מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק של ח"כ קרן ברק (ליכוד) בעניין פיקוח אלקטרוני למיגור האלימות במשפחה, שיחייב מי שהוצא נגדו צו הרחקה על רקע של אלימות במשפחה לשאת על גופו צמיד אלקטרוני ולשמור מרחק מבני המשפחה שכלפיהם הפנה אלימות. להצעת החוק הוצמדה הצעה דומה של ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) שגם היא אושרה בקריאה טרומית. ההצעה של ח"כ ברק אושרה פה אחד בתמיכת 75 חברי כנסת. הצעת ח"כ סגלוביץ אושרה ברוב של 48 תומכים ומתנגד אחד.

על פי ההצעה יתוקן החוק למניעת אלימות במשפחה, כך שיקנה לבית המשפט את הסמכות להורות על מתן צו הגנה בתנאי פיקוח אלקטרוני. בנוסף מוצע לקבוע את השיקולים שעל בית המשפט לשקול בעת מתן ההחלטה על הפיקוח האלקטרוני, את הפרטים שתוכנית הפיקוח האלקטרוני צריכה לכלול ואת אופן בירור הפרת תנאי הפיקוח. כמו כן הוצע, לקבוע חובת דיווח לכנסת על מספר המפוקחים ובני המשפחה המוגנים שחוק זה הופעל בעניינם, מספר המפוקחים שבהתאם לנתוני הניטור הפרו צו בית המשפט והפעולות שננקטו במקרים אלו.

בדברי ההסבר נכתב: "חוסר האפקטיביות של צווי ההגנה נובע בעיקרו מחוסר היכולת לפקח על מי שניתן נגדו צו ההגנה כי הוא אכן עומד בתנאיו, וכן מהעובדה כי ללא הגשת תלונה במשטרה על הפרת צו ההגנה, לא ניתן לעצור את המפר. חוסר האפקטיביות של הפיקוח מביאה להעדר הרתעה מהפרת הצו. אנשים שהוצא כנגדם צו הגנה יודעים כי אין ביכולתה של המשטרה לדעת אם הפרו את הצו אם לאו, ולכן אינם נרתעים מהפרתו.

כמו כן, יש לזכור כי במקרים רבים של אלימות בין בני זוג, התלות ומערכת היחסים הרגשית בין בני הזוג אינה מאפשרת לבן הזוג, קורבן מעשי האלימות, לעמוד על זכויותיו. לנשים המצויות במערכת יחסים שכזו לוקח זמן רב עד אשר הן מעזות לדווח על מצבן ולבקש צו הגנה, ולאחר הפרת צו הגנה, הן מוצאות עצמן לעתים נתונות ללחצים כבדים של בני הזוג האלימים שלא להתלונן על הפרת הצו.  במצב עניינים כזה לא ניתן לעצור את המפר או לטפל בו שכן המשטרה וגורמי הרווחה כלל אינם מודעים להפרתו של צו ההגנה.

בעייתיות נוספת הקיימת כיום במנגנון צו ההגנה היא שבמקרים רבים אין ראיות להפרת הצו, פרט לעדותם של הצדדים עצמם. מדובר "במילה שלו מול המילה שלה" ובית המשפט מתקשה להכריע בין הגרסאות. מהדברים האמורים עולה כי צו ההגנה הקיים בישראל היום אינו יעיל בהגנה על נפגעי ונפגעות אלימות במשפחה".
 
ח"כ קרן ברק אמרה בתגובה לאישור ההצעה בקריאה טרומית, כי "הצעת חוק חשובה זו תאפשר לקורבנות האלימות להמשיך בשגרת חייהם ללא החשש המתמיד מפני התוקפים. זוהי אמירה ערכית וציבורית חשובה מאין כמותה, המצביעה על סדרי העדיפויות של הממשלה והעומד בראשה הנלחמים על ביטחון חייהן של הנשים בישראל ואני מברכת על כך. אמשיך להיאבק ולהילחם למען חברה בטוחה יותר".

ח"כ יואב סגלוביץ' אמר כי "מדובר בחוק חירום ואני קורא לכנסת ולממשלה להתייחס אליו ככזה. החוק הזה מסתובב במסדרונות הכנסת בצורות כאלה ואחרות כבר משנת 2014. לכולם יש רצון טוב אבל זה לא מספיק, המבחן הוא איך אנחנו עוברים ממחיאות כפיים לביצוע".
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הציג את עמדת הממשלה: "אני רוצה להדגיש  שהכלי הזה איננו שמגביל את חירותם של הנשים, הוא רק מאפשר לפקח שהוראות בית המשפט אכן נאכפות".
 
"הקורבן יוכל להמשיך לחיות את חייו"

 מוקדם יותר התארחה ח"כ ברק בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והסבירה מדוע הטכנולוגיה היא הפתרון לבעיה.

מגל: מה נשמע?
"ברוך השם הכל בסדר. אנחנו באמצע יום עמוס בכנסת, יצאתי מוועדת כלכלה, הולכת לוועדת כספים".

