מדי מוצאי יום כיפור מבשר המשרד להגנת הסביבה על תמונת זיהום אוויר נמוכה מאד ברחבי הארץ בשל הפסקת התחבורה. בחיפה יש מי שהחליטו השנה לשים סוף לנוהג הזה בטענה להטעית הציבור. ד"ר דן פלג, אנליסט בכיר ב"מרכז מחקר סביבתי חיפה" אמר: "לקראת יום כיפור הבא, אנו קוראים לעובדי המשרד להגנת הסביבה להקדיש את היום למנוחה. אין לנו צורך בהודעות לעיתונות שיופצו מיד עם צאת החג, ובהן התפארות לירידת הפליטות מהתחבורה. הרי כולנו יודעים שאין תנועת מכוניות ביום כיפור. אנו מייחלים ליום בו ירדו הפליטות מהתעשייה במפרץ חיפה - הפעילה 365 יום בשנה כולל כיפור".



בשבועות האחרונים מתקיים קמפיין בתי הזיקוק בחיפה, המבשר על המהפכה בהרכב הדלק, שבקרוב יגיע לתחנות עם 50% פחות בנוכחות חומר הבנזן המסרטן בדלק. אבל נתון שאינו מופיע בקמפיין הוא שפליטת הבנזן בתהליכי הייצור של הדלק לא תפחת, וכך תושבי ערי מפרץ חיפה ימשיכו לנשום אותו כרגיל.



בנוסף, לפני חודשיים נחשף ב"מעריב אונליין" כי בתי הזיקוק והתעשיינים דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לבצע התאמות בתקן פליטת הבנזן המותר, שבישראל הוא די מחמיר, כדי להקל עליהם לעמוד בו. זה היה בשבוע שבו פרסם מרכז המחקר של הכנסת דוח מדאיג על חריגות חוזרות ונשנות בפליטת חומרים מסוכנים לבריאות מהמתחם מול אכיפה מאד חלשה.



"גם כשמסלקים את התחבורה בכיפור, עדיין נשארים בחיפה עם זיהום רב ומשמעותי"



פעילי "מרכז מחקר סביבתי חיפה" בחנו את נתוני ניטור האויר ביום כיפור אשתקד והשנה וגילו כי בניגוד להצהרות המשרד להגנת הסביבה, איכות האוויר הירודה במפרץ חיפה לא השתנתה במהלך יום כיפור בתחנות הניטור הסמוכות למתחם הפטרוכימי. מהממצאים שהגיעו לידי "מעריב אונליין" כשעה לפני תום יום הכיפורים הנוכחי, עולה כי נמדדו עליות חלקיקי אוויר מזוהמים, החודרים את מערכת הנשימה, בהם עליות של בנזן, בעוד שבתחנות התחבורתיות רמת הבנזן ירדה בתחילת החג ושמרה על רמה נמוכה כצפוי.



רמות אוזון הקרקע, חומר רעיל הנוצר מריאקציות כימיות מזהמים תעשייתיים, נשאר במרחב חיפה כמו ביום רגיל. הנתונים של זיהום האוויר במפרץ חיפה בכיפור השנה לא שונים בהרבה מאלה של אשתקד אז נצפו במהלך היום עשרות חריגות זיהום מהמפעלים באזור.



ד"ר רויטל גולדשמיד, מנהלת מרכז מחקר סביבתי חיפה, מסרה: "זיהום תחבורתי משמעותי רק למטרופולינים גדולים שאינם מפרץ חיפה, בירת הפטרוכימיה הישראלית. אנחנו סבורים כי המשרד להגנת הסביבה יפספס גם השנה את ההזדמנות בכיפור להבחין בפיל שבחדר: הזיהום התעשייתי הנוכח כרונית והמשמעותי במפרץ חיפה. כאשר מסלקים את התחבורה כמו בכיפור - עדיין נשארים בחיפה עם זיהום רב ומשמעותי בחומרים הפוגעים בנשימה ובחומרים מסרטנים".



מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "בהודעה עם צאת יום כיפור אשתקד צוין במפורש כי בתחנות הסמוכות לתעשייה לא ניכרו השפעות מהותיות בזיהום האוויר, וכי בתחנת הניטור קריית בנימין, הנמצאת במורד הרוח ממתחם בז"ן, לא נרשמה ירידה בריכוזי הבנזן. מאחר והתהליכים הרציפים בתעשייה עובדים כרגיל. כל טענה אחרת אינה נכונה, והדבר מגובה באתר האינטרנט ובהודעות לעיתונות שיצאו. עוד נאמר בהודעה כי הירידה הדרסטית חלה רק בתחמוצות חנקן ולא בחלקיקים העוברים בדרכי הנשימה"