תושבי יישובי עוטף עזה רגילים לאזעקות צבע אדום ולעפיפוני התבערה, והמדינה אף מנסה לסייע לתושבי האזור ומעניקה להם הנחות רבות בהשתתפות בתשלום עבור מעונות היום, אך אף שיד אחת מושטת לעזרה, היד השנייה מקשה עם סבך ביורוקרטי שקשה לצלוח.
אין זה סוד שרישום למעונות היום הנמצאים תחת משרד העבודה והרווחה כרוך במילוי טפסים רבים ועלול להיות תהליך מסורבל ומייגע, אך מתלונות שהגיעו ל"מעריב־השבוע" עולה תמונה קשה אף יותר, וכתוצאה מכך הורים רבים מעדיפים לוותר על הזכאות ולשלם תשלום מלא.
"הביורוקרטיה מייגעת, ובמקרה הטוב, אם שני ההורים שכירים זה בסוף מסתדר", אומרת ש', תושבת שדרות, "הבעיה מתחילה כשהמצב מעט מורכב יותר". במקרה של ש', היא שלחה את בנה למעון, נאלצה לשלם עבורו תשלום מלא ועדיין מחכה לקבל את האישור לדרגות שמשמעותו החזר של כאלף שקל בחודש. 

"מאוקטובר שלחו אותי פעמיים להביא אישור ממע"מ כי פתחתי עסק, ובאיזשהו שלב גם רואה החשבון שלי אמר לי שהוא לא מבין מה הם רוצים. במוקד הטלפוני יש פקידות שמנסות לעזור, אבל הן לא אלה שמחליטות. כתבתי מכתב לתלונות הציבור של משרד הרווחה ואמרו לי שאני צריכה להביא עוד שלושה מסמכים וזהו", היא מספרת בייאוש.
לחברותיה של ש' נמאס לרדוף אחרי הדרגות. "אחת אמרה שהיא ויתרה על 20 אלף שקל כי היא התייאשה, אם אחרת אמרה שהיא הוציאה את ילדיה מהמעון כי לא הצליחה לקבל דרגה. 'תביאי עוד מסמך, עוד אישור', לא יודעים מתי זה ייגמר. נקלעתי למבוי סתום, אני מיואשת. למה בשביל לקבל משהו שהמדינה כבר אישרה אני צריכה להפעיל כל כך הרבה אנשים שיסייעו לי?!".
גם ל' תושבת האזור נתקלה בקשיים: "ברור שכתושבי עזה נקבל דרגה בסופו של דבר, אבל עד אז ימררו לנו את החיים. לא כל האנשים מבינים מה צריך לשלוח ואיך להתנהל".
שלי אינגדאו־ונדה, נציגת פורום הקואליציה לחינוך מלידה, דוקטורנטית לעבודה סוציאלית עם התמחות בגיל הרך: "לא ייתכן שייקח חודש, חצי שנה ולעתים תשעה חודשים עד לקבלת דרגה. הורים נאלצים להמתין בחוסר ודאות, הטיפול בפניות שלהם עובר מפקידה לפקידה, הפקידות לא תמיד יודעות את הכללים לעומק והמסמכים נסרקים ונשלחים שוב ושוב. הביורוקרטיה הסבוכה לא מאפשרת לכלל ההורים גישה למערכת, בטח לא לעולים חדשים".
ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "האגף למעונות יום ומשפחתונים מסבסד יותר מ־100 אלף ילדים בעלות של יותר ממיליארד שקל בשנה.
"השנה הוקדמה לראשונה ההרשמה למעונות היום מחודש מאי 2018 לחודש פברואר 2018, כדי לייעל את תהליך ההרשמה ולהעניק להורים זמן התארגנות לבקשת סבסוד לשנת הלימודים הקרובה. כמו כן, ילדים המתגוררים בשדרות וביישובי עוטף עזה זכאים להטבה מיוחדת המזכה אותם בסכום ההנחה הגבוה ביותר מבלי לבדוק את רמת ההכנסה לנפש במשפחה. במקרה הספציפי שצוין, אנו עומדים בקשר עם האם עד להשלמת הבקשה".