קיבלתם לאחרונה דרישת תשלום ממד"א על אמבולנס שלא הזמנתם? אתם לא לבד. לפחות עשרות אנשים ברחבי הארץ קיבלו בשבועיים האחרונים אגרות חוב, בדואר או במסרון אלקטרוני, לפיהן הם חייבים למד"א סכום של מאות שקלים, אותו עליהם לשלם בתוך מספר חודשים. זאת, בשל פינוי בניידת שהתרחשה לכאורה לפני שנים, ואם בכלל.



במקרים לא מעטים מדובר באנשים בוגרים שלפני כ-15 שנה, בשנות התיכון שלהם, התנדבו במד"א, והחוב אותו קיבלו – מכוון דווקא לאותן שנים, כאשר היו קטינים. ולא, הם לא הזמינו ניידת מד"א. 



אחת הדרישות לתשלום שעוררה זעם בציבור
אחת הדרישות לתשלום שעוררה זעם בציבור



כך למשל, שירי סגל עמיאל מספרת: "קיבלתי פתאום בשבוע שעבר חוב בסך 180 שקל בגין שירות של פינוי באמבולנס משנת 2003, ולא הבנתי על מה מדובר. הייתי אז בת 16 ומעולם לא פינו אותי באמבולנס. מה שכן, התנדבתי במד"א בסביבות הגיל זה וגם חברה שלי שהתנדבה קיבלה חוב על אותו סכום מאותו תאריך".



לדבריה, "החברה אמרה שלא עונים לה בטלפון אז היא שלחה מייל ושלחתי גם אני. זה קצת הזוי, ולא נשמע כמו טעות, שזה נשלח לעוד מתנדבי מד"א. חוץ זה שלא פוניתי מעולם באמבולנס, דבר כזה הייתי זוכרת". מתנדבת מד"א נוספת לשעבר, שהעדיפה להישאר בעילום שם, מספרת שקיבלה אגרת חוב בסך 420 שקל, משנת 2003.



הודעה בדבר תשלום למד"א
הודעה בדבר תשלום למד"א



בין אם מדובר בטעות אנוש או שלא, במקרים מסוימים, דומה שהדבר גובל בחוסר רגישות משווע. רועי קרויטורו, שאמו נפטרה לפני קצת יותר משנה, מספר: "בתאריך 9.11.16 אמא שלי לא ענתה לדפיקה בדלת, אז שרותי הכבאות והצלה הגיעו, פרצו פנימה ומצאו אותה מוטלת על הרצפה. שירותי הכבאות הזמינו את מד"א שהגיעו וקבעו את מותה של אמי. אבל הפינוי של הגופה נעשה על ידי אמבולנס פרטי. להפתעתנו לפני שבועיים קיבלנו הודעת SMS שבה במד"א דורשים תשלום עבור פינוי שלא הם ביצעו, מאשה שאיננה בחיים מן הסתם".



ובמקרים רבים דומה שמד"א נזכרו לפתע לאחר מספר שנים לגבי החוב. "לפני שלוש שנים הזמנו אמבולנס אחרי טלפון עם רופא המשפחה שאמר לנסוע מהר למיון בגלל קוצר נשימה של הילד, ואושפזנו ללילה אחד במיון ילדים בשערי צדק, ופתאום בשבוע שעבר קיבלנו סמס שיש לנו חוב משנת 2015", אומרת מיכל שלו-סווד. 



ממד"א נמסר בתגובה כי "מדובר במבצע גביית חובות חסר תקדים ואנו שמחים לראות את ההיענות העצומה של הציבור שמטבע הדברים גורמת לעומס במוקד התשלומים. אנו מתגברים בימים אלו את המוקד כדי לתת מענה מהיר לכל הפניות ומתחייבים לחזור בהקדם לפונים. הרעיון בבסיס מבצע הגבייה, הנו לאפשר לחייבים לצאת בצורה נוחה ומכובדת ממעגל החובות באמצעות פריסת 12 תשלומים וללא ריבית הצמדה וקנסות. יודגש, כי מאחר ומדובר בגבייה מנהלית שבמרוצת השנים בוצעו פעולות לגבייה שלא זכו למענה, לא חלה עליהן ההתיישנות וכל אזרח אשר קיבל שירות ממד״א נדרש להסדיר את תשלום האגרה. תלונות חריגות שימצאו מוצדקות יטופלו בהתאם".



בקשה לתשלום על סף 180 שקלים
בקשה לתשלום על סף 180 שקלים