התפתחות דרמטית בחקירת האסון בנחל צופית: פרקליטות מחוז דרום אישרה היום (שני) לצוות החקירה המיוחד בראשותו של נצ"מ יוסי תורג'מן, החוקר את פרשת האסון בו קיפחו את חייהם 10 מתלמידי המכינה הקדם צבאית "בני ציון" שבתל אביב, לשנות את סעיף העבירה בכל הקשור למדריך שהוביל את התלמידים, אביב ברדיצ'יב, מחשד לגרימת מוות ברשלנות ולחקור אותו באזהרה בחשד להריגה. ההחלטה התקבלה לנוכח ממצאי החקירה שנאספו עד כה ולאור עדותו של המדריך כפי העולה מהחקירה.
משפחתה של גלי בללי
כבר בראשיתה של החקירה לבירור נסיבות האסון, וזאת חרף הנטען כי לא קיימות הנחיות בכל הקשור ליציאה לטיולי גיבוש במסגרת מכינות צבאיות, החליט צוות החקירה המיוחד לעצור את המדריך ברדיצ'יב וכן את מנהל המכינה, יואב כאהן, בחשד לגרימת מוות ברשלנות ושיבוש מהלכי חקירה. כבר בשלב הראשוני של החקירה עלתה בשיחות סגורות האפשרות לפיה ברדיצ'יב התעלם מההתרעות שהופנו אליו, ומתחזיות מזג האוויר שהופנו אליו ואשר הורו על סכנה ממשית לשלום התלמידים באם יצאו לטיול.
 בפרקליטות סברו כבר אז כי יש לפתוח בחקירה בחשד לעבירת הריגה, אולם במשטרה ציינו כי תחילה יש לאסוף ראיות ולהתבסס במיצוי החקירה, מה גם שבסופו של דבר ההחלטה הינה בחזקתה של הפרקליטות. כאמור החקירה נפתחה בחשד זהה לשני החשודים ויוחסו להם עבירות של גרימת מוות ברשלנות ושיבוש מהלכי חקירה. כבר מראשיתה של החקירה עלו סתירות בעדויות של השניים שהטיחו את החשדות האחד כנגד השני.

המשטרה פושטת על מכינת "בני ציון" בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
המשטרה פושטת על מכינת "בני ציון" בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

 

צוות החקירה החליט לבדוק את טענותיהם כפי שעלו בחקירתם ובראשון השבוע פשטו החוקרים על משרדי המכינה, אספו חומרי מחשב ומסמכים והחלו לפנות אל כל הגורמים איתם שוחחו ראשי המכינה והמדריך לפני היציאה לטיול. מיד לאחר מכן נגבו עדויות מקצין החיזוי של חיל האוויר ועם נציג חברת חיזוי פרטית שעימם התייעצו לפני היציאה לטיול, ושניהם ציינו כי העבירו מסרים ברורים לפיהם מזג האוויר ההפכפך ותוואי הטיול הבעייתי מהווים סכנה ולא יאפשרו את היציאה לטיול.
 
החוקרים גבו עדויות נוספות גם ממאבטח הטיול והחובש שהתלווה לטיול, ומיד לאחר מכן עלה כי העדויות שנאספו סותרות את גרסאותיהם של החשודים. בעקבות בחינת ממצאי החקירה, אישרו הבוקר נציגי פרקליטות מחוז דרום והפרקליט המלווה לצוות החקירה לחקור את המדריך באזהרה כאמור תחת סעיף הריגה. 

בני משפחה מגיעים למכינת "בני ציון" לאחר האסון. צילום: אבשלום ששוני
בני משפחה מגיעים למכינת "בני ציון" לאחר האסון. צילום: אבשלום ששוני