אם אפשר להצביע על דברים טובים שקרו עם פרוץ משבר הקורונה, יהיו אלו ההתגייסות והערבות ההדדית של החברה הישראלית על כל גווניה. היו שידורי טלוויזיה מיוחדים לאורך כל הלילה, שהזכירו קצת את תקופת מלחמת המפרץ, והנעימו את זמנם של מי שמצאו את עצמם חוששים מעתיד בלתי־ידוע. זה המשיך בהתגייסות ובסיוע של אנשים, בני נוער וארגונים פרטיים לאוכלוסיות בסיכון, ובעיקר לקשישים, מהנפגעים הגדולים ביותר של המשבר. חבילות שי לפסח, חבילות מזון לתמיכה במי שזקוק, ואפילו שיחות טלפוניות שבועיות שנועדו להפיג את בדידותם של הקשישים שהיו ספונים בבתיהם.

משבר הקורונה היה שעתו הגדולה של השלטון המקומי, שידע להעניק רשת תמיכה רחבה לתושבים ולקהילה על כל גווניה, ובשבועות האחרונים אף השמיש גנים ציבוריים לקיום חתונות שאולצו להתבטל. ברשתות החברתיות קמו קבוצות רבות לסיוע לחקלאים וליצרנים ישראלים שמצאו את עצמם ללא רשת של תמיכה. הסיוע לציבור המשיך גם בגל השני, ולפני כמה שבועות פורסם כי קמה יוזמה חדשה בשם "הקרן הישראלית לערבות הדדית". היא הוקמה בידי יזמים חברתיים ואנשי עסקים מובילים, במטרה לאפשר לאזרחים לתרום מכספם עבור נפגעי משבר הקורונה. יוזמות דומות נראו ברשתות החברתיות וגם בתוכנית "הצינור" עם גיא לרר, שם הוקם הדסטארט שיאסוף את כספי המענקים של מי שאינם זקוקים להם ויעבירם לתרומות עבור נזקקים.

הצינור (צילום: פייסבוק)
הצינור (צילום: פייסבוק)

מובן שהארגונים הגדולים נרתמו למען הציבור, החל מהטבות בבנקים ובחברות האשראי וכלה בחברות כגון קק"ל ומפעל הפיס. בתחילת המשבר התגייסו מד"א, מפעל הפיס והמרכז לשלטון מקומי לפרויקט "מד"א בקהילה", שיאפשר מתן טיפול ושירותי רפואה בבית בידי צוותי האמבולנסים המקצועיים של מגן דוד אדום, המיועדים לאוכלוסיות בסיכון. בנק הפועלים, בשיתוף עמותת חסדי לב, השיק את המיזם "פועלים לתעסוקה" - תוכנית האימון התעסוקתי הראשונה בישראל, ללא תשלום - במטרה לעודד אנשים ללמוד על תחומי התעסוקה החדשים, להכיר את מקצועות העתיד, למפות את בסיסי הכוחות העצמיים, להשתכלל בחיפוש עבודה, בכתיבת קורות חיים, בראיון עבודה ועוד כדי לסייע למאות אלפי מחוסרי עבודה ולהעניק להם הזדמנות לחזור למעגל התעסוקה.

אנשי ארגון העובדים הארצי של קק"ל, יחד עם העובדים, נוסעים בשבועות האחרונים ברחבי הארץ ומסייעים לאוכלוסיות מיוחדות. בעזרת מתנדבים וקרון ממותג, הם מגיעים למוקדי חלוקה ופוגשים קשישים, נזקקים ואנשים מאוכלוסיות מיוחדות ומעניקים להם מתנות.
גם את החופש הגדול "האבוד" של הילדים ניסו להציל כמה ארגונים למען הקהילה. מפעל הפיס השקיע, בשיתוף משרד התרבות, 1.2 מיליון שקלים כדי להנעים את זמנן של משפחות בחופש הגדול ולאפשר להן ליהנות ממגוון מופעי רחוב, מאומני קרקס, מנגנים ומלהטוטנים, בהתאם להנחיות התו הסגול, באתרים השונים של רשות הטבע והגנים המלאים במבקרים. מובן שהמשבר רחוק מלהסתיים, ולמרבה הצער רבים מתחילים להרגיש את עוצמתו רק כעת. זאת אולי הקריאה שלנו מכאן אל כל מי שיכול לסייע, לעזור ככל יכולתו כי נדמה שהחודשים הקרובים יהיו שעת מבחן רצינית אף יותר משסברנו בתחילה. לתת למען הזולת כדי שנצא מהמשבר מחוזקים.

