91. מאור זגורי - תסריטאי ומחזאי


פרץ לקדמת הבמה בסדרת הפולחן אותה הגה, כתב וביים, "זגורי אימפריה", אבל זגורי הוא בראש ובראשונה מחזאי ובמאי תיאטרון שהצליח להתברג לצמרת רשימת הכותבים הצעירים החדשים, אלה העוסקים ביצירותיהם באקטואליה חברתית ושבירת מוסכמות. בחודש אוקטובר האחרון יצאו לדרך הצילומים של סרטו העלילתי הארוך הראשון כתסריטאי ובמאי, הנקרא: "בתולים".



מאור זגורי. צילום: רענן כהן
מאור זגורי. צילום: רענן כהן



92. גיא לרר - מגיש "הצנרת", רשת 13


לרר, אולי המרוויח הגדול מפיצול הערוצים, מעניק עם תוכניתו "הצנרת" את אחד מניצחונות הרייטינג המעטים ל"רשת". חשיפותיה הבלעדיות והמלחמה עם ערוץ 10 על עמוד הפייסבוק הפופולרי של התוכנית, מעידות על השינוי בעולם התקשורת ועליית כוחן של הרשתות החברתיות.



93. משה אדרי - בעלי הסינמה סיטי


נולד במרוקו ועלה ארצה בשנת 1961. ולאחר שהתגנב כילד מדימונה לבתי קולנוע כדי לצפות בסרטים, הפך בבגרותו לבעליה של רשת הקולנוע החזקה בארץ, סינמה סיטי. כמו כן, חברת ההפצה יונייטד קינג שבבעלותו יחד עם אחיו ושותפיו, אחראית להפקתם של סרטים רבים יותר מכל חברה אחרת בענף.



משה אדרי. צילום: ראובן קסטרו
משה אדרי. צילום: ראובן קסטרו



94. ערן זהבי - כדורגלן


שנה סוערת עברה על כדורגלן שכבר מזמן נמצא מעל הענף. זהבי המשיך לגרוף מיליונים בסין, נבחר לשחקן העונה, כמעט שבר שיא שערים לעונה, הביוגרפיה שלו ראתה אור, הוא זרק את סרט הקפטן, פרש מהנבחרת, כהרגלו הראה שהוא לא סופר כאן אף אחד, והסכומים שמוזכרים בהקשר שלו כבר שברו את כל שיאי הדמיון.



ערן זהבי. צילום: אודי ציטיאט
ערן זהבי. צילום: אודי ציטיאט



95. אבי נמני והאחים קצב - סוכני שחקנים


להוציא את זהבי, הכדורגלן הישראלי מזמן לא סחורה חמה, והאחראים על ערבוב הקלפים בין הקבוצות והוצאת כוכבינו לקבוצות בגולה ראויים לציון. האחים קצב שחקנים ותיקים, נמני המשיך גם השנה להשפיע, ושני הכוחות הללו יחד "נלחמים" בדודו דהאן, שהכניס ללקסיקון הכדורגל את המונחים "בלגיה" ו"קבוצות שמנוהלות (לכאורה) על ידי סוכן".



אבי נמני. צילום: דני מרון
אבי נמני. צילום: דני מרון



96. אורי אלון - בעלי קבוצת הכדורסל הפועל ירושלים


2017 הייתה השנה בה מכבי תל אביב בכדורסל שברה את כל שיאי הגיחוך. הגוורדיה הניהולית שלה הפכה את המותג לחבוט. מן העבר השני, הפציע לו אורי אלון ונתן כאן כמה מהלכים מרגשים. הוא הנחית בארץ כוכב NBA כמו אמארה, לקח למכבים אליפות מעל הראש והגיע לחצי גמר אירופי בעוד היריבה המרה שלו מתרסקת.



אורי אלון. צילום: דני מרון
אורי אלון. צילום: דני מרון



97. ברק בכר - מאמן קבוצת הכדורגל הפועל ב"ש


הקונצנזוס הגדול ביותר בכדורגל הישראלי כיום הוא שברק בכר הוא הדבר האמיתי. גאון טקטי, טיפוס מפתיע שלעולם לא תנחש את המהלך הבא שלו, אמן תקשורתי שיודע בדיוק מה להגיד ומתי. בכר, אלוף ישראל בפעם השנייה, הוא הבייבי של הענף (ושל התקשורת). רק שבכר צריך לזכור שבארץ אתה משפיע כל עוד אתה מנצח.



