הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה היום (ראשון) דוח, ממנו עולה כי בחודשים ינואר עד ספטמבר, במהלכם נכנסו לתוקף הגבלות שונות בשל הקורונה, לצד שני סגרים, חלה ירידה חדה של 20.1 אחוזים במספר תאונות הדרכים. בנוסף, חלה גם ירידה חדה עוד יותר של 26.5 אחוזים במספר הנפגעים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 

תאונת דרכים סמוך לביתר עילית. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

הנתונים פורסמו לרגל שבוע הבטיחות בדברים, מהם עולה כי בחודשים ינואר-ספטמבר אירעו 7,745 תאונות דרכים עם נפגעים, בהם נפגעו 13,049 בני אדם. עם זאת, למרות הירידה החדה יחסית במספר התאונות ובמספר הנפגעים, הירידה במספר ההרוגים היתה מתונה יותר והיא עמדה על 4.5% בלבד - 236.

הירידה המתונה במספרי ההרוגים בכלל תאונות הדרכים, נובעת בין היתר בעלייה חדה של 26.2 אחוזים במספר רוכבי האופניים שנהרגו. כמו כן, חלה עלייה של 3.8 אחוזים במספר נהגי כלי הרכב שנהרגו, ועלייה נוספת של 1.5 אחוזים נרשמה במספר הולכי הרגל שנהרגו. מהפילוח עולה עוד, כי חלה עלייה חדה של 28.6 אחוזים במספר רוכבי האופניים (לא חשמליים) שנפצעו באורח קשה בתאונות.

בלמ"ס ציינו, כי למרות הירידה במספר תאונות הדרכים, חלה עלייה במספר התאונות הקטלניות שאירעו בדרכים העירוניות – 20 אחוזים ועלייה של 16.8 אחוזים במספר ההרוגים בדרכים אלו. בנוסף, בינואר-ספטמבר חלה ירידה של 28.1 אחוזים בנפגעים, וירידה של 27.5 אחוזים בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים.

לעומת זאת, נרשמה עלייה של 16.3 אחוזים בנפגעים ו-14.7 אחוזים בתאונות שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים. כמו כן, גם בקרב רוכבי האופניים החשמליים שאושפזו בבתי החולים, בעקבות תאונות דרכים שלא דיווחו עליהן למשטרה, היתה ירידה של 5.4% וזאת, לעומת עלייה של 21.7% בקרב רוכבי הקורקינטים החשמליים שאושפזו בבתי החולים בעקבות תאונות שלא דיווחו עליהן.

התאונה בראשל''צ (צילום: מרדכי אונא, תיעוד מבצעי מד''א)
התאונה בראשל''צ (צילום: מרדכי אונא, תיעוד מבצעי מד''א)

עוד עולה מהנתונים, כי חלה ירידה של 41.3% בתאונות דרכים שדווחו למשטרה שבהן היו מעורבים נהגי קלנועיות, לצד ירידה חדה יחסית של 39.8% במספר הנפגעים בתאונות אלו. בלמ"ס ציינו עוד, כי גם חלה ירידה של 6.8% בקרב רוכבי הקלנועיות שאושפזו בבתי החולים, בעקבות תאונות שלא דיווחו עליהן למשטרה.

בנוסף, מסיכום נתוני שנת 2019 עולה כי מספר התאונות הקטלניות במהלכה עמד על 319 – והוא גבוה ב-11.5% לעומת 2018. 365 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במהלך שנת 2019 - עלייה של 12.3% לעומת 2018. מספר הפצועים קשה עמד אשתקד על 2,394 – עלייה של 10.5% לעומת 2018. לעומת זאת, במספר הפצועים קל אשתקד (20,237) חלה ירידה של 1.5% לעומת 2018.

