הישראלי היפה: ארגון ישראלי בשם TIME, ששם לו למטרה להגן על מיני בעלי חיים וצמחים בסכנת הכחדה, קנה לאחרונה 7,000 דונם של שטח ג'ונגל פרטי במעלה האמזונס בפרו. לאחר השלמת הרכישה יהפוך המתחם לשמורת טבע וינוהל על ידי בני המקום, חברי קהילה הנקראת היימבראסבמבה קמפסינו.


"השטח שיירכש יהווה מרכיב קריטי בהגנה על האזור", מסביר פרופ' אורי שיינס, מהחוג לביולוגיה וסביבה באוניברסיטת חיפה ומייסדו של TIME. לדבריו, "מעבר לחשיבות הרבה של היער כחלק מאגן הניקוז של האמזונס, הוא מהווה בית גידול למגוון עצום של צמחים ובעלי חיים הנמצאים בסכנה וזקוקים להגנה". בעלי החיים באזור הנמצאים בסכנת הכחדה ברמות שונות הם בין היתר דב המשקפיים, קוף לבן בטן, יגואר ושלל ציפורים נדירות כולל יונק הדבש (קוליברי) המרהיב בצבעו הכחול, שעל שמו נקרא האזור באמזונס - רויאל סן אנג'ל.



TIME, שהוקם לפני כשלוש שנים על ידי פרופ' שיינס, שאליו חבר פרופ' אלון טל מאוניברסיטת ת"א, חרת על דגלו להיות ארגון דמוקרטי בינלאומי, שאליו מוזמן כל אדם להצטרף ולתרום על פי רצונו וכיסו, כאשר כל קול בארגון שווה ללא קשר לגובה התרומה. בכל שנה מוצגים לחברי הארגון שלושה שטחים מרחבי העולם שנבחרו על ידי ועדה מדעית ובהם מוגון רחב של מינים בסכנה. הארגון בוחר שטח אחד שאותו הוא רוכש ואז הופך אותו לשמורת טבע בניהול ארגון מקומי.



פרופ' שיינס מסביר כי "2.3% משטח כדור הארץ מוגדר כ'אזור חם', שבו מגוון ביולוגי עשיר הכולל מיני בעלי חיים וצמחים נמצא בסכנת הכחדה. זו הסיבה שגם השטחים הקטנים יחסית שאנחנו רוכשים יכולים לתרום תרומה משמעותית להגנה על מינים רבים. בשני הקמפיינים הראשונים שערכנו לאחר הקמת הארגון הצלחנו להוכיח כי יש מספיק בני אדם ברחבי העולם שמוכנים להירתם למען המטרה ועובדה זו גורמת לנו לחוש אופטימיות. בשנה האחרונה התחלנו ללמד במוסדות חינוך על הסכנות של קצב היעלמות היערות בעולם והכחדת המינים. אחת המטרות של TIME היא לתת לתלמידים כלים למעורבות, ולאפשר להם לחוות את הסיפוק שבפעילות להצלת כדור הארץ".