הלחץ עשה את שלו: בעקבות חשיפת חדשות עשר, לפיה השופטת רונית פוזננסקי-כץ התכתבה עם ראש מחלקת החקירה של הרשות לניירות ערך (ני"ע), עו"ד ערן שחם-שביט, בנושא הארכת מעצרם של החשודים בתיק בזק, ביקשה הערב (ראשון) השופטת להשתחרר מניהול כל התיקים קשורים לפרשה. השופט עלאא מסארווה יחליפה. במקביל, עו"ד שחם-שביט הודיע ליו"ר הרשות לני"ע כי הוא יוצא לחופשה באופן מיידי עד לסיום הבירור בעניינו. 



ברגע שנודע כי נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושרת המשפטים איילת שקד הגישו בקשת בירור דחופה לנציב תלונות השופטים הודיעה השופטת פוזננסקי לנשיא בית משפט השלום, השופט עמיחי דורון, כי היא מבקשת להשתחרר מניהול התיקים הנוגעים לתיק 4,000. בהמשך הוחלט שתצא לשנת שבתון.

עורכי הדין של עצורי תיק בזק בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני


ממשרד המשפטים נמסר בתגובה להתפתחויות כי "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה רואים בחומרה רבה את האירוע שפורסם הערב אודות התכתבות בין עובד הרשות לני"ע לבין השופטת שדנה בהליכי המעצר בפרשה 4000. האירוע המתואר מנוגד לעקרונות היסוד שלפיהם נדרשים לפעול גורמי התביעה הכללית. מדובר באירוע חריג ומצער".



עוד צוין כי "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה הורו הערב, לאחר התייעצות, ובתיאום עם ראש הרשות לני"ע, על פתיחת חקירה משמעתית בעניין התנהגותו של עובד הרשות לני"ע. החקירה תנוהל ע"י אגף החקירות של נציבות שירות המדינה. היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה סיכמו עם יו"ר הרשות לני"ע כי עובד זה לא יטפל עוד בפרשה 4000".



את החקירה, כך עולה מהודעת משרד המשפטים, יוביל עו"ד אחר ממחלקת חקירות, בעוד שדיוני המעצר של החשודים בפרשה 4000 יועברו כאמור לדיון בפני השופט מסארווה, אשר יבחן את מכלול הראיות שנאספו בחקירה.



רוצים לקבל את החדשות לפני כולם? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


מוקדם יותר, פרקליטיהם של כלל העצורים בתיק 4,000 ביקשו לשחרר את כלל החשודים בפרשה באופן מיידי. "המעצר של החשודים אינו חוקי נפל כאן פגם חמור", הסביר עו"ד ירון קוסטליץ', פרקליטו של ניר חפץ, שהצטרף להחלטת עורכי הדין של כל החשודים בפרשת 4,000 להגיש כבר בקשה לבית המשפט להורות על שחרור מרשיהם ממעצר.



לטענת עורכי הדין, ההתכתבות המוקדמת בין טוען המעצרים של הרשות לניירות ערך, עו"ד רן לשם שביט לבין שופטת בית המשפט השלום בתל אביב, רונית פוזננסקי כץ, חושף את מערכת המשפט לנורמה פסולה שמעמידה בספק את ההחלטות שהתקבלו עד כה.



המסרונים. צילום מסך חדשות 10
המסרונים. צילום מסך חדשות 10



לטענתם, אין מנוס אלא להגיש בקשה כוללת לשחרר את העצורים לאלתר, הגם שאין בכך כדי לקבל החלטות כשלהן לגבי עוצמת הראיות או החשדות בתיק. "ברור שהמשטרה שמנהלת כרגע את החקירה יכולה לטעון לעוצמת הראיות מבלי להתייחס לאירוע החריג שנחשף הערב. המשטרה מצידה מנהלת את החקירה והיא תבקש, כך סביר, לבחון את עוצמת הראיות ולא את חומרת המקרה הספציפי, כפי שעולה מההתכתבות בין השופטת לטוען המעצרים", אומר עורך הדין של אחד החשודים בתיק. "בכל מקרה צריך לפעול בעניין".



יש להזכיר כי בדיווח בחדשות עשר נטען כי השניים תיאמו מראש, באמצעות המסרונים, כמה זמן החשודים איריס ואור אלוביץ', אשתו ובנו של שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק, סטלה הנדלר, מנכ"לית החברה ועמיקם שורר מהמנהלים הבכירים בחברה, יישארו במעצרם.