לפחות 28 אתרי שיגור טילים ששייכים לחזבאללה אותרו בלב אזורים אזרחיים בביירות בירת לבנון - כך עולה מדוח חדש שפרסם היום (שני) מרכז עלמא, מרכז מחקרי חינוכי לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון. הדוח מצא כי האתרים שנחשפו לראשונה מרוכזים באזורים בשליטת חיזבאללה בביירות ומשמשים לשיגור, אחסון וייצור הטילים מדגם "פאתח 110", טילים לטווח בינוני שמשמשים גם בפרויקט הטילים המונחים המדויקים של החזבאללה.

"העולם חייב להבין ולדעת שאתרי השיגור האלו ממוקמים בליבן של תשתיות אזרחיות ועירוניות", אמר ראש מחלקת המחקר במרכז עלמא, טל בארי, בריאיון ל"ג'רוזלם פוסט". "חזבאללה משתמש בתושבי ביירות כמגן אנושי, ולא מהסס למקם את אתרי השיגור סמוך למבנים ציבוריים, מוסדות חינוכיים, מפעלים ועוד". 

לפי הדוח, חיזבאללה מחזיק כ-600 טילי פאתח 110, בעלי טווח של עד 300 קילומטרים, כאשר מודלים משופרים המכונים "ד'ו אל-פקאר" יכולים להגיע עד ל-700 קילומטרים. 

הדוח הוסיף כי ישנם אתרי שיגור רבים נוספים בדרום לבנון ובעמק בקעא, אזורים הנמצאים בשליטת חזבאללה. האתרים, שכוללים תשתיות פיקוד ושליטה, בונקרים, אתרי ייצור טילים ואחסנה, נמצאו סמוך לבתי ספר, מרפאות, בתי חולים, מועדוני גולף, שדות כדורגל ואף בסמוך לשגרירות האיראנית ולמשרד ההגנה הלבנוני. 

"כמעט כל האתרים נמצאים בדרום ביירות, אזור שנמצא בשליטת חזבאללה, וממוקמים בשכונות מגורים, בתוך בתים פרטיים, במרכזים רפואיים, כנסיות, אזורי תעשייה, משרדים ציבוריים, מסעדות מזון מהיר ושטחים פתוחים בסמוך, בהתאם לטקטיקת המגן האנושי", נכתב בדוח, שציין גם כי "על בסיס התובנות שלנו על שיטות הפעולה של חזבאללה, אתרי השיגור הללו מוכנים לפעולה מבצעית מיידית". 

מכון מחקר ישראלי חשף את מיקומם של 28 אתרי שיגור טילים של חזבאללה בביירות, לבנון (צילום: מרכז עלמא, מרכז מחקרי חינוכי לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון)
מכון מחקר ישראלי חשף את מיקומם של 28 אתרי שיגור טילים של חזבאללה בביירות, לבנון (צילום: מרכז עלמא, מרכז מחקרי חינוכי לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון)

הדוח נשען על מידע מודיעיני שהעלה משתמש בלתי ידוע לאתר Wikimapia.org, אם כי חלק מהמיקומים נמחקו לאחר מכן על ידי משתמש אחר, ככל הנראה אזרח רוסי שתומך במשטר הסורי בראשות בשאר אל-אסד, בן ברית של חזבאללה. 

זהותו של המשתמש שהעלה את המיקומים נותרה בלתי ידועה למרכז עלמא, אך ההערכה היא כי מדובר בגוף מודיעיני או ממשלתי שעומד מאחוריו, ששאף "להפיץ מידע שהתקבל דרך דוחות מודיעיניים, אם כי לא ניתן לשלול את האפשרות שמדובר באדם פרטי בעל מידע עצמאי ששואף להפליל את חזבאללה". 
 
ארסנל הטילים של חזבאללה כולל יותר מ-130,000 טילים ורקטות מסוגים שונים לטווחים משתנים, כאשר מרביתו מורכב מרקטות ניידות קטנות בלתי מונחות וטילים בטווח של בין 10 ל-500 קילומטרים. חזבאללה ממשיך לעבוד על פרויקט הטילים המונחים המדויקים שלו, אך למרות השקעה ארוכת שנים, הארגון מחזיק בכמה עשרות בודדות של טילים שכאלו. 

ישראל הצהירה שוב ושוב כי העברת נשק מתקדם מכל סוג שהוא לחזבאללה מהווה קו אדום וכי תפעל כדי למנוע זאת. פרויקט הטילים המונחים המדויקים של חזבאללה, שמתבצע בתמיכת איראן, במימונה ובהנחייתה, היווה מטרה לכמה תקיפות ישראליות בסוריה, ועל פי דיווחים זרים גם בעיראק ובלבנון, כחלק מהמערכה שבין המלחמות.