לראשונה זה עשרות שנים, החליטה המדינה להלאים את רשות חסות הנוער ותפעיל בעצמה את תשעת המעונות הסגורים לשיקום נוער בסיכון ונוער עבריין. בשלב הראשון ייבחר זכיין חדש שיפעיל את המעונות לתקופת הביניים ובשלב השני המדינה תפעיל אותם בעצמה. לטענת שר הרווחה, חיים כץ, המכרז החדש והעברת המעונות לאחריות ישירה של המדינה יבטיחו שיפור בתנאי ההעסקה של עובדי הרשות ושיפור משמעותי בתנאי השהיה במעונות של בני הנוער.



השר כץ הודיע כי בכוונתו לפעול להקצאת 400 תקני כוח אדם בהליך הדרגתי ולבטל את מיקור החוץ בחסות הנוער: "רשות חסות הנוער מצויה במשבר עמוק ומתמשך מזה עשרות בשנים. בסיורי שטח גיליתי שחלק מהמעונות בתנאים פיזיים ירודים ביותר, מצב תחזוקתי גרוע, הזנחה, ליקויים בטיחותיים ועוד. רשימות המתנה ארוכות הפכו לדבר שבשגרה, בו בזמן שהתפוסה במעונות הממשלתיים של החסות עמדה בפועל על כ-50% בלבד כשהמשרד מעביר תשלום על תפוסה מלאה. כך למשל חלופות המעצר 'מורסא' לנערים ו'רותם' לנערות נותרו ריקות ובאותה עת נערים נמצאו בכלא, בתאי מעצר או ממשיכים להסתובב ברחובות ולבצע עבירות", אמר השר. 



כץ הוסיף: "שיטת ההתקשרות של מיקור חוץ במעונות בהם נמצאים בני נוער אשר חרותם נשללה ע"פ צו בית משפט הביאה אותנו למצב העגום בו אנו נמצאים. לא נוכל לתקן מן היסוד את הטיפול בנערים ובנערות במצוקה ללא שינוי מהותי בגישת המדינה. לשם כך, אנו זקוקים להשתתפותו הפעילה של משרד האוצר, להקצאת תקציבים ותקנים בהיקפים סבירים, והשתתפות משרד המשפטים בגיבוש מודל הפעלה חדש וראוי. הדבר הנכון ביותר הוא לתת שרות לנערים ונערות במצוקה שלא דרך מיקור חוץ. לא סביר שנתיר בקטינים את מה שפסלנו לבגירים בדמות בתי סוהר מופרטים. יש לנו כאן הזדמנות לשנות את המציאות בעשרות השנים האחרונות ולהתמקד במתן מענה טיפולי- שיקומי איכותי לנערות ונערים ולהחזירם למסלול חיים תקין ותורם לחברה ואני מקווה שהאוצר יירתם למאמצינו".



במסגרת הרפורמה משרד העבודה והרווחה ישקיע בשנתיים הקרובות 150 מיליון שלקים במעונות חסות הנוער:


שלושה מעונות חדשים ייבנו ועוד כ-15 מעונות ומסגרות של חסות הנוער יורחבו בהשקעה של 150 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות כך שיאפשרו קליטה של 400 נערים ונערות נוספים; שר העבודה והרווחה הורה לשנות את תנאי ההתקשרות במכרז עם המפעילים החדשים כך ששכר המינימום למדריכי חסות הנוער יעמוד על כ-7,000 שקל לא כולל תגמול על שעות לילה ושעות נוספות; ויוגדלו מספר המדריכים בכל משמרת ותשולם תוספת שכר עבור שעות לילה.



"חלק מהמעונות נמצאים בתנאים פיזיים ירודים". שר הרווחה חיים כץ. צילום: משרד הרווחה
"חלק מהמעונות נמצאים בתנאים פיזיים ירודים". שר הרווחה חיים כץ. צילום: משרד הרווחה



בתגובה למהלך עובדי עמותת "ענב", המפעילה היום שמונה מתשעת המעונות, יצאו הבוקר לשביתה על רקע הצעדים החדשים שצפויים לפלוט שליש מתוך 900 העובדים בהם לאבטלה, כשרק חלקם ייקלטו במסגרת ההעסקה החדשה. אלא שבית הדין לעבודה בתל אביב, בראשות השופטת קרן כהן, הורה על הקפאת השביתה והורה למשרד הרווחה להתחיל בהידברות עם העובדים המוחים. בשעה 15:00 יקיים וועד העובדים פגישה עם מנכ"ל משרד הרווחה אביגדור קפלן וביום חמישי יתקיים דיון נוסף בבית הדין לעבודה בהשתתפותו.



*יו"ר הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) בירכה על הודעתו של שר העבודה והרווחה ואמרה כי "ביטול האאוטסורסינג במעונות חסות הנוער והחזרתם למדינה היא דרמטית וחשובה מאין כמותה ויש בה משום הצהרה ערכית על השבת אחריותה של המדינה על אזרחיה. בג"ץ כבר ביטל בעבר את הפרטתם של בתי הסוהר בנימוק שהפקדת חרותם של אזרחים בידי גורמים עסקיים היא פגיעה בכבוד האדם וחירותו, ונימוק זה תקף על אחת כמה וכמה בכל הנוגע לקטינים במעונות הסגורים".



גם באיגוד העובדים הסוציאליים בירכו על הצעד של משרד הרווחה, אולם דרשו כי ההלאמה תבוצע מיידית ולא בעוד שנתיים כפי שמתכוון המשרד. "אסור לאבד את הידע והניסיון הנצבר של 300 עובדי חסות הנוער (כשליש מהעובדים במעונות הסגורים - י"ב) המועמדים לפיטורים", אמרה יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק. "לא ניתן שהם יהפכו לקורבנות מדיניות ההפרטה של הממשלה ולניהול שגוי של חברות ועמותות למיניהן".



לדברי דוויק, שירות וידע רב שנים בטיפול בנוער בסיכון, שנצבר על ידי העובדים - מדריכים, אם בית, עובדים סוציאליים ואחרים לא יכול לרדת לטמיון בגלל שיטת הזכיינים. "אם כטענת משרד הרווחה, העמותה שמפעילה כיום את המעונות כשלה, לא העובדים צריכים לשלם את המחיר על כך".



דוויק פנתה כבר בשבוע שעבר למנכ״ל משרד הרווחה בקריאה לחזרה להעסקה ישירה של עובדי המעונות על ידי משרד הרווחה ולא על ידי זכיינים פרטיים, או לחילופין לחייב החברות שיזכו במכרז המשך העסקת העובדים, שרכשו ידע וניסיון. "לא נאפשר שמחיר ההפרטה יזרוק ניסיון וידע לפח ויגרום למטופלי הרווחה לרגרסיה בטיפול, משום החלפת זכיינים ומפעילים מעת לעת, על-פי החוק", היא מסבירה.