אם אתם חיים בכדור הארץ, סביר להניח ששמעתם על משחק הפורטנייט, שמשגע את כל ילדי ישראל ועולם הקונסולות. המשחק, שהפך להיות פופולרי ועולה לא מעט כסף להורים שרוצים לשדרג את דמות הילדים, 



שלמור:מי כמוך ברהנו מכיר את הפורטנייט, אתה רוקד את הריקוד הזה של החוט דנטלי פשוט נפלא

טגניה: אני לא מכיר.


אוקיי, הפורטניינט הוא משחק פופלרי להחריד.
אני רק יודע שאין ספור אייטמים יש סביבו, ואת הריקוד הזה.

אתה שומע עליו בכל מקום מכיוון שהוא מאוד פופולרי. כל מי שיש לו ילדים לא מפסיק לשמוע על הדבר הזה, הילדים עושים את זה כל היום.
טגניה: אני ראיתי סרטון מדהים שרץ באינטסגרם מה קורה לילד כשההורים שלו מנתקים לו את המשחק מהחשמל. וואו, אחד הסרטונים הכי אלימים שראיתי, ילדים שהתנהגו כלפי ההורים שלהם.

הם מכורים לכל דבר ועניין הילדים האלה. לפני שבועיים ביהמ"ש שלח ילד לאשפוז להסתכלות עקב התמכרות לפורטנייט. אנחנו כאן כדי לדבר על עניין אחר. תקשיבו, הילדים שלכם משחקים בפורטנייט ויש מי שמנסה לפגוע בהם באמצעות הפלטפורמה הזאת.  סגן ניצב ליאת קילנר, מפקדת מוקד 105 מיחידת לה"ב 433, ערב טוב. בואי נפתח עם עוקצים כלכליים, זה משהו שבהחלט קיים בפלטפורמה של המשחק הזה. איך זה עובד?
"קודם כל, יש במשחק אפשרות לרכוש כל מיני דברים במשחק, משהו שנקרא כלי נשק ודברים שמקדמים אותך במשחק, וחלק מהמשתמשים במשחק בעצם גם משוחחים בצ'אט ייעודי לשחקנים שנקרא דיסקורד. בצ'אטים האלה מחליפים שמות משתמש, מחליפים פרטים ויש אמצעות להשתלט על שם משתמש שהוזן בו כרטיס אשראי ולמעשה להיות הבעלים החדש של השם משתמש ולעשות שימוש בכרטיס האשראי".
הם מכורים לכל דבר ועניין. פורטנייט. צילום: AFP
הם מכורים לכל דבר ועניין. פורטנייט. צילום: AFP


כרטיס אשראי וירטואלי או אמיתי שהילדים לוקחים מההורים שלהם?
"כרטיס אשראי אמיתי של ההורים של הילד".

ואתם נתקלים בהורים שנותנים לילד את מספר כרטיס האשראי?
"הם מזינים את זה כמו כל אפליקציה שיש בה אפשרות לרכוש כל מיני אמצעים. הם מזינים את פרטי כרטיס האשראי מתוך מחשבה שהפרטים מוגנים, אבל בעצם נעשית תחלופה אנחנו במוקד נחשפנו אליה של תחלופת פרטים שילדים מחליפים אחד עם השני פרטי משתמש ואז משתלטים על חשבונות. יש לנו הרבה אירועים שהם פריצה והשתלטות על שם משתמש".

הרבה אירועים? את יכולה להעריך בכמה מדובר? מה היקף התופעה?
"אני יכולה להגיד לגבי אירועים שהגיעו למוקד ולא את היקף התופעה - כי לא הכל כמובן מגיע אלינו, אבל מדובר בעשרות מקרים, עשרות אירועים. חשוב להגיד שלא כל האירועים של פורטנייט הם בקטגוריה הזאת".

נכון, מיד נגיע לקטגוריה השנייה וכנראה החמורה יותר.
"יש 3 קטגוריות".

איך מונעים את זה את העוקץ של הילדים?
"קודם כל, אם לא חייבים ולא צריך אז לא להזין פרטי כרטיס בחשבון המשחק, ואם כן הוזן פרטים של כרטיס האשראי, להזהיר את הילדים לא להחליף פרטים, לא לאפשר לילדים אחרים או למשתמשים אחרים גישה לחשבון, לא להעביר פרטי תשלום לא להעביר בכלל פרטים אישיים שיאפשרו פריצה לחשבון".

מי העבריינים?
"בעיקר ילדים".

