לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כמחצית מהמובטלים בישראל הם בני 34 ומטה. לכן בעמותת "אחריי", שב־23 שנות פעילותה פעלה לטיפוח ולפיתוח מנהיגות ומעורבות חברתית בקרב בני נוער וצעירים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, החליטו שזה הזמן להרחיב את הפעילות בתחום התעסוקה ולייצר הזדמנויות לבוגרים ולצעירים שנמצאים בשלבי בניית הקריירה.

כל צעיר וצעירה, בעיקר בגילי 20־30, יכולים לראות כעת ב"אחריי" כתובת. ממש בימים אלה עלה אתר אינטרנט שמסייע בין היתר בחיפוש משרות, הכשרות מקצועיות, לימודים אקדמיים, ליווי בפיתוח יוזמות ועסקים. לתוכנית אנשי צוות מ"אחריי" ושותפים רבים שפועלים למתן מענה לצעירים.

"אנחנו מנסים כבר שנים לפצח את הערך המוסף ש'אחריי' נותנת לבוגריה ועשינו מספר מסעות עד שהבנו שסיפור התעסוקה הוא הצורך המרכזי ביותר ובו עלינו להתמקד", מספר סמנכ"ל העמותה, הלל שלו. "היו כל מיני מחשבות איך לעשות זאת, ובסוף נפגשנו עם יו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי ועם אנשי בנק לאומי, גופים שכבר שנים פועלים איתנו ולצדנו, והם אמרו 'לכו על זה בענק'. פשוט רצו איתנו קדימה".
מנכ"ל מפעל הפיס, בני דרייפוס, מספר: "מפעל הפיס והשלטון המקומי קיבלו החלטה אסטרטגית עם פרוץ משבר הקורונה - להירתם למאמץ הלאומי ולהפנות חלק ניכר מהמשאבים לטובת ההתמודדות עם המשבר במגוון רחב של תחומים, כשלנגד עינינו ניצבת רווחתם של תושבי הרשויות המקומיות בכל רחבי הארץ. במסגרת זאת הקצה מפעל הפיס מתחילת המשבר כ־160 מיליון שקל לתחומי הרווחה, בריאות הציבור, התעסוקה, החינוך, המלגות והסיוע לעולם התרבות.

"בחודשים האחרונים פנתה אלינו עמותת 'אחריי' והציפה את הצורך ההולך וגובר לסיוע בנושאי הכשרה וקידום תעסוקה בקרב צעירים רבים שעבודתם נפגעה בעקבות המשבר. פגשנו חבורה של צעירים ערכיים, נחושים ומלאים במוטיבציה, שהסיוע לשכבות האוכלוסייה שנפגעו ניצב בראש מעייניהם. על בסיס החיבור בין עולמות הערכים והמטרות שהגופים רואים עין בעין נוצר שיתוף פעולה יצירתי וחדשני, שיכול להביא בשורה של ממש בנושאי ההכשרה וקידום התעסוקה במשק, בזמן המשבר וגם לאחריו. אנחנו גאים להוביל יחד עם 'אחריי' את הפרויקט החשוב הזה, ונמשיך לפעול במגוון רחב של תחומים על מנת לסייע לציבור הישראלי לצלוח את התקופה המאתגרת הזאת ואולי אף לצאת ממנה מחוזקים".

תנועת "אחריי" הוקמה ב־1997 בעקבות רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. היא התחילה מקבוצה אחת בשכונת התקווה בתל אביב, והיום חברים בה בשנה כשמונת אלפים בני נוער, מאות צעירים בשנת שירות ובמכינות קדם־צבאיות ועשרות אלפי תלמידים שלוקחים חלק ב־400 תוכניות שונות.

"יש לי ברזומה כמה תקופות ב'אחריי', כחניך, כמדריך וגם כרכז"‚ מספר רועי רז, בן ה־36, בוגר המסלול המשמש היום כמנכ"ל חברת סטארט־אפ. "בתקופה כחניך העניקו לי הכנה משמעותית לצבא, שעזרה לי מאוד להתמודד עם המסגרת. כמדריך היה מדובר בפיתוח המנהיגות, ואני כבעל אופי של יזם פרחתי, כי מדריך מקים קבוצה, מגייס חניכים, מייצר תוכן מעניין. זו הייתה התנסות שנתנה לי הרבה כלים להובלה".

אסיה אסטיס־דיטון, בת ה־32 מבאר שבע, נזכרת איך הצטרפה ל"אחריי" ממש לפני הגיוס כדי להתכונן לשירות בצה"ל. "רציתי לעשות משהו יותר משמעותי בצבא וידעתי שאני הולכת להיות לוחמת, אבל חיפשתי מקום שיכווין אותי מבחינה פיזית ונפשית", היא מספרת. "התקופה ב'אחריי' נתנה לי בראש ובראשונה כלים לעבודת צוות, להבנה מהי מסגרת, עמידה בזמנים".

