לאחר הפגישה הבהולה אמש בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבכירים מאוד בממשלה הרוסית, ביניהם שר החוץ סרגיי לברוב והרמטכ"ל הרוסי, התייחס היום (שלישי) הפרשן צביקה יחזקאלי בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM למצב הסבוך במדינה השכנה ושסועת הקרבות, והתייחס לדיווחים לפיהם נתניהו הציב מספר דרישות לרוסים, ביניהן רצועת ביטחון של 100 ק"מ בסוריה ללא נוכחות איראנית. 


 


 האיראנים יהיו 100 ק"מ מהגבול בסוריה?

"העולם הערבי מבחינתו היה רוצה לראות את איראן מחוץ לסוגיה בכלל, יש כאלה שעכשיו מעודדים את הסורים ואומרים להם שנגמרה המלחמה, אז קדימה, זה הזמן להעיף אותם. אבל עם כל הכבוד, מי ששומע את ההתבטאויות של איראן וחיזבאללה, יודע שהם לא הולכים לשום מקום. זה ניצחון עצום עבורם. באתוס האסלאמי זה תיקון על ההפסד ב-100 השנים הראשונות של האסלאם. מי יבטיח שלא יהיו בגבול? הם יהיו בגב של אסד, במדים שלו, אתה תדע באיזה מצב הם ומי הם? לא ממש".



"מה שקורה בסוריה הוא שיש מאזן אימה. אסד, עם ה-100 ק"מ שהוא מציע, זה לא מספיק. האיראנים עדיין שם. עכשיו יש לך משחק אחר בסוריה, המשחק הוא שישראל עדיין עם ידה על העליונה, אבל הבעיה היא שישראל נזכרה מאוחר מדי, איראן שם הרבה מאוד זמן, וחבל שאנחנו לא תוקפים כמו פעם. היתרון הוא שיש עכשיו אבא, כי רוסיה שם, והיתרון השני שיש לנו עדיין עליונות".
"תמיד היתה אמירה: 'אסד בלבנון וארנב בגולן' (אסד בערבית זה אריה - מ.א), כי זה גבול שקט. עכשיו זה מתהפך. אסד חוזר לגבול עם אומץ ותעוזה, וגם עם יכולת להגיד 'אתם תוקפים אותי בחמה ואני שותק, הפצתם דיבורים על הכור בסוריה ושתקתי. איך אני יכול לנקז את האנרגיה הזאת למשהו אחר?. רק ככה'. הוא חזר לשם אחרת. האסטרטגיה היא שבסופו של דבר האיראנים זה לא השכנים שרצית פה". 
נתניהו נתן לפוטין ערבות לשלטון אסד, ולא קיבלנו בתמורה מספיק
"אני חושב שישראל השלימה מהר מדי עם עניין אסד. אם תסתכל על שינויי העמדות, לא ידענו אם טוב לנו או לא להפיל את אסד. גם בסיפור עם פלסטינים, ישראל לא מתנגדת לממשלת פיוס. אסד חלש זה אינטרס שלנו - זה אומר יותר איראנים וחזבאללה. אין מה לעשות. אסד חזר לשם בדם, בקוניטרה ודרעא. ישראל איחרה, ולא תקפה ביתר עוז". 
העימות בטוויטר בין איראן לטראמפ - זה ממש איומי מלחמה
"אני יכול לנתח אותו מבחינה איראנית. מי שהתכתש עם איש הטילים הקטן, סיים איתו בלחיצת יד משותפת והסכם עמום. אולי בעקבות זאת תהיה פגישת הרגעה. הכבוד של האיראנים זה מה שהם תובעים כרגע. זה דבר כל כך ברור. אני לא חושב שלאיראנים יש דרך לעשות משהו, גם באיום לסגור את מיצרי הורמוז הם לא רציניים. הם לא יכולים לבדוק את טראמפ, הם יחטפו אם כן".
במשחק הכלכלי הם יריבים
"בסוף טראמפ עוזר לאחד את האיראנים, אבל אם תתן לתהליכים לקרות, ובעיקר בעניין הכלכלי, איראן תתפורר, וכל המומחים, ללא יוצא מן הכלל, לא נותנים להם יותר מכמה שנים. אתה תראה פלאות. האיראנים מגבירים את הלהבות. אפילו עימות בימי המפרץ הפרסי יעזור להם לראות מסכנים, וזה מה שקורה".
הפלסטינים. כמו הסירוב הפלסטיני לתוכנית פירוז תמורת הסדרה. הם רוצים עימות
"חמאס רוצה עימות. באיזו עצימות? חמאס יקבע, לא אתה. אתה תמיד מגיב שני, יורה על מפקדות ריקות, ואז יוצא לך ל'מתקפה הנרחבת מאז צוק איתן' ומפציץ מפקדות ריקות. הכדור שפגע באביב לוי ז"ל, זה כדור איראני, וחמאס עם מוטיבציה. כל מה שתגדיר כעימות, או הכנה לעימות, מעלה את המניות שלהם. הם לא למדו את תורת המשחקים, אבל עושים זאת בדרכם".
תקיפה של צה"ל בעזה. צילום: דובר צה"ל
תקיפה של צה"ל בעזה. צילום: דובר צה"ל
ישראל לא תכבוש את עזה 
"אני חושב שאנחנו מורתעים ע"י חמאס. הם מכתיבים את הסיפור. ידו על העליונה, קשה לנו להבין את זה. עם כל ההצהרות של ישראל וליברמן, ועם מעט מרחב תמרון, זה לא מאיים על חמאס. הוא עושה מה שהוא רוצה. הוא יורה 200 טילים כי הוא יודע שלא תצא למלחמה. אותו דבר גם בצוק איתן. ישראל מתחננת למיזמים כלכליים עם חמאס, הוא לא רוצה. מתחננת לאבו מאזן, לא רוצה. הם לא רוצים לטפח כלום חוץ מהם בתור ג'אהידיסטים".