חיילים בקק''ל (צילום: גלית אברהם קקל)
חיילים בקק''ל (צילום: גלית אברהם קקל)

משען

רשת משען - רשת בתי הדיור המוגן הגדולה בישראל - כוללת תשעה בתים ועוד שלושה כפרי נוער. בימים אלה מריצה רשת משען קמפיין טסטמונייאלס, שבו מככבים דיירים של הרשת בבתים השונים. המסר הזהה העולה מפיהם הוא: "טוב שהיינו בימי הסגר בבית דיור מוגן. דווקא כאן אנו מוגנים מפני הנגיף". ולא רק הגנת הבריאות כי אם גם בריאות הנפש: כי דווקא בבית הדיור המוגן ניתן מענה הולם ומקיף לבעיית הבדידות החברתית שמשפיעה כל כך על בריאותם של בני הגיל השלישי. למרות זאת, בימים הראשונים של הקורונה נגרם בלבול בנושא בקרב הציבור, עקב דבר מחלתם של כמה מהמאושפזים במחלקות הסיעודיות, בעלי מחלות רקע שנחשפו לנגיף.

מנכ"ל רשת משען עמרי כהן אומר כי הקמפיין הוא המענה הטוב והאותנטי ביותר נגד הדעות הקדומות שסברו בתחילה כי מגורים בבתי דיור מוגן בימי הנגיף חושפים את הדיירים לסכנה: "היום ברור שהמענה הטוב ביותר עבור הציבור היקר הזה, הוא דווקא בתי הדיור המוגן. אנחנו יודעים לבנות עבורם מעטפת שלמה ומקיפה, כך שאם יטילו שוב סגר במדינה, הדיירים שלנו - בניגוד למקביליהם בני גילם שנשארו בביתם הפרטי - ירגישו בטוח יותר ולא בודדים. בנינו תוכנית תרבות והעשרה שמתבצעת בקפסולות״.

בית אבות  (צילום: רויטרס)
בית אבות (צילום: רויטרס)

שירותי בריאות כללית

"הערך של משפחתיות משולב בחזון ובייעוד כללית מיום הקמתה", אומר מנכ"ל כללית, פרופ' אהוד דודסון, "כללית ייסדה בארץ את רפואת המשפחה והובילה את ההתפתחויות בתחום במשך השנים. עם פרוץ משבר הקורונה, עמדו עובדי מערכת הבריאות בחזית המאבק במגיפה, בקהילה ובבתי החולים. זה חצי שנה שהמציאות דורשת תעצומות וכוחות אחרים מהמערכת, ואנחנו, כראשי המערכת, נדרשים להבין את הקשיים והמצוקות ולסייע לצוותים הרפואיים בתמיכה ככל הניתן. במהלך החודשים האחרונים כללית שוקדת על מודלים בתחום העסקה גמישה של עובדים, מודלים המביאים למניעת שחיקה ומקילים על הצורך באיזון בין חיי משפחה לעולם העבודה. חלקם של המודלים מיושמים בתקופת הקורונה ומביאים לשביעות רצון גבוהה של העובדים.

קופת חולים כללית (צילום: אלי דסה)
קופת חולים כללית (צילום: אלי דסה)

עובדים רבים נדרשו לבידוד במהלך התקופה, עקב מחלה או חשיפה לחולה, המנהלים בתקופה זו קיימו איתם קשר רציף ודאגו להקל על התקופה, גם באמצעות משלוח חבילת שי ייעודית. בכללית פועל באמצעות מוקד ער"ן קו מצוקה לעובדים ומשפחותיהם, כל זאת מתוך הבנה כי אנו צריכים לתת לעובדים מעטפת תמיכה. הפעולות המעצימות את תחושת המשפחתיות הן רבות. ברגעים עצובים הן מתבטאות במתן ערכת אבל לכל עובד המתמודד עם פטירת בן משפחה, וברגעים הטובים הן כוללות ציון ועריכת אירועים סביב שמחות כמו עליית ילדי עובדים לכיתה א' או חגיגת בת ובר מצווה. למרות הזמנים המאתגרים, אנו מקפידים להמשיך ולקיים פעילויות אלו, אם כי בדרכים אחרות. בסופו של עניין, ישנה הרוח המפעמת בארגון כולו. כללית, מטרתה לטפל באנשים מינקות ועד זקנה - וככזאת, ערכים כמו דאגה, חמלה, וטיפול מסור נמצאים אצלנו בכל מקום".

