מליאת הכנסת אישרה היום (שני) סופית את החוק להצלת עודפי מזון של ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), שיאפשר לארגונים ואולמות אירועים לתרום אוכל מיותר לטובת נזקקים, במקום להשליך אותו לפח. על פי הצעת החוק, לראשונה בישראל לא תוטל אחריות פלילית על אדם, גוף עסקי או ציבורי אשר מציל מזון לתרומה אלא רק במקרים של רשלנות חמורה. כיום, אדם המבקש להעביר עודפי מזון מחברות וארגונים לנזקקים חשוף לתביעות ועתירות בגין אחריות על נזקים בריאותיים ואחרים שיגרמו מהפעולה. החוק יסיר את האחריות ויאפשר לארגונים ועמותות להעביר עודפי מזון לנזקקים ללא אחריות פלילית.



מדובר בבשורה של ממש הן לכלכלה הסביבתית בישראל והן לעמותות הצלת המזון והרווחה, משום שבישראל נזרקים לאשפה מדי שנה 1.2 מיליון טון מזון ראוי למאכל בשווי של 8 מיליארד שקלים. בארגון 'לקט ישראל', שפועל להצלת מזון וסייע בקידום החוק בכל שלביו, מעריכים כי החוק החדש ישלש את היקף תרומות המזון וירחיב את הפעילות של הצלת מזון. בארגון מסבירים כי ישנם ארגונים וחברות מוסדיות ועסקיות שברשותם באופן קבוע ארוחות עודפות ומזינות שניתן להאכיל באמצעותן מאות ואלפי נזקקים מדי יום, ושנמנעו עד היום מלתרום אותן בשל חוסר הוודאות המשפטי.



ח"כ מקלב מסר כי "כיום, כל ילד רביעי נמצא מתחת לקו העוני. אלפי ילדים הולכים לישון מדי ערב רעבים וכעת הבאנו פתרון חלקי לכך. לא מדובר במזון מסוג נחות או מקולקל, אלא במזון איכותי אשר מועמד למכירה או להגשה בבתי מלון ומסעדות ומושלך לאשפה בגלל בירוקרטיות כאלה ואחרות".



גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל: "בישראל אובד מידי שנה 2.3 מיליון טון מזון בשווי 19.5 מיליארד שקלים, כאשר רק בהסעדה המוסדית, דוגמת חדרי אוכל של חברות ומפעלים, בתי מלון ואולמות אירועים, בסיסי צבא ומשטרה, נזרקים מדי שנה 220 אלף טון מזון בשווי 3.5 מיליארד שקלים, מתוכם ניתן להציל מזון בשווי של מעל מיליארד שקלים. מאידך, 1.8 מיליון אנשים בישראל סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. אישור החוק הוא הזדמנות אדירה לתת מענה לכך ולצמצם פערים חברתיים בישראל. עם אישור החוק אנחנו מעריכים גידול משמעותי ביותר של כמות הארגונים שיש ברשותם מדי יום עודפי מזון טובים ורק כעת יקחו חלק בתרומת המזון".



משרד הבריאות עצמו היה שותף לגיבוש הצעת החוק במסגרתו כדי לעודד עסקים לתרום עודפי מזון ראוי למאכל המשרד אף יעניק אותות הוקרה לתורמים גדולים. יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, שיזמה את החוק בכנסת הקודמת אמרה כי "ישראל של היום היא חברת שפע, למרות זאת ישנם בתים רבים בהם אין אוכל, מציאות של ילדים וקשישים רעבים ומשפחות הסובלות מחוסר ביטחון תזונתי. מאידך טונות של תוצרת חקלאית ומזון מרקיבים או מושלכים לפח מסיבות שרובן המכריע טכניות, לוגיסטיות וחששות משפטיים. החוק החשוב יעמיק את הערבות ההדדית בחברה הישראלית".