העיר האדומה חוששת מצונאמי. מערכת התרעה במקרה של צונאמי הותקנה בתחילת השבוע בנמל חיפה ותיחשף לראשונה היום (שלישי). כמו-כן, בקרוב יחלו ראשות החירום הלאומית (רח"ל) - ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה ועיריית חיפה בפריסת עשרות שלטי אזהרה מפני צונאמי לאורך חופי העיר לאחר שמיפו את אזורי ההצפה הפוטנציאליים בעיר חיפה במקרה של צונאמי, וכן את דרכי המילוט לאזורי הכינוס. בהצבת שלטי האזהרה, שיהפכו בקרוב לחלק בלתי נפרד מנוף חופי הים, תצטרף ישראל למדינות אחרות בעולם.



ד"ר אלסנדרו אנונסיאטו ממכון המחקר של האיחוד האירופי ישהה השבוע בישראל לצורך התקנת מערכות למדידת מפלס ים המשמשות כאמצעי התרעה במקרה של צונאמי. ד"ר אנונסיאטו, מנהל יחידת ניהול סיכונים ואסונות במרכז המחקר של האיחוד האירופי, אחראי על פרויקט הצבת מדי מפלס לצורך קבלת התרעה מצונאמי.



ייחודיות פרויקט זה היא עצם השימוש במדי מפלס זולים, אותם ניתן לפרוס בפריסה רחבה ברחבי הים התיכון ובכך לעבות ולשפר את יכולת ההתרעה במקרה של צונאמי. עד כה הותקנו בים התיכון כ-30 מדי מפלס, כעת מותקנים בישראל 3 מדים. האחד בנמל חיפה, השני בנמל הפחם בחדרה והשלישי במרינה הכחולה באשדוד. מדי המפלס הינם תרומה של האיחוד האירופי.



מדי המפלס הם למעשה רדאר המותקן על החוף ופונה כלפי הים. הרדאר מודד באופן רציף את גובה פני הים ומשדר את המידע כל 15 שניות. התקשורת נעשית באמצעות תקשורת סלולארית והרדאר מופעל באמצעות פאנל סולארי כמקור כוח ובכך פועל באופן אוטונומי לחלוטין.



רשת מדי המפלס היא רשת אזורית, בה ישראל חברה. מדידת שינוי גדול ופתאומי במפלס הים באזור יוון, תוכל לספק לישראל התרעה של כשעה וחצי לפני הגעת גל הצונאמי לחופינו. לעומת זאת, מדידות במדים המותקנים אצלנו לא יוכלו לספק לנו התרעה, אולם יספקו התרעה למדינות סמוכות, כגון יוון.



לפני מספר חודשים הוצבו שלטי אזהרה מפני צונאמי בחופי תל אביב. ראש רח"ל, בצלאל טרייבר, אמר רז כי "רעידת אדמה הינה תופעת טבע שהתרחשותה באזורנו בלתי נמנעת. איננו יודעים מתי היא תתרחש, באיזו עוצמה ובאיזה אזור. עם זאת ככל שנקדים להיערך אליה ולנגזרותיה, ביניהן תרחיש צונאמי, כך נדע להעניק לאזרחי המדינה את המענה הטוב ביותר בתרחיש כה הרסני".