ברק בכר. צילום: עדי אבישי
ברק בכר. צילום: עדי אבישי



98. אלונה ברקת - בעלת קבוצת הכדורגל הפועל ב"ש


הגברת הראשונה של הכדורגל הישראלי עמדה במשימה כשב"ש זכתה שוב באליפות. בכך הוכיחה שהיא מבינה מה מועדון עם מטרות צריך כדי לספק הצלחות. התנהלותה בפרשת שיר צדק, כשעמדה לצד הבלם שהורשע בנטילת חומר אסור, ראויה לציון. ואם הפועל ב"ש הפכה למודל לחיקוי עבור קבוצות הליגה, זו ההוכחה שברקת היא גורם משפיע.



99. עופר עיני - יו"ר התאחדות הכדורגל


נשאר האיש החזק והמשפיע מבין העסקנים המנהלים את הכדורגל הישראלי. ב־2017 רשם הצלחה במלחמתו נגד דרישת הפלסטינים להשעות אותנו מאופ"א, נגד דרישת החרדים לעצור כדורגל בשבת ונגד התקשורת שמשוכנעת שאינו מבין בכדורגל. בעוד עמיתיו במנהלת מתעסקים בשינויים קוסמטיים, הוא עוסק בתכל'ס ונלחם, כמו בעברו בהסתדרות.



עופר עיני. צילום: ערן לוף
עופר עיני. צילום: ערן לוף



100. האלגוריתם // רן אדליסט וסתיו נמר


הגורם המשפיע ביותר בישראל הוא אלגוריתם הפרופיילינג, המופקד על ביטחונה. מאחר שאין לי מושג כיצד הוא פועל, אני נסמך על RankBrain של גוגל - מערכת בינה מלאכותית המסייעת לעבד תוצאות חיפוש. יכולת הלימוד שלה מאפשרת לה להבין חיפושים מורכבים עתידיים ולדעת אם הם קשורים לנושאים ספציפיים. ובמילים פשוטות, אם נקלעת אי פעם לאינטרנט, יש מי שעוקב אחריך, אורב לכל אזכור שלך ומציע שלל אופציות שיתכתבו עם פרטי הפרופיל שלך. מובן שהוא יכול לקשור בין קבוצות חיפושים ובין תוצאות שלדעתו יתאימו לדרישותיו של המציצן - בין אם למכור לך נעליים ובין אם לשגר אליך את כוחות הביטחון אילו יזהה אותך כאיום. ככזה הוא מכתיב את רקמת החיים של כל מי שמתגורר בין הירדן לים: בעיקר ערבים, ובייחוד פלסטינים, אבל גם יהודים שאלגוריתם הפרופיילינג של מערכת הביטחון מגדיר אותם כאיום ביטחוני.



האלגוריתם הזה, שלצורך העניין נקרא לו הדוד משה, נמצא בלעדית בשירותי הביטחון, אבל הוא שולח זרועות לכל משרדי הממשלה. ההופעות המרהיבות ביותר שלו מוצגות בדרך כלל בשדה התעופה. אחת מזרועותיו התמנוניות מתחברת למשרד הפנים, ולפתע המון אזרחים מוצאים עצמם מחוץ לתור היציאה מהארץ או הכניסה אליה ומובלים אחר כבוד לתחקור ולתשאול. הרעיון הבסיסי נכון - לנטר איומים פוטנציאליים ולנטרל אותם - ואין ספק שהוא ראוי ונחוץ.



