חוק העלאת קצבאות הנכים אושר היום (שני) סופית בוועדת הרווחה של הכנסת לאחר דיון סוער במטרה של הקואליציה ומשרד האוצר להביאו לאישור סופי גם במליאת הכנסת עוד הערב (שני). התוספת שתינתן לקצבת הנכות עוד השנה אוחדה לפעימה אחת בחודש הבא של 500 שקלים. ברגע האחרון, בשל דרישת האוצר, הקצבה הסופית המקסימלית שהובטחה בחוק לשנת 2021 לרוב הנכים ירדה ל-3,700 שקל, למרות הבטחת הממשלה הקודמת לנכים לקצבה של 4,000 שקלים.



קצבת הנכות הכללית לבעלי 100% אובדן כושר עבודה תעלה במרץ ל-2900 שקלים, במקום 2400 שקלים כיום, ולאחר הצמדת הקצבה הנוספת לנכים הקשים אל בסיס קצבת הנכות הם יקבלו קצבה חודשית של 3300 שקלים. בעוד שנתיים תעלה הקצבה שוב לסכום שיסוכם בעתיד בין שרי האוצר והרווחה ותושלם שוב לסכום מינימלי של 3700 שח קצבת קיום חודשית בינואר 2021. למגינת לבם של ארגוני הנכים דרישתם להצמדת קצבת הנכות לשכר הממוצע במשק כבר מהשנה הנוכחית לא התקבלה וכדרישת אגף התקציבים באוצר ההצמדה תתבצע רק בעוד ארבע שנים כשהקצבה תמשיך להישחק בינתיים. "הממשלה מבטיחה שקצבת הנכות תמשיך להישחק מול יוקר המחיה בשנים הקרובות וכך המשמעות הריאלית לתוספות שיינתנו עד אז בפועל לכיסו של אדם נכה תהיה שוב קטנה מזו שהובטחה" טוענים במטה מאבק הנכים, "אוכל ותרופות קונים מהכסף בכיס ולא מהבטחות".



ח"כ דוד ביטן (הליכוד) שהוביל את הפשרה הראשונית בחודש ספטמבר האחרון בין הנכים לממשלה, הסביר בדיון המסכם בוועדת הרווחה: "נכון שהמספרים הסופיים שונים מהסיכום הראשוני אבל הקצבה תהיה גבוהה מ-3,700 ש"ח. יש ויכוח עם האוצר על הגידול הצפוי במספר הנכים עד 2021. לכן הבטחנו בחוק קצבת מינימום של 3,700 שקל אבל היא לא תהיה קצבת המקסימום כי לאחר שתוצמד בעוד שלוש שנים לשכר הממוצע במשק, אף שלא רטרואקטיבית, היא תגיע לסביבות ה-4,000-3,900 שקל לחודש לרוב הנכים. מה שחשוב כאן זה שהדברים נכנסים לחוק".



ארגוני הנכים: "לא לילד הזה פיללנו"


כלל נציגי ארגוני הנכים בוועדה זעמו על הצעת החוק הסופית וקוראים לחברי הכנסת שלא לאשר את נוסח החוק. כ-30 פעילי "הנכים הופכים לפנתרים" מתבצרים כעת בחדר האוכל של הכנסת ובלובי המשכן.



מוביל הנכים הפנתרים אייל כהן: "הח"כים, השרים והעומד בראשם ראש הממשלה יראו מעתה רק מאבק, הכי צודק וחברתי, וחבל שכך. אני קורא לכל ציבור הנכים להגיע אל משכן הכנסת ולחסום את דרכי הגישה אליה עד שיבינו מקבלי ההחלטות כי על הנכים לא יעשו סיבוב ויתנו לנו את המגיע לנו. הכסף הוא של ציבור הנכים ולא של הממשלה, שילמנו שנים רבות לביטוח הלאומי וכשנפגענו מונעים מאיתנו את הזכות לחיות בכבוד. מהיום המאבק יעלה מדרגה".



אלכס פרידמן, יו"ר נכה לא חצי בן אדם, אמר כי "הקצבה הסופית בעוד שלוש שנים אינה מובטחת ל-4,000 ש"ח לרוב הנכים כפי שסוכם איתנו ולכן אם החוק יעבור נחזור לבג"ץ ונחדש את המאבק".



נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, אמרה בדיון: "אני מאד כועסת על אגף התקציבים באוצר שעשה הכל כדי להקטין את סכומי התוספת. ניאלץ גם להמתין שנתיים בין התוספת המובטחת של 500 ש"ח בלבד לקצבאות השנה לבין התוספת השנייה ומי ישורנו אם הממשלה הבאה אכן תצמיד את קצבת הנכות לשכר הממוצע בעוד שלוש שנים. החוק אינו מבטיח זאת ופרוץ להחלטות אחרות בעתיד ועד אז הקצבה תמשיך להישחק. אתם ממשיכים לדון אותנו לעוני. אם לא אחיה עד 2021 אז תשאירו לי פתק אם הממשלה עמדה בהתחייבותה".



יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וחברי הקואליציה הגנו על החוק ואלאלוף אמר: "זה לא מספיק אבל זה שינוי מהותי וכל כולו בזכות המאבק שלכם". ח"כ מרב בן ארי (כולנו) הוסיפה: "מדובר במהלך לא פחות מהיסטורי. האוצר לא מחלק בקלות 4.3 מיליארד שקלים לאף מטרה".



גילאון: "אני בין הפטיש לסדן"


ח"כ אילן גילאון (מרצ), יו"ר שדולת האנשים עם מוגבלויות שהיה שותף לסיכום עם הממשלה מספטמבר, אמר: "אני בין הפטיש לסדן. 3,700 ש"ח היא קצבה משמעותית מול ה-2,400 הנוכחית אבל היא לא קצבת ה-4,500 לנכים הקשים שהממשלה הבטיחה לנו רק לפני ארבעה חודשים. אנשים צריכים לדעת שיש להם ממה לחיות בכבוד. חברי הקואליציה משבחים את המאבק אבל הם אלה שהביאו את הנכים לכבישים. אני אמנע היום בהצבעה מתוך הערכה לעבודה שכן נעשתה ובלית ברירה ניכנע להחלטת הרוב".



במהלך הדיון התפרצו לדברי חברי הקואליציה פעילות בארגוני הנכים ושתיים מהן אמרו: "אתם כופים עלינו את המשך המאבק הקיומי היומיומי על כל פרוטה ולהמתין שנתיים לקצבה ראויה אם בכלל. חלקנו לא נהיה כאן עד אז. אולי לא נשרוד בריאותית, אולי נתאבד בכלל. לא לתוצאה הזאת פיללנו".



בתום הדיון אמר ח"כ גילאון שנמנע בהצבעות: "נמשיך להיאבק עד לקצבת קיום בגובה שכר מינימום. הצלחנו היום לגרום לראש הממשלה הכי אנטי-חברתי שהיה כאן להעלות את הקצבה לנכים ב-50% על אפו ועל חמתו אבל זאת תחילתו של מסע ארוך נוסף".