מנהל מכינת בני ציון בתל אביב, יובל כאהן, הודיע היום (רביעי) על התפטרותו בעקבות האסון שגבה את חייהם של עשרה תלמידים ובני נוער המיועדים ללמוד בה בשנה הבאה. בהודעה שפרסם כאהן הוא אומר כי "מאז האסון אני קרוע ושבור. לעולם לא אוכל למצוא מילים שיוכלו לבטא את הצער שאני חש".

לדבריו, "תפקיד ראש המכינה הוא בראש ובראשונה תפקיד חינוכי הדורש אמון מלא של החניכים, משפחותיהם וכל מי שהמכינה נוגעת בו. אני יודע שבצלו של האסון האיום, אמון זה, שהוא היסוד ליכולת להוביל ולחנך, לא יכול להתקיים. לכן החלטתי להגיש את התפטרותי ליפה, יו"ר העמותה, שהטילה עלי לפני אחת עשרה שנים להקים מפעל זה, לזכר בנה בן ציון שי חדד ז"ל, לוחם צה"ל, שנפל בעת מילוי תפקידו.

"אני בטוח שהמכינה על חניכיה, מדריכיה, מוריה ובוגריה המדהימים ימשיכו להתעצם, לעשות טוב ולחנך לערכי ציונות, אנושיות ואמת" כתב. "אני אמשיך להיות מחויב לכל מה שיידרש ממני לטובת מפעל זה והמשכו. אין ביכולתי לנחם ולו במעט את המשפחות שאיבדו את היקר מכל. אני משתתף בכאבן הנורא". 

מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות דני זמיר, אמר בעקבות ההתפטרות, כי "החלטתו של יובל כהאן היא לקיחת אחריות ראויה מצדו. אין לנו ספק בדבר הכאב הרב ותחושת האחריות  שחש יובל בנוגע לאסון הנורא. מועצת המכינות הקדם צבאיות תמשיך ללוות ולסייע לצוות מכינת בני ציון וחניכיה בתקופה הקשה בה הם נמצאים ולתמוך במשפחות הנספים".

הרוגי האסון בנחל צפית. צילומים: באדיבות המשפחות, פלאש 90
הרוגי האסון בנחל צפית. צילומים: באדיבות המשפחות, פלאש 90


אתמול שוחררו כאהן והמדריך אביב ברדיצ'ב למעצר בית לאחר ששהו מספר ימים במעצר. טרם השחרור ערכו החוקרים עימות בין הנשיים באשר לשאלת האחריות לאסון.  במהלכך העימות המשיכו הן המדריך והן מנהל המכינה להטיח האשמות זה בזה בכל הקשור ליציאה לטיול ולהתרחשויות סביב האסון. נציין, כי עוד קודם לכן פורסם במעריב כי המשטרה מתכוונת לעמת בין השניים. 
 
כאהן מתגורר בכפר אדומים, התחנך בתנועת בני עקיבא ולמד בבית הספר התיכון התורני "הימלפרב" שבירושלים ובהמשך בישיבת עתניאל. במסגרת לימודיו האקדמיים למד במכון למדעי היהדות של האוניברסיטה העברית, במכון שלום הרטמן ובמרכז האקדמי שלם. בשנים האחרונות עיקר עיסוקו היה בחינוך הבלתי פורמלי במסגרת המדרשה למנהיגות חברתית עין פרת, תנועת הצופים ומכינת "בני ציון" בתל אביב בה אירע האסון.  
 
כזכור, סעיף החשד כלפי ברדיצ'ב שונה מגרימת מוות ברשלנות להריגה, לארח שהתברר כי קיבל אזהרות לגבי מזג האוויר ולא העביר אותן הלאה. הסעיף נגד כאהן עומד על גרימת מוות ברשלנות. 

כבר בראשיתה של החקירה לבירור נסיבות האסון, וזאת חרף הנטען כי לא קיימות הנחיות בכל הקשור ליציאה לטיולי גיבוש במסגרת מכינות צבאיות, החליט צוות החקירה המיוחד לעצור את המדריך ברדיצ'ב וכן את מנהל המכינה כאהן, בחשד לגרימת מוות ברשלנות ושיבוש מהלכי חקירה. כבר בשלב הראשוני של החקירה עלתה בשיחות סגורות האפשרות לפיה ברדיצ'ב התעלם מההתרעות שהופנו אליו, ומתחזיות מזג האוויר שהופנו אליו ואשר הורו על סכנה ממשית לשלום התלמידים באם יצאו לטיול.
 
בפרקליטות סברו כבר אז כי יש לפתוח בחקירה בחשד לעבירת הריגה, אולם במשטרה ציינו כי תחילה יש לאסוף ראיות ולהתבסס במיצוי החקירה, מה גם שבסופו של דבר ההחלטה הינה בחזקתה של הפרקליטות. כאמור החקירה נפתחה בחשד זהה לשני החשודים ויוחסו להם עבירות של גרימת מוות ברשלנות ושיבוש מהלכי חקירה. כבר מראשיתה של החקירה עלו סתירות בעדויות של השניים שהטיחו את החשדות האחד כנגד השני.