אבל כבד בעולם החזנות והתרבות היהודית: ד"ר מרדכי סובול, מבכירי עולם החזנות בישראל, חתן פרס ירושלים ופרס החינוך מנשיא המדינה על תרומתו להחייאת החזנות בישראל הלך לעולמו היום (ראשון) לאחר אירוע מוחי בעת ששהה בארצות הברית בתפילות החג והוא בן 67.

מרדכי סובול, תושב פ"ת,  נולד ב-1951 בתל אביב למאיר וזיסל, ניצולי שואה. נחשב למחייה החזנות בדורנו והיה מקובל כבר הסמכא מספר אחד בעולם בתחום החזנות. סובול קיבל את פרס החינוך מידי נשיא המדינה יצחק נבון ובשנת 2006 הוענק לו פרס ירושלים על תרומתו המיוחדת להחייאת החזנות בישראל.

 

סובול שימש כמנהל מוזיקלי ומנצח קבוע של התזמורת הסימפונית "יובל". מאחוריו מאות רבות של קונצרטים בארץ ובעולם בהם ניצח על תזמורות סימפוניות רבות, והקים אחריו דורות של חזנים. את תורת החזנות למד מרדכי סובול מגיל שמונה אצל החזן שלמה רביץ ז"ל. סובול חיבר ותיזמר מאות יצירות, והיה מוזמן דרך קבע לפסטיבלים למוזיקה בכל העולם, בין השאר בניו יורק, ורשה ומונטריאול.

בין מפעליו המוזיקליים הרבים עשרות רבות של תקליטים עם מיטב הזמרים, ביניהם תקליט של מוזיקה יהודית עם הזמר חיים משה, כמו גם תקליט משותף ללהקת אתניקס ויהורם גאון, ובו מבוצע שירו "פתח לנו שער" ,אשר הפך להיות פרק התפילה הפופולרי של תפילת נעילה בקהילות ישראל. סובול הכשיר במהלך השנים את החזנים המובילים בעולם, ובהם יצחק מאיר הלפגוט, יעקב למר, חיים אדלר, צבי וייס, נתנאל הרשטיק ועוד.
בסרט "מדורת השבט" בו הוא השתתף חיבר מרדכי סובול עבור יהורם גאון את השיר "הבט משמים". במשך שנים רבות הגיש את התוכנית "לפני התיבה" ברדיו קול חי. בקרב משפחתו ומוקירי זכרו סיפרו כי "סובול היה יהודי וציוני בכל רמ"ח אבריו, אשר קיבל עשרות הצעות לעזוב את הארץ ולשמש כחזן בחו"ל, אך סירב לכולם. הוא היה ראוי לקבל את פרס ישראל, ובמקום זאת מובא לקבר ישראל".

היועץ האסטרטגי משה קלוגהפט כתב בפייסבוק  בעקבות מותו של סובול, "להתראות דוד גיבור שלי, אשר על המשמרת. היית על המשמרת של שימור המוזיקה היהודית, על משמרת הקמת עולם החזנות מאפר השואה, ומעל הכל - אדם שכולו אהבה למשפחה וגאוות המשפחה. גיבור ילדותי. כנראה בשמים היו צריכים איזה מנצח ברמה למקהלת המלאכים, אתה כבר תדע להרים להם קונצרט. כל כך מתגעגע".
 
ח״כ ניסן סלומינסקי, יו״ר ועדת החוקה, ספד ואמר כי "בכאב לב נפרד היום מחברי, החזן והמנצח הנודע, מרדכי סובול. האיש והאגדה שהחיה את החזנות בימינו והרימה עד שמי מרום. שהדריך וחינך דורות של חזנים ושליחי ציבור רבים ושהפך את אומנות החזנות גם לנחלת הציבור כולו. מלחין, ידען ומנצח שאין שני לו! איש משפחה חם, אהוב ואוהב הבריות. ידידי היקר שנדם קולו לעד. יהי זכרו ברוך".

שרת התרבות והספורט, מירי רגב ספדה אף היא ואמרה כי ״הצטערתי להתבשר על פטירת ד"ר מרדכי סובול, בעל נפש יהודית וציונית, אחד מגדולי החזנים של עמנו. מרדכי ז"ל הנגיש את עולמן של החזנות ומוזיקת הנשמה היהודית ופתח שערי ניגון יהודי לקהלים רבים ומגוונים. מרדכי היה יוצר, חזן וגשר של תרבות בין חלקי עמנו בארץ ומעבר לים. לכתו בימים הנוראים, ימים של אמירת סליחות,  מסמלת יותר מכל את מפעל חייו. יהי זכרו ברוך".