עפ"י דיווחי המשטרה, במהלך 2019 אירעו 569 תאונות במעורבות קורקינט חשמלי, ובהן נפצעו 598 בני אדם, בהם שני הרוגים ו-41 פצועים קשה. מפילוח הנתונים עולה עוד, כי 24.1% מהולכי הרגל שנפגעו אשתקד היו בני 65 ומעלה – יותר מפי 2 מחלקם באוכלוסייה (11.8%).

78.5% מהולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, נפגעו במעבר חצייה. מבין הילדים עד גיל 14 שנפגעו בעת חציית כביש – 3.3% מהאירועים היו במעבר חצייה ומבין בני 65 ומעלה – 73.7% נפגעו במעבר חצייה. עוד עולה מסיכום הנתונים, כי כ-59% מהנפגעים אשתקד בתאונות דרכים היו גברים וכ-41% נשים. 25.1% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים היו הולכי רגל, ירידה לעומת הממוצע בעשור האחרון (31.4%).

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ציינו עוד, כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול. קצב הגידול בנסועה השנתית ובמצבת כלי הרכב גדל משמעותית לעומת הגידול באורך הדרכים ובשטחן. הנסיעה השנתית גדלה מאז ב-73.2% ומצבת כלי הרכב זינקה ב-96.6% לעומת שנת 2000, בעוד שאורך הכבישים גדל ב-21.2% בלבד.

פקקי תנועה באיילון  (צילום: ארכיון פלאש 90)
פקקי תנועה באיילון (צילום: ארכיון פלאש 90)

בתוך כך, הרשות לבטיחות בדרכים התריעה בדו"ח מיוחד לרגל שבוע הבטיחות בדרכים, כי אשתקד היתה עלייה מדאיגה בהיפגעות רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. מנתוני הרשות עולה, כי עיקר העלייה בפגיעות הרוכבים היתה בשנים 2019-2017. עוד ציינו ברשות, כי בשנים 2019-2018 הייתה ירידה משמעותית בהיפגעות של קשישים הולכי רגל, לאחר תקופה ארוכה של עלייה.

"קיימת ירידה משמעותית בסיכון לכל ק"מ נסיעה של כלי רכב פרטיים, אך מצד שני יש עלייה בנסועה של כלי רכב אלו, כך שבאופן כללי הייתה עלייה קלה בהיפגעות בכלי רכב אלו בין 2013 לבין 2019", צויין במסקנות הדוח, לצד הנתון לפיו היפגעות היתר בחברה הערבית ממוקדת בעיקר בקרב נהגי רכב ונוסעיו, והיא בלטה בעיקר בגילאי 15–29. בנוסף קיימת היפגעות יתר בקרב ילדים הולכי רגל בחברה הערבית, אך לא בקרב הולכי רגל משאר קבוצות הגיל.

 מהנתונים עולה עוד כי שיעור רוכבי האופנוע שנהרגו בישראל נמצא בה במגמת עלייה קלה, בעוד שבמדינות אחרות הוא יורד. "ביחס למספר כלי הרכב, שיעור רוכבי האופנוע שנהרגו בישראל גבוה", צויין עוד. כאמור, הדוח מתייחס למגמות בין השנים 2013 ל-2019, ומציין גם את פתיחת שבוע הבטיחות הלאומי בישראל. 

כפי שניתן לראות בספר, בשנים 2013 – 2019 נראו מספר מגמות שיפור בבטיחות בדרכים בישראל:  הסיכון ביחס לנסועה של כלי רכב פרטיים ושל משאיות ירד במידה ניכרת, וכן חלה ירידה עקבית בהיפגעות ילדים עד גיל 14. כמו כן, השנתיים האחרונות התאפיינו גם בירידה ניכרת בהיפגעות בני 65 ומעלה.

מנכ"לית הרשות לבטיחות בדרכים, תא"ל במיל' רחלי טבת וידל, אמרה בעקבות הממצאים, שהשנים האחרונות התאפיינו בעלייה מדאיגה במספר תאונות הדרכים החמורות בקרב רוכבי כלים זעירים, ביחד עם העלייה המהירה בשימוש בכלים אלו בישראל.