ועדת החינוך אישרה לקריאה שנייה ושלישית היום (שני) את הצעת חוק חינוך מיוחד ברוב של 8 אל מול 6 מתנגדים. הצעת החוק אושרה לאחר דיון סוער בו כ-10 הורים הוצאו מהדיון ע"י יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי, בשל התנגדותם להצעה, בעוד קואליציית הארגונים שפעלו נגד תיקון החוק המוצע קיימו הפגנת משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים מחוץ לכנסת.


הורים מוצאים מהדיון בוועדת החינוך בנוגע להצעת חוק חינוך מיוחד

אחת האמהות שהוצאה צעקה לנוכחים: "איך אתם מעזים להעביר את החוק הזה, איך אתם יכולים לעשות את זה? ישבתי ב-18 דיונים כאן ולא שיניתם כלום". עו"ד אביבית ברקאי-אהרונוף, אחראית תחום חינוך של ארגון בזכות שהוצאה גם היא מהדיון, אמרה כי "חברי ועדת החינוך הצביעו בעד קבורת השילוב ונגד הכלת תלמידים עם מוגבלות בחברה הישראלית. היום לאחר מספר חודשים של מאבק והתנגדות מצד כל הגורמים ועדת החינוך של הכנסת אישרה את הצעת החוק הממשלתית לתיקון חוק חינוך מיוחד שמפרה באופן בוטה את זכותם של הילדים לחינוך. הוועדה נתנה יד למשרד החינוך לקדם חוק עוקף בג"צ אשר מאפשר שילוב לעשירים בלבד, נוטש עשרות אלפי ילדים ללא תמיכות במערכת החינוך הרגילה, מפריד ילדים עם מוגבלות מהחברה וממשיך להנציח דעות קדומות ואפלות ביחס של החברה, החל מילדות, לילדים עם מוגבלות ובהמשך לאנשים עם מוגבלות. לרגל סוף שנת הלימודים מוענק בזאת ציון נכשל  למשרד החינוך בשיעור חינוך".

יש להדגיש כי בשנה הבאה הרפורמה בחינוך המיוחד תתחיל כפיילוט במחוז אחד בלבד שמשרד החינוך יבחר ובעוד שנתיים היא תיושם באופן מלא בכלל בתי הספר. כמו כן, במהלך הדיונים על הרפורמה, אנשי משרד החינוך התחייבו כי מיד בתום הליך החקיקה בכנסת הם ישבו למשא ומתן על הסכם קיבוצי עם איגודי המורים על מנת לקבוע את הגמול וההכשרות לעובדי ההוראה שיקלטו אליהם את תלמידי החינוך המיוחד.

"שיקולים קואליציוניים הועדפו על פני טובת הילדים"


מארגון קשר-הבית של המשפחות המיוחדות מסרו כי "התנהלות הדיון לא הפתיעה אותנו ואנו נערכים לפעילות מסיבית של ההורים במטרה לשמור על חינוך שווה לכולם". עו"ד רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אמרה בכאב כי "היום נפל דבר במדינת ישראל. משרד החינוך במו ידיו יוצר אפליה בין תלמיד לתלמיד, בין החינוך המיוחד לשילוב. החוק החדש ימנע מתלמידים סיוע לו הם זקוקים ויוביל למצב שבו כל מערכת החינוך, בעיקר הרגילה, לא תוכל להתמודד ולתפקד. שיקולים קואליציוניים הועדפו על פני טובת הילדים של כולנו ואת המחיר, רגשי, פיזי וכלכלי נשלם אנחנו וילדינו".

עו"ד עדי עזוז, מנהלת אגף לקידום זכויות באלו"ט: "התנהלותו של ח"כ מרגי - יו"ר ועדת החינוך הינה שערורייתית ומהווה דוגמה חשוכה לסתימת פיות. נראה כי יו"ר הוועדה שכח שהמדובר בוועדת חינוך בכנסת ישראל ואת מחויבותו לשמירה על הליך חקיקתי דמוקרטי. לא ברורה התעמרותו בהורים לילדים עם צרכים מיוחדים שהחקיקה הנ"ל מבקשת לפגוע פגיעה אנושה בזכותם לחינוך ככלל ילדי ישראל. התיקון יוביל בפועל לצמצום משמעותי של שעות הסייעת להן זכאים תלמידים עם אוטיזם כדי להשתלב בחינוך הרגיל שגם ככה אינן מספיקות, ובכך היא מסלילה את התלמידים למסגרות החינוך המיוחד, שם אין מספיק מסגרות עבור התלמידים. בנוסף, לא ברור על פי איזה נתונים  התקבלו ההחלטות שמוצגות ברפורמה למשל – ההצהרה בנוגע לבניית כ-300 כיתות חדשות בשנה עבור כלל תלמידי החינוך המיוחד, אנו יודעים שבפועל, לפי נתונים משרד החינוך רק תלמידים עם אוטיזם נזקקים בשנת הלימודים הבאה לתוספת של כ-340 כיתות נוספות במיידי".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, התייחסה להצעת החוק ואמרה כי "הרפורמה שעליה הצביעו היום היא רק הצעד הראשון. כעת אנו ממשיכים לנהל את המגעים מול משרד החינוך. כמי שנכחה בכל הדיונים חזרתי ואמרתי זאת לא רפורמה משולמת אולם אנחנו במקום אחר לגמרי מזה שהיינו בו כשיצאנו לדרך. שמחה שבזכות מאבק עיקש שניהלנו הצלחנו להכניס שינויים רבים בהצעת החוק לטובת הילדים והמורים בחינוך המיוחד. בתום השלמת החקיקה בכנסת אנו נתחיל כפי שסוכם, במו"מ להסכם קיבוצי מול משרד החינוך בנושא ההכשרות והתגמול למורים".