אלא שכמעט כל ערבי שעבר בנתב"ג או בנמל תעופה בדרך לישראל יודע לספר על התעמרות והשפלה משום שהדוד, בדרכו המתמטית הגורפת, לא לוקח


סיכונים. כל ערבי שם שווה סיכון, שווה "בוא אחרי אדוני ו/או גברתי", שווה השפלה פומבית ולא פעם פספוס טיסה. השיטה פועלת בשקט קטלני, ומשה הוא הגורם המשפיע במלחמה בטרור, מאחר שיש לו גם גישה חופשית למרבית הטראפיק הממשלתי. לשב"כ יש שני עקרונות ברזל: אפס פיגועים והקביעה שהמוטל בספק לא מוטל בספק. הבעיה היא תנועת המלקחיים האלימה שבין אפס פיגועים לאפס ספקות. הנימוק כשלעצמו נשמע נכון: מוטב התעמרות של שנים במאות אלפי בני אדם בנתב"ג כדי למנוע ממטוס אחד שיופל. רוב הניצודים ברשת כלל לא בעניין של טרור, אלא שהאלגוריתם סימן אותם מסיבות שאינן מותרות לפרסום.



חלק גדול מאלו שהרשת דגה בחכתה אפילו לא ידעו שהם כאלה. הם רק יודעים שהם נדפקו על לא עוול בכפם, מה שמותיר בהם משקעי זעם שמצטרפים למשקעי הזעם הלאומי והדתי שמפעפעים בשטח. ואז בום. כלומר בומרנג ופיגוע. לדוד משה זה לא מפריע.



האלגוריתם. צילום: אינג' אימג'
האלגוריתם. צילום: אינג' אימג'



רוב האנשים חושבים שהם קובעים מה יופיע בחשבון הפייסבוק שלהם. אבל האמת היא שבתום 2017 אפשר לקבוע שהשליטה שלנו מצטמצמת. נכון שאנחנו בוחרים לאילו דפים לעשות לייק, לאילו קבוצות להצטרף ושל מי נהיה חברים, אבל אנחנו לא יכולים לקבוע מי ידורג ואיך בפיד ומה למעשה נראה שם. האלגוריתם של הרשת החברתית בעלת שני מיליארד המשתתפים הוא שיקבע לאילו תכנים ניחשף.



לפני כמה חודשים - בעקבות אירועים שבהם צעירים שמו קץ לחייהם בפייסבוק לייב - פותח אלגוריתם שיכול לכאורה להתריע לפני התאבדות. בין היתר, התוכנה שפותחה ברשת החברתית מזהה מילים מסוימות, וברגע שהן חוזרות על עצמן היא מודיעה לגורמים הרלוונטיים.



אף על פי כן, קרו כמה מקרים בשנה החולפת שהוכיחו שהמערכות אינן מדויקות מספיק. אחת ההוכחות הבולטות לכך היא העובדה שלאחר מתקפות טרור או הניסיונות לבצען, מתברר כי המפגע פרסם לפחות פעם אחת בחשבון הפייסבוק שלו דבר הרומז, או מעיד מפורשות, על כוונותיו. למרות זאת, ברוב הפעמים, המידע על כך לא מועבר לגורמים הנוגעים בדבר.



בשנה האחרונה, שבה המונח "פייק ניוז" הפך לשגור ומשומש, פותח אלגוריתם שאמור להתריע בפני הגולש אם הוא קורא כתבה שאינה אמינה. נוסף על כך פותחה אפשרות להשתיק חברים מסוימים למשך 30 יום, כך שבפרק הזמן המיועד לא יופיעו פרסומים שלכם, אך עדיין תישארו חברים.



התכנים והפרסומות המופיעים אצלכם מושפעים גם הם מדברים שאהבתם בעבר ומהודעות שכתבתם במסנג'ר של פייסבוק. לדוגמה, אם גלשתם בקבוצות רבות של קניית בגדים ברשת, יופיעו פרסומות של חנויות ומעצבי אופנה, ואם התכתבתם עם חברים על תכנון חופשה, תיתקלו עד תוצפו במודעות של חבילות נופש, טיסות.



ומי יידחק מהפיד שלכם? פרט לאתרים המוגדרים כ"פייק", הסיכוי שתיתקלו בפוסטים עם סרטון שעולה בפלטפורמה של פייסבוק גבוהים יותר מאשר שתראו לינק שיעביר אתכם ליוטיוב. בתוך כך, בחברה הודיעו כי פוסטים המעודדים את הגולשים לתייג חברים שלהם, לשתף את הפוסט או לבצע פעולה, יידחקו למטה.