חוק ההסדרים החדש מונע מאלמנות של ניצולי שואה את הקצבה החודשית שהן זכאיות לה, רק משום שבני זוגם לא הגישו בקשה לסיוע בשנים המעטות שחלפו מאז תיקון החוק ועד למותם. זאת, אף שחלק מהניצולים הודיעה המדינה על עצם זכאותם רק אחרי מותם.


בשנת 2014 העביר שר האוצר לשעבר ח"כ יאיר לפיד את תיקון 5 לחוק זכויות ניצולי השואה, שבא לעשות צדק עם אלמנות ועם אלמני הניצולים ולהעניק להם זכאות לקצבה חודשית מהמדינה לכל ימי חייהם, גם אם הם עצמם לא היו ניצולי שואה. אלא שבחוק נותרה פרצה המאפשרת לאוצר למנוע את הקצבה, בסך כ־2,000 שקל, מעשרות אלמנים, ובעיקר אלמנות, רק משום שבני הזוג לא מיצו את זכאותם בחייהם. 

בעתירה שהוגשה לבג"ץ נגד הכנסת והממשלה מבקשים תשע אלמנות ואלמן של ניצולי שואה, באמצעות פרקליטם דוד ידיד ודורון עצמון, להוציא צו על תנאי נגד המדינה לתיקון החוק שיצר את האפליה. המדינה אמורה להגיש לבג"ץ את תשובתה לעתירה בשבועות הקרובים. 
 

שלמה אולריו, בנה של אחת מעשרת העותרים לבג"ץ: "אבי קיבל קצבה חודשית מגרמניה בסך 1,400 שקל. כשלפיד היה שר האוצר, הוא העביר חוק שהקנה לו זכאות לתוספת בסך 800 שקל, ולאמי, אם תתאלמן, זכאות לקצבה מהמדינה עד סוף ימיה. החוק עבר במחצית 2014 ואבי נפטר שנה וחצי לאחר מכן. אחרי מותו קיבלנו מכתב מהרשות לזכויות ניצולי שואה באוצר שבישר לנו על זכאותו להשלמת הקצבה, וחותמת באיחולי אריכות ימים לאבי. 
 
"שבדקתי וראיתי שהוא קיבל קצבה רק מהגרמנים ולא את ההשלמה מהמדינה. ביקשתי שאמי תקבל את הקצבה שהיא זכאית לה אחרי מותו. הסירוב היה חד־משמעי והתשובה הייתה שאבי לא מימש את הזכאות בחייו. כך נוצר מצב שאמי לא זכאית אפילו לשקל מהקצבה שהגיעה לאבי. לא מדובר במותרות. אמי מאוד מבוגרת, נמצאת במצב סיעודי כבר כמה שנים, ועלויות הטיפול בה, למרות הביטוחים, עולות עם השנים. הורי מעולם לא היו אנשים אמידים, כך שכל שקל מהמדינה יכול לסייע לנו לתת לה לסיים את חייה בכבוד אחרי כל מה שעברה".
 
עורכי הדין ידיד ועצמון: "האוצר רימה את חברי הכנסת והעביר את הסעיף המונע קצבה חודשית מהעותרים כמעט בהיחבא, לצד סעיף שדווקא מתקן עוול ביורוקרטי אחר. חברי הכנסת, שהיו משוכנעים שהם מצביעים רק על השוואת זכויות בין קבוצות של אלמני ניצולי שואה, לא העלו על דעתם כי הסעיף הצמוד לו נוסח בתחכום ובעורמה והוכנס לחוק על מנת לקבע את האפליה". 
 
ברשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר דוחים את הטענות ומציינים כי אלמנה זכאית לקצבה רק אם בן זוגה הגיש בקשה לזכאות עוד בחייו. באוצר לא רואים בכך כל בעיה, נהפוך הוא: "המדובר בטענות חסרות שחר. התיקון מהווה הרחבה ניכרת של זכויות אלמנות ניצולי השואה, גם בסכומי הכסף וגם בהרחבת מספר האלמנות הזכאיות. 
 
"יותר מכך, גם במקרה שהניצול הגיש בקשה ונפטר לפני שזכה לקבל הכרה, מכירה הרשות בזכאותה של האלמנה באופן שמרחיב עד למקסימום האפשרי את זכויות האלמנות. מכאן שההאשמות הן חסרות כל בסיס משפטי או עובדתי. צר לנו שישנם גורמים אינטרסנטיים הממשיכים לנצל ניצולי שואה תוך גביית שכר טרחה מופרז באופן המהווה עבירה פלילית".