ובביתו דלות ורעב. בני הבית נשאו את סבלם בדומייה, בתקווה שיגיעו ימים טובים וישובו למעמדם הקודם ואיש לא יידע על נפילתם. שתל מלאך החלומות במוחו של בעל הבית חלום: הוא חלם שהצליח שוב בעסקיו. חנותו מלאה בלקוחות, ילדיו שוב מחייכים. מלאך החלומות לא הסתפק בכך וטווה את חלומו עוד. בחלומו, יום אחד ביושבו בביתו פרץ משרתו בצעקות: 'בוא מהר, גנבים פרצו לבית המסחר והם גונבים מכל הבא ליד'.



"השניים רצו לבית העסק, ואכן לא נשאר ממנו זכר. הגנבים לא הסתפקו בכך ובראותם את בעל הבית הפליאו בו מכותיהם. 'הצילו', הוא זעק, 'הצילו! כל ממוני אבד!'. זעקותיו שנבעו מהחלום העירו את ילדיו, והם החלו לבכות בקול: 'לחם, לחם, אנו רעבים'. ההמולה והבכיות הביאו אל כותלי הבית את השכנים, ואלו גילו את העוני הנורא. המשפחה נכלמה עד מוות.



"מלאך החלומות יצא מהבית, שמח על המתיחה המרושעת. חזר וסיפר על מעשהו לידידו, מלאך ההצלחה. אך זה לא צחק כלל. 'רשע מרושע, איני רוצה בחברתך', אמר. 'לך ממני'. 'שתוק', ענה לו מלאך החלומות, 'אתה יותר גרוע ממני'. 'לא!', הגיב מלאך ההצלחה, 'אני מעניק לאנשים אושר. אושר אמיתי ולא בחלום'.



"'לא ולא', חזר ואמר הממונה על החלומות, 'אתה רשע יותר גדול, אני חמדתי לצון לכמה רגעים. נכון, על ידי חלומי נמלא האיש בושה וכלימה, אך על ידי כך נודעה דלותו ברבים, ואולי שכניו וידידיו יעזרו לו והוא לא יסבול חרפת רעב. אבל אתה, 'צדיק' שכמוך, מביא לאדם עושר אמיתי ומסחרר את ראשו כל חייו בחיי מסחר מבוקר עד ערב, ולפתע יקיץ עליו הקץ. הרי אין האדם חי לעולם, ואם הגלגל לא יתהפך ועושרו לא יילקח ממנו, הרי הוא יילקח מעושרו'.


"המשיך ואמר מלאך החלומות: 'כשיעצום עיניו לנצח, ייפקחו עיניו לראות כי כל הצלחתו לא הייתה אלא חלום אחד ארוך. לא חלום לשעה אלא חלום שאיכל את כל ימיו ושנותיו. אם כן מי משנינו רשע יותר? מי משנינו מתעלל יותר בקורבנותיו? יש חלום תעתועים של דברים בטלים וחולפים, ויש חלום יעקב שהוא נבואת נצח".



[email protected]