קרן מעגלים

קרן מעגלים היא קרן במימון המדינה, שהוקמה לטובת עובדים העוסקים במקצועות שוחקים ומעוניינים לעבור מסלול הכשרה, שדרוג או הסבה מקצועיים, במימון מלא של הקרן. מייסדי הקרן הם הסתדרות העובדים הכללית החדשה ולשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. בראש הקרן עומדת יפה ויגודסקי, המכהנת כיושבת ראש, שכיהנה בעבר בין היתר כראש שדולת הנשים בישראל. הקרן מיועדת לעובדים ועובדות מגיל 50 ועד לשנתיים לפני גיל הפרישה הפורמלי, שהם גם בעלי לפחות שבע שנות ותק ב"עבודה שוחקת" או עובדים ללא הגבלת גיל בעלי 20 שנות ותק ב"עבודה שוחקת".

עובדים בישיבה (צילום: שאטרסטוק)
עובדים בישיבה (צילום: שאטרסטוק)

נכון להיום הכשירה הקרן כ־30 אלף עובדים הפועלים מול כ־5,000 מעסיקים, שעמם נמנים גופים גדולים ובינוניים כגון חברת החשמל, אסם, רמי לוי, רשויות מקומיות ועוד, וכן מעסיקים קטנים, שאצלם מועסקים עובדים בודדים, העומדים בקריטריוני הזכאות של הקרן. במקביל למסלול ההכשרה המקצועית, קיים מסלול של "פנסיה מגשרת", המאפשר ל"עובדים שחוקים" לצאת לפנסיה מוקדמת שנתיים לפני גיל הפרישה הפורמלי. לקרן מעגלים מנעד של כ־800 קורסים, המוצעים ל"עובדים שחוקים" בכל שנה, במגוון רחב של ענפים, הקיימים ביותר מ־100 מכללות הפזורות בכל רחבי הארץ, כדי לאפשר לכל עובד ועובדת מענה ראוי באזור מגוריהם. מעבר לכך, מקיימת הקרן תוכניות הכשרה ייחודיות למפעלים ולארגונים, על פי צורכי המעסיקים.

ההסתדרות הלאומית

משפחת ההסתדרות הלאומית קלטה לשורותיה בשנה האחרונה עשרות אלפי חברים חדשים. אלו העובדים שהצטרפו אלינו, ויחד איתם עוד בני המשפחה המורחבת שהצטרפו למעגל שלנו. עולם ההסתדרות הלאומית עוטף את חברינו במספר מעגלים, שיחד נותנים מענה נרחב לתא המשפחתי של כל אחת ואחד מהעובדים במדינת ישראל. בהסתדרות הלאומית בנינו סל שירותים ייחודי למשפחה: רשת מעונות היום "אמילי חממה לקטנטנים", תנועת הנוער הלאומי - בית"ר, מפעל מלגות לסטודנטים, וכמובן, האיגוד המקצועי.

יאיר שלם מנכ''ל ההסתדרות הלאומית (צילום: יח''צ)
יאיר שלם מנכ''ל ההסתדרות הלאומית (צילום: יח''צ)

מחציתה השנייה של שנת תש"ף התאפיינה בהתמודדות מול אתגר משמעותי ובטיפול המסור שלנו בחברינו, מימי פרוץ משבר הקורונה ועד היום. כארגון הצועד בדרכו ונאמן למורשתו של זאב ז'בוטינסקי, אנו מקפידים על יישום משנתו החברתית, שבמרכזה עומדת התפיסה "כל אדם הוא מלך". בימים אלו באה לידי ביטוי הערבות ההדדית שהנה נר לרגלינו והאחריות האישית לכל חבר, כל זאת תוך כדי הענקת שורת הטבות משמעותיות לכל משפחת ההסתדרות הלאומית, בהן מועדון הצרכנות "שווה", כרטיסי האשראי "שווה כאל" והשירות "רופא פרטי מכוון עד אליך".
אין כמו התחלתה של שנה חדשה, שנת תשפ"א הבאה עלינו לטובה, כדי לברך את עשרות אלפי החברים ובני משפחותיהם שהצטרפו אלינו השנה ולאחל לכולנו שנהיה משפחה טובה ותומכת גם בשנה הבאה. בבריאות ובשמחה, שתהא עלינו השנה הקרובה שנה משפחתית וחמה".