ילדים שעוקצים ילדים?
"ילדים, כן. גם מבוגרים משתמשים במשחקים האלה. מה שלא פחות מפגיעה ברכוש יש קטגוריה של פגיעה בגוף, אנחנו מדברים על עבירות מין".

מיד אנחנו מגיעים לזה
"זה ילדים שעוקצים ילדים".

אתם מצליחים להגיע אליהם? להזהיר אותם? זה בכלל אפשרי?
"כן. אנחנו כמובן שזיהינו במוקד שפורטנייט הוא פלטפורמה מאוד משמעותית בעולם של הילדים, ולכן מטבע הדברים גם נכנסו לעולם הזה".

כלומר עבריינות ווירטואלית מתחילה בעצם אצל ילדים.
"כן, גם אצל ילדים".
מה עושים לילדים האלה שמגיעים אליהם? זה נגמר באזהרה? בתיק בפלילי?
"גם באזהרה וגם אנחנו עושים גישור בין הילדים. המוקד שלנו מורכב גם משוטרים וגם מנציגי משרדי ממשלה כמו משרד הפנים, משרד החינוך, משרד העבודה והרווחה. אנחנו מתערבים ומערבים הורים כשצריך, עושים הליך של גישור ודואגים לעשות תיקון נזק ואזהרה ככל שמדובר בילדים.

הייתה ידיעה, לא יודע מי נתן אותה, שפדופיל נכנס למשחק הזה ו...
"אני לא רוצה לזלזל בסקופ ובאייטם, אבל צריכים להבין שפדופילים, אם בעבר בעולם הפיזי הסתובבו בגני ילדים - כי שם מסתובבים ילדים, היום פדופילים מסתובבים בפלטפורמות הווירטואליות שילדים נמצאים בהם כי שם מרוכזת כמות גדולה של ילדים, ופורטנייט הוא מגרש משחקים בעידן החדש".

אז איך בכלל מייצרים קשר? למיטב הבנתי אי אפשר לתקשר עם ילד בצורה נניח שיכולה או עלולה לפתות אותו תוך כדי המשחק
"לגמרי כן כי המשחק עצמו בנוי כמשחק שאתה משחק בקבוצות מול משתמשים אחרים. זה משחק אינטראקטיבי וכמובן שילד משחק הוא רואה שם משתמש, הוא לא יודע מי עומד מאחורי השם משתמש הזה. 

אבל הפלטפורמה מאפשרת אח"כ לדבר אחד עם השני? הרי זה משחק.
"הם מדברים גם תוך כדי המשחק. אם תראו ילדים שמשחקים, הם מדברים לרמקול, הם צועקים, הם מתכתבים וכמובן יש את הפלטפורמה הנוספת בשם דיסקורד ששם זה צ'אט שמתכתבים משתמשים בפורטנייט". 

המשחק הופך להיות כמו וואטסאפ
"חשוב שהורים יסבירו לילדים להימנע מלעבור לפלטפורמות שיח ממשיכות. לא לעבור לשיחות וידאו, וואטסאפ, אינסטגרם. ברגע שלד מרגיש שמושכים אותו לעבור לאפליקציה אחרת של שיח מחוץ למשחק זה צריך להדליק פה תמרור אזהרה, וצריך להבהיר לילד שיש פה משהו לא תקין.

כי אדם יכול להיכנס באמצעות חשבון פיקטיבי?
"שם משתמש שהשחקנים משחקים בו הוא לא בהכרח השם האמיתי שלהם. הוא לא פיקטיבי אבל אנונימיות שהמשחק מספק. 

תני לנו 2 כללי אצבע הכי חשובים להורים כדי לשמור על הילדים שלהם.
"קודם כל שהורים יכירו באופן כללי את המשחק. לא לאפשר גישה לכרטיסי אשראי, לא להחליף מידע אישי בין שחקנים, להסביר לילדים. הרבה פעמים הם מתפתים כדי לקבל כל מיני דברים במשחק. נתקלנו באירועים בהם ילדים מתפתים לשלוח תמונות אינטימיות שלהם הכל כדי לקבל דברים במשחק".

"חשוב לדבר על זה שיהיה שיח פתוח בין ההורים לילדים כדי שיבינו את הסכנה שטמונה במשחק. לא להחליף שמות משתמשים, לא לתת סיסמאות ובאופן כלכלי להיזהר. הכי חשוב זה פגיעה במהלך בזמן המשחק, צריך לצלם את שם המשתמש הפוגע ואת שיחות הצ'אט ולהתקשר למוקד 105".