יוצאים לדרך: העבודות על המקטע הראשון בפרויקט "הנתיבים המהירים" שמקדמים משרד התחבורה ונתיבי איילון ייצאו לדרך ביום ראשון בערב באיילון דרום - בין מחלף השלום למחלף וולפסון - לאורך של כשישה קילומטרים.
 
הפרויקט, הצפוי להסתיים בשנת 2025, כולל כ־75 קילומטרים של נתיבים מהירים במרכז הארץ, לאורך נתיבי איילון וכביש החוף לשני הכיוונים, בעלות מוערכת של כשבעה מיליארד שקל. הנתיבים המהירים צפויים להיפתח בהדרגה החל משנת 2023.

סמנכ"ל פרויקטים ויזמות בחברת נתיבי איילון, עוזי לוין, ציין כי הנתיב הנוסף יהיה מיועד לשתי קבוצות עיקריות: תחבורה ציבורית ורכבים פרטיים שבהם יהיו שלושה נוסעים ומעלה. "בהמשך תהיה אפשרות נסיעה גם לרכבים עם פחות משלושה נוסעים, אבל תמורת תשלום אגרה", אומר לוין. "המטרה היא לאפשר נסיעה מהירה ולהביא להפחתה של מספר כלי הרכב הנוסעים בנתיבי איילון".
 
הנסיעה בנתיב המהיר תהיה במהירות של לפחות 70 קמ"ש, מה שאמור לקצר באופן ניכר את זמני הנסיעה. בנוסף, יוקמו שני חניוני "חנה וסע" גדולים: בראשון לציון עם 3,500 מקומות חנייה ובשפיים עם 700. לוין מציין כי בנתיבי איילון עוברים ביממה כ־850 אלף כלי רכב בממוצע, ומהבדיקות עולה שכ־300 אלף כלי רכב נכנסים מדי יום לתל אביב. "היעד של הפרויקט הוא להביא לירידה בשיעור של כ־15% במספר כלי הרכב הנוסעים בנתיבי איילון. זה יסייע להפחתה בעומסי התנועה", הוא מציין. לדבריו, מחקרים בעולם מראים שגם ירידה של 5% במספר כלי הרכב בצירי תנועה ראשיים מביאה לירידה בפקקים בכבישים.
 

עוד הוא אומר כי העבודות יתבצעו בעיקר בשעות הלילה, בניסיון לצמצם את ההשפעה על התנועה לאורך הציר העמוס במהלך היום. למעט במקרים חריגים, מספר הנתיבים הקיים כיום יישאר ללא שינוי בשעות היום. לוין מוסיף כי היעד הוא שעשרות אלפי נהגים יוכלו להשאיר את רכבם הפרטי ללא עלות בחניוני ענק ולהגיע לעבודה באמצעות מערכת הסעת המונים חשמלית וללא תשלום.
 
על פי התוכנית, ההיסעים ייצאו בתדירות גבוהה, לאורך כל שעות היום, למוקדי התעסוקה המרכזיים בתל אביב ובמתחם הבורסה ברמת גן - ובחזרה. 
החניונים גם יכללו עמדות הטענה לכלי רכב חשמליים, שמספרם צפוי לגדול משמעותית בשנים הבאות.
 
לדברי לוין, פרויקט הנתיבים המהירים אינו מתנגש עם תוכנית ענק נוספת לאורך נתיבי איילון - הקמת המסילה הרביעית לרכבת. "הנתיב המהיר, המסילה הרביעית, קווי הרכבת הקלה והמטרו, מהווים סל של פתרונות להפחתת עומסי התנועה הכבדים", הוא מבהיר. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳ ציין כי מיזם הנתיבים המהירים נועד לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ולשכנע נהגים להשאיר את הרכב הפרטי מחוץ למטרופולין.