בבוקר שבת נפתחו שוב אחרי יומיים כל שמורות הטבע שהיו סגורות לתנועת מטיילים בעקבות גל השריפות ואלפי מטיילים פקדו אותן, אבל במאות מוקדי השריפות ביערות הנזק העצום לטבע ניכר בכל פינה. רק עד לצהרי שישי נשרפו כ-10,000 דונם ביערות בן שמן, מתוכם בין 2500 ל-3000 דונם יער שרוף המהווים כשליש מהיער, והשאר חורש טבעי, צמחיה נמוכה, שבילים ומתקנים. ביערות צרעה ואשתאול עלו באש כ-5000 דונם, מתוכם כ-1500 דונם יער.



מנהל אזור שפלה וחוף בקק"ל, גלעד מסטאי, אמר: "צוותי היערנים שלי מכבים את היערות בדמעותיהם". במהלך ליל שבת צוותים רבים של עובדי וכבאי קק"ל עדיין נכחו ביערות בן שמן, צרעה ואשתאול, ממשיכים לכבות התחדשויות במוקדי השריפות. לא מעט מטיילים הגיעו גם ליערות השרופים, ובקק"ל הפצירו בציבור המטיילים שלא להגיע אליהם. המשרד להגנת הסביבה הזהיר את אלפי המפונים מפני כניסה למבנים אשר נשרף בהם אסבסט-צמנט – כמו בקיבוץ הראל שבמועצה האזורית מטה יהודה. המשרד מבהיר כי תכולת המבנים הסמוכים חשודה שזוהמה באסבסט, ולכן אין להוציא ציוד ואין לשוב ולאכלס את המבנים ללא היוועצות עם אנשיו ולהישמע להוראות המשטרה וכיבוי אש בכל הקשור לחזרה לאזורים שפונו.



בתוך כך, ארגונים ואזרחים מן השורה החלו להתגייס במהלך סוף השבוע למען תושבי היישובים שפונו והעשרות שאיבדו את בתיהם. הקרן לידידות תעניק עד 5000 דולר למשפחות שנפגעו בשריפה בהתאם לקריטריונים שיקבעו על ידי הרשות המקומית. בעקבות השריפות הרבות ברחבי הארץ והנזקים הכבדים שספגו התושבים , החלה הקרן במאמץ גיוס תרומות בארה״ב ובישראל , שנועדנו לסייע לנפגעי השריפות במבוא מודיעים וביישובים אחרים שנפגעו. על פי הצפי, תגייס הקרן לידידות כמיליון שקלים אשר יוקדשו לסיוע מיידי עבור אלו שאיבדו את רכושם ונותרו ללא קורת גג. המעוניינים לתרום למטרה יכולים לעשות זאת דרך אתר הקרן לידידות בעמוד הסיוע לנפגעים במצבי חירום ואסון.



 

פרויקטים רבים לעזרת משפחות שביתן נשרף נפתחו בפורמט מימון המונים בפלטפורמת Jgive שהתגייסה אף היא לסיוע למען המשפחות. כך לדוגמא, חבריהם הטובים של רוזי וטוב-לב ריצ'מן, אשר להם ארבע בנות בין גיל 2 ל-9, פתחו פרויקט עבורם. הם איבדו את הבית שלהם בשריפה במבוא מודיעים וכעת חבריהם יוצאים בקמפיין כדי לגייס להם עזרה ראשונית לעמוד שוב על הרגליים. התרומות יועברו לקניית: בגדים, נעליים, ציוד בית ספר, משחקים, ספרי ילדים, כלי בית ושכר דירה לתקופה הקרובה.



פרויקט נוסף הוא עבור נחמה סילבר - אלמנה שגרה במבוא מודיעין. בנה נועם וכלתה שירה גרו עם שני ילדיהם, פלג ואופיר, בקרוואן לידה. בשריפה שפרצה השבוע נשרף הכל - הבית והזכרונות. הם נשארו רק עם הבגדים שלבשו בבוקר ואפילו לא הספיקו לחזור מהעבודה הביתה. המועצה האזורית נחל שורק נערכה בסוף השבוע לקליטה ממושכת ומלאה של שני יישובים. במוצאי שבת 200 משפחות מקיבוץ הראל התארחו באולפנת צביה בקיבוץ חפץ חיים ומחר יתארחו 200 מתושבי מבוא מודיעים בישיבת צביה ביד בנימין. "המועצה ערוכה לקליטה מלאה וממושכת של המפונים על כל המשתמע מכך מתוך תקווה להאיר ולשמח בתקופה הלא פשוטה אותה הם נאלצים לעבור", נמסר ממועצת נחל שורק.



גל החום הראשון של האביב הנוכחי כבר הביא לשבירת שיא הצריכה המשקית בחודש מאי ובימי שישי בכל הזמנים. בשעה 13:21 בשישי עמד הביקוש הארצי על 12,036 מגהוואט וזאת אף שיום שישי מאופיין לרוב בירידה בצריכה. על פי חברת החשמל, השיא הקודם לימי שישי בצריכת החשמל הארצית נרשם בקיץ 2015 ועמד על 11,740 מגהוואט והשיא הודם לחודש מאי נרשם ב-2016 ועמד על 11,768 מגהוואט.



בארגון הגנת הסביבה הבינלאומי גרינפיס הנתונים הללו של חברת החשמל לא התקבלו בהפתעה אבל הדליקו עוד נורה אדומה מדאיגה ואנשי הארגון מזהירים בהתבסס על מחקרים: "במידה שלא נתחיל לפעול עכשיו לצמצום פליטות גזי החממה, בארץ ובעולם, הצפי הוא שלקראת סוף המאה ה-21 בישראל הקיץ יתארך ב-49% בעוד שהחורף יתקצר ב-56%. מדובר במגמה שבה הטמפרטורה הממוצעת בסתיו ובחורף תהיה גבוה ב-2.5 מעלות צלזיוס ממה שהיא כיום. לכן זוהי קריאת השכמה לממשלה להפסיק להתעלם מנושא האקלים, לעצור לאלתר את חיפושי הגז והנפט בים התיכון ולהאיץ את המעבר לאנרגיה מתחדשת ועל ידי כך למנוע או לפחות לנסות ולצמצמם בעתיד את מראות ההרס".



אנשי גרינפיס מדגישים: "הלב נחמץ ממראות ההרס שזרעו השריפות ברחבי ישראל. בעוד שישנם גורמים רבים למזג אוויר הקיצוני שהוביל לשריפות, מה שאנחנו חווים כעת תואם את התחזיות הנוגעות לשינוי האקלים אשר יגדיל משמעותית בעתיד את הסבירות לשריפות בשל הצטברות רבה של ימי חום ויובש קיצוני. האגן המזרחי של הים התיכון, נחשב לאזור חם מאוד (hotspot) של שינוי האקלים העולמי. בעוד שהטמפרטורה בעולם עלתה בממוצע במעלת צלזיוס אחת במאה השנים האחרונות, באזור שלנו היא עלתה במעלה וחצי, כלומר 50% יותר מהממוצע העולמי מה שגורם לנזק רב בישראל אבל גם במדינות השכנות ותורם לחוסר היציבות האזורי".