מגל: תודה שאת מתפנה. הצעת חוק על אזיק אלקטרוני לגברים?
"המילה אזיק היא מילה גדולה, פיקוח אלקטרוני. זה נקרא צימוד, המילה גברים לא מופיעה בחוק".

מגל: תדייקי.
"אדייק, אבל יש סיבה שאמרת את מה שאמרת. בוא נתחיל מההתחלה. אנחנו נמצאים בתקופה בה אלימות במשפחה הולכת וגואה. זה קרה לפני הקורונה, אבל בזמן הקורונה, כפי שהתרעתי הרבה מאוד פעמים בפני השר לביטחון פנים, היא באמת הלכה וגאתה. כבר לפני הקורונה ראש הממשלה נתניהו שם את הנושא הזה על סדר היום, הוא הלך למעון לנשים מוכות ותיקצב את התוכנית לאלימות במשפחה בכמה עשרות מיליונים, ואז יצאו לבחירות והוא העביר כבר אז בוועדת השרים בדצמבר 2018 חוק ממשלתי שהמשמעות שלו דומה מאוד לחוק שאני מציעה. החוק בעצם אומר שבית המשפט צריך לתת לקורבן, גבר או אישה, צו הגנה לפיו הוא מוגן ולהרחיק ממנו את התוקף שלו, במקום שאותו קורבן יצטרך להיות מורחק באמצעים ישנים לכל מיני מקלטים. כך הוא יכול להמשיך לחיות את חייו, להסתובב בחופשיות, ללכת לעבודה, לקניון, לים, לגינת המשחקים, וזאת כשיש עליו, על הקורבן, שבב אלקטרוני בצורה כזאת או אחרת".

כספית: על הקורבן, על האישה?
"האישה והילדים".

כספית: שבב שעושה מה?
"זה לא שבב, יכול להיות בטלפון".

כספית:  את יודעת איזה הפגנות יהיו פה?
"סליחה שאני אומרת שבב, עזוב את המילה שבב. טכנולוגיה. אנחנו בשנת 2020, רוצים להשתמש בטכנולוגיה. על התוקף יהיה צימוד אלקטרוני בצורה כזאת או אחרת, צמיד או כל צורה אחרת, ועל הקורבן יהיה גם סוג של טכנולוגיה, עליה ועל הילדים".

כספית: מצפצף כשהם קרובים?
"התראה במשטרה שהוא התקרב אליה, יכול להיות שזה יקרה מבלי לשים לב כי הם הלכו ביחד לקניון, אבל באותו רגע המשטרה מתקשרת לאותה אישה ואומרת 'תתרחקי', מתקשרת לגבר ואומרת לו להתרחק, והחיים יכולים להמשיך בצורה הרגילה".

מגל: איכון של הטלפונים?
"זה כנראה יותר מסובך אבל נרד לרזולוציות האלה כשזה יגיע לחקיקה בוועדות. הבשורה הגדולה בזה היא שרה"מ נתניהו, הממשלה, השרים, שר האוצר ששם כסף ושר הרווחה איציק שמולי, כולם בוועדת השרים הראשונה שהייתה תמכו, אחרי שנה וחצי שלא עלו הצעות חוק פרטיות, כי היו בחירות. מדצמבר 2018 לא עלו הצעות חוק פרטיות. ביום ראשון האחרון הממשלה שמה את זה על סדר יום, הצעת חוק פרטית הראשונה שעברה בממשלה הזאת זו הצעת החוק הזאת. זה אומר שהממשלה הנוכחית ורה"מ בראשה שמים את נושא האלימות במשפחה בראש סדר העדיפויות, זו לא הצעת חוק קטנה, זה לא שורה של תיקון, זו הצעת חוק ארוכה ומורכבת ובכל זאת לא עצרו אותי והיום זה עולה במליאת הכנסת כהצעה טרומית, ואני מקווה אגב שכולם יתמכו בזה".

כספית: הוא דיבר על שבב בקורונה.
"לא, באותו רגע הוא עצר והיה על זה בדיוק ישיבת סיעה וכולנו התגלגלנו מצחוק. זה נחמד כאגדה אורבנית וכעוד שמועה".

כספית: זה לא היה רעיון רע, אנשים תירגמו את זה לזה שהממשלה תעקוב אחריהם בשבב.
"מעניין איך האנשים תרגמו דברים שלא היו. הרעיון אז היה וולונטרי, להשתמש בטכנולוגיה, למדוד מרחקים בין אנשים. זה אמור להיות משהו וולונטרי ולקחו את זה כאילו זו טכנולוגיה פולשנית. המטרה הייתה אחרת לחלוטין".

כספית: רציתי לדעת אם אפשר לייצר צימוד לשדרני רדיו, איך שהם מתחילים לדבר שטויות – יש צפצוף.
"את זה לא נעשה אבל זה הזמן לפרגן להצעת החוק וליוזמה וזה צעד ראשון במלחמה באלימות בתוך המשפחה".

כספית: פרגון זה אנחנו.