אסיה שירתה בין היתר כמ"כית בגדוד קרקל, בחיל הגנת הגבולות והיום היא משמשת כרופאה לרפואה פנימית בבית החולים סורוקה. היא אמא לשתי בנות ונשואה לג'ו שאותו הכירה, איך לא, ב"אחריי" במסגרת ההכנה לצה"ל. "ל'אחריי' יש את כל הכלים לכוון אנשים למקום המתאים להם, וזה נכון לגבי מי שנמצא לפני הגיוס וגם לגבי מי שמשתחרר מהצבא", היא משוכנעת.

במשך לא מעט שנים אומנם סייעו בעמותה לבוגרים בייעוץ תעסוקתי, פיננסי, כיוונו להכשרות מקצועיות וללימודים אקדמיים, אבל לפני כשנה, עוד לפני פרוץ הקורונה, הוחלט לעלות מדרגה וליצור מסלול מסודר שילווה את אותם צעירים עד שיקבלו מענה מספק.

פעילי עמותת אחריי! עם הנשיא ריבלין (צילום: עמותת אחריי!)
פעילי עמותת אחריי! עם הנשיא ריבלין (צילום: עמותת אחריי!)

"החלטנו שאנחנו נכנסים חזק לתחום התעסוקה על מנת לפתוח דלתות ואפשרויות בפני הבוגרים, כאלה שיסייעו במציאת משרה התואמת את כישוריהם ויכולתם", מסבירה שלי וורבוף, מובילת מערך קריירה ב"אחריי". "יצרנו שיתופי פעולה עם חברות מגוונות במשק, אם זה במגזר הפרטי ואם בציבורי, ועם התפרצות נגיף הקורונה הבנו שהמענה חייב להיות מיידי ומותאם לצורכי השעה. החלטנו שאנחנו לא מתעסקים רק בהשמה, אלא מרחיבים את המענה להכשרה מקצועית מתאימה. בנינו קשרים עם בתי ספר מובילים במשק במקצועות שנמצאים בצמיחה, אם זה שיווק דיגיטלי, רפואת חירום, שפות התכנות, סייבר ואפילו חקלאות. בתי הספר האלה מעניקים סבסוד רציני לצעירים שיגיעו דרכנו במטרה שיחזרו כמה שיותר מהר לשוק העבודה".

חלק מהקורסים וההכשרות יתקיימו במרכזי הצעירים שבהם פועלים מיזמים של מפעל הפיס בשיתוף הרשויות המקומיות. הבחירה במיקומים אלה מקילה את הנגישות ומסייעת לחיבור בין הצעירים לקהילה המקומית. "כל מקום שפנינו אליו, בין שזו חברה, או בית ספר להכשרות מקצועיות, הדלת נפתחה בפנינו", מספר אמיר סטרוגו, מנכ"ל "אחריי". "הבנו שיש פה מצב של ווין־ווין לכל הצדדים, כי כולם מתחברים לצורך העכשווי. חברות המגייסות עובדים, אומנם לא בהיקפים כמו בדרך כלל, רוצות חבר'ה בעלי מוטיבציה, אקטיביים, ולכן מבחינתן השת"פ הוא ברכה מאחר שאנחנו עושים עבורן את רוב התהליך. אנחנו פוגשים את החבר'ה, מלווים אותם, מבינים את הצרכים, מאפיינים, ובסוף לחברה נותר להחליט מי מתאים. מי שלא יתקבל, לא יתקבל, אין כאן הנחות".

במאמץ המשותף משתלבת זרוע רשתות הצעירים של העמותה. לא מדובר רק ברשתות חברתיות, אלא גם ברשתות של קשרים. ב"אחריי" דואגים לשמור על קשר בין בוגרי המסלולים השונים במטרה לסייע במשך הזמן למי שצריך עובדים, או רוצה להפיץ מוצר שפיתח, או מעוניין לסייע לקהילה באזור מגוריו.

"אנחנו רואים ברשתות שלנו את הבעייתיות שקיימת היום", אומרת חן בוגנים, מובילת רשתות צעירים ב"אחריי". "יש לנו תוכנית לתואר ראשון שאנחנו מפעילים בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה, והרישום השנה יותר מצומצם בגלל בעיות כלכליות שהסטודנטים חווים. חלקם לא יכול לממן את הלימודים, או את המגורים. ישנם סטודנטים שמבינים שייתכן שהמקצוע שבו בחרו כבר לא מתאים לשוק החדש, לכן המענים שאנחנו מייצרים מופצים ברשתות, והרשתות עצמן מייצרות פרויקטים. למשל יש לנו שני בוגרים מבת ים שהקימו עסק לסדנאות מנהיגות והם מציעים השתתפות בהנחה לצעירים מהאזור. יש להם הזדמנות דרך רשת הקשרים כפלטפורמה לקדם את העסק".

מבחינת צוות "אחריי" הדבר החשוב ביותר בתהליך הוא הליווי האישי, הפרטני, כדי שכל פונה יוכל למצות את שאיפותיו ויכולותיו בתקופה כל כך מאתגרת.