כוחות הביטחון ממשיכים הבוקר (ראשון) בפינוי עשרה מבנים במאחז תפוח מערב, זאת בהתאם להחלטת בית המשפט בנושא. השוטרים ולוחמי מג"ב הפועלים במאחז נתקלו באלימות והתנגדות אקטיבית וחריגה, שכללה השלכת חומר שגרם לצריבה בעיני השוטרים, אקונומיקה, ידויי מקלות, ביצים וחפצים אחרים לעבר הכוחות. החל מהבוקר נפצעו 11 שוטרים מאלימות שהופעלה כלפיהם. בנוסף, נעצרו שישה חשודים בגין תקיפות שוטרים והתפרעויות אלימות.



פינוי אלים של בתים בהתנחלות תפוח מערב. צילום: דוברות המשטרה

מצד המתנגדים לפינוי עולות טענות לאלימות מצד השוטרים כלפי בני הנוער המתבצרים בתפוח מערב. כמו כן נטען כי השוטרים מנעו מצעיר שנפגע מאלימות זו לקבל טיפול רפואי, וכי השוטרים לא נושאים תגי זיהוי ומונעים מצלמים ואנשי תקשורת להגיע למקום. בתגובה לטענות על אלימות מצד השוטרים טוענים במשטרה כי החל מכניסת השוטרים למקום בשעות הלילה עוד בטרם החל הפינוי, וכן לאורך היום, נתקלו השוטרים בהתנגדות אלימה ביותר. אלימות זו כללה יידוי אבנים מסיבי, זריקת חפצים, שפיכת חומרים צורבים ועוד.



בנוסף נמסר מהמשטרה לגבי הטענה למניעת טיפול רפואי כי "כוחות רפואה וחובשים היו במקום והם העניקו טיפול  לכל מי שנפגע ויש חמישה כאלה. היו מספר צעירים שסירבו לקבל טיפול. בנוגע למניעה מצלמים ואנשי תקשורת להגיע למקום - צלמים לא הגיעו למקום".



ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, קרא לשרי הממשלה: "עצרו את הפינוי, ואת האבסורד, אל תאפשרו פינוי כפול. למי שהעביר את ביתו לאדמות מדינה". הוא הסביר כי "הלילה החלה לצערנו עקירת תפוח מערב. זאת לאחר שלפני כשנתיים וחצי הגיש ארגון יש דין, עתירה כנגד ההתיישבות במקום. בג"ץ פסק כי יש לפנות את המקום, בתגובה לכך הוחלט להעביר את המבנים היבילים לאדמות מדינה על הגבעה עצמה. אלא שאז התברר למפונים: בכוונת המנהל האזרחי להרוס גם את המבנים שהועברו מהאדמה שבית המשפט החליט לקבוע כי היא קרקע פלסטינאית פרטית".

לדבריו, רוב המבנים הועברו מחוץ לאזור אליו נוגעת פסיקת הבג"ץ ועל כן אין עניין לקיים "פינוי בהתנדבות". "המשפחות, חלקן משפחות מרובות ילדים, הזקוקות לבית, סבלו מספיק בשנה האחרונה, בשל המהלך הקשה של: "לקראת פינוי". לא ייתכן שממשלה הקוראת לעצמה ממשלה לאומית, תתן יד להמשך רדיפת המשפחות, שכבר השקיעו והעבירו את המבנים מראש", הוסיף, "ישנם עשרות אלפי מבנים ערבים בלתי חוקיים במרחב, אשר לא מפונים, בשל 'מחסור בכוח אדם'. אני קורא לשרי הממשלה לדרוש, לכל הפחות להניח למבנים שנעקרו". 

מלשכת שר הביטחון נמסר כי "משרד הביטחון, יחד עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, מקדם בימים אלה עבודה גדולה לקידום הסדרה של כלל 70 המאחזים ביהודה ושומרון ובהם גם  ׳תפוח מערב׳. ללא קשר לכך, המשרד מבצע את התחייבותו בפני בג"צ לפינוי המבנים שאינם על אדמות המדינה. משרד הביטחון נמצא בקשר ישיר עם נציגי המועצה האזורית שומרון וישיב במישרין גם לפנייתם החדשה".
 
בתגובה לבג"ץ: הוחלט לקדם היתרי בנייה לאדמות המדינה על הגבעה

בתוך כך כתגובה לבג"ץ, הוחלט להכשיר את אדמות המדינה על הגבעה, ולקדם היתרי בנייה למקום, דבר שיאפשר לשלש את הישוב כפר תפוח. דגן הסביר כי "זו נחמה, ואני שמח שהצלחנו להמתיק את הגלולה והעתירה תביא בסופו של יום להגדלת ההתיישבות אולם מוכרחים לומר: הפינוי הזה העקירה של משפחות מבתיהם לאחר שנים של מגורים במקום, אסור שתהפוך למראה שכיח במדינת ישראל, אסור שייקהו חושינו אל מול הכאב הגדול והמעשים הבלתי הגיוניים הללו".
מהיישוב כפר תפוח נמסר כי "ההרס הזה הוא לא מוסרי, אין לו קשר להגיון, לצדק ובוודאי פוגם בביטוי שייכותנו העמוקה והנצחית לארץ ישראל". עוד הסבירו: "למרות הקלקול הגדול שנגרם בבג"ץ, אנו רואים במשבר הזה גם הזדמנות לתיקון. בעז"ה אנו פועלים ונפעל כדי להגדיל את הבנייה ביישוב. במקום המבנים שייהרסו ייבנו עוד מאות יחידות דיור. נמשיך להתפלל, לפעול ולקוות כי ישובו "שופטינו כבראשונה", ושבנייה בארץ ישראל תהיה חלק ממהלך בריא של עם ישראל ללא קלקולים מוסריים".
מארגון יש דין, שהגיש את העתירה נמסר כי "מהתבטאויות של גורמים שונים בתקשורת עולה, כי ישנו ניסיון לעקוף את פסיקת בג"ץ על ידי העתקת הבניה הבלתי חוקית מאדמות פלסטיניות פרטיות לאדמות אחרות. זוהי הוכחה נוספת להתעלמות המוחלטת של מפעל ההתנחלות משלטון החוק. על כוחות הביטחון לבצע את פסק הדין כלשונו ולעמוד בהתחייבויות של המדינה בפני בית המשפט".