ה-FDA האמריקאי אישר את החיסון של חברת מודרנה

מנהל התרופות והמזון האמריקאי, ה-FDA, החליט לאשר הלילה (שבת) את החיסון לקורונה של חברת "מודרנה". זאת, לאחר שפאנל המומחים של הארגון, שבחן את החיסון, המליץ להעניק לו אישור חירום. מודרנה היא החברה השנייה לאחר פייזר, שקיבלה אישור לחיסון שפיתחה וכעת היא צפויה להתחיל בהפצתו.

הוא אף אישר גם את הנתונים הקודמים שפרסמה מודרנה, לפיהם שיעורי ההצלחה של החיסון עמדו על 94.1% מתוך 30,000 שהשתתפו בו. עוד נמצא כי תופעות לוואי הכוללות חום, כאבי ראש ועייפות, היו אמנם לא נעימות אך לא מסוכנות.

לידיעה המלאה

חיסון חברת מודרנה לקורונה (קרדיט: רויטרס)


דיווח: כל המדינות יוגדרו כאדומות, גם איחוד האמירויות ואיי סיישל

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, חתם ביום שישי על צו מיוחד המורה כי כל המדינות באשר הן, יהפכו לאדומות החל מיום ראשון הקרוב, כך דווח בחדשות 12. בשל כך, כל השבים לישראל, החל מיום זה, ייכנסו לבידוד באופן אוטומטי.

הצו המיוחד, שעל פי הדיווח נחתם בלא ידיעתם והסכמתם של רבים משרי הממשלה, צפוי לעצור את נסיעת רבבות הישראלים לאיחוד האמירויות. מדובר במכה קשה לישראלים שביקשו בתקופה האחרונה לטוס ולבלות בחו"ל, על רקע ריבוי ההגבלות במדינה.

לידיעה המלאה

עומסים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
עומסים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)


שלושה קורבנות בני אותה משפחה נורו למוות בערב אחד

צעיר בן 25 נורה למוות בכניסה לפיצוצייה שבבעלותו בבאקה אל גרביה, ומותו נקבע בבית החולים הלל יפה. הצעיר הוא אחיינם של מוחמד ואחמד שרקייה, שני אחים תושבי הכפר ג'ת, שנורו אמש למוות ברכבם בכביש 9 סמוך לחדרה. לפי דיווחים שונים עוה כי ככל הנראה השניים נורו בזמן שליוו את אחיינם לבית החולים לאחר שנורה. המשטרה חוקרת חשד לקשר בין האירועים החמורים ולקרבה המשפחתית.

בעקבות הרצח המשולש, ועדת המעקב של הציבור הערבי כינסה ישיבת חירום בבאקה וביום שני תצא שיירת רכבים ותחסום את כביש 6 במחאה על אוזלת היד הממשלתית בטיפול באלימות בחברה הערבית. ח"כ יוסף ג'בארין התייחס למקרה הטרגי וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "למרות הפטפטת של הממשלה, הרשויות לא עושות דבר כי הן מזלזלות בחיים של האזרחים הערבים. אין אכיפה ואין תכנית ממשלתית. ביום שני, שיירת רכבים תחסום את כביש 6 במחאה. דמנו אינו הפקר!".

לידיעה המלאה

ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)
ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)

פרויקטור הקורונה: "ייקח זמן עד שהחיסון ישפיע, עד אז צריך להקפיד על ההנחיות"
 
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש' ביקר בשבת בכפר ריינה, בעקבות מצב התחלואה בקורונה בכפר והנחה את ראש המועצה להחליט אם לפתוח או לסגור את מערכת החינוך אם יתברר שהם מקור להתפשטות הווירוס. ממונה הקורונה של המגזר הערבי, איימן סיף, אף פנה לפיקוד העורף וביקש מהם לקחת אחריות על משפחות החולים ולספק את צרכיהם בתקופה זו.

פרופ' אש סיכם את ביקורו במסר המדגיש את חשיבות ההקפדה על ההנחיות, לשים מסכות ולהימנע מהתקהלויות בתקופת החגים. "גם עכשיו שיש את החיסון, ייקח זמן עד שהוא ישפיע", הזהיר הפרויקטור. "עד אז, חייבים להמשיך להקפיד על מסכות ולא להתקהל, גם בתקופת החג. אז לכו להתחסן, תקפידו על ההנחיות ותשמרו על עצמכם".

לידיעה המלאה

נחמן אש בביקור בכפר ריינה (צילום: מזאווי פרסומאים, משרד ההסברה של משרד הבריאות)
נחמן אש בביקור בכפר ריינה (צילום: מזאווי פרסומאים, משרד ההסברה של משרד הבריאות)

חשש בבריטניה: זן חדש של קורונה שמתפשט במהירות יוביל להקשחת ההגבלות

בבריטניה חוששים כי זן חדש של קורונה, המתפשט במהירות רבה יותר מהמקורי, יוביל להקשחת ההגבלות. ביום שישי כינס ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ישיבת חירום בעקבות הזן החדש של הנגיף שהתגלה במדינה, שככל הנראה מדביק במהירות רבה יותר מהזן המקורי.

לפי הדיווחים, בישיבה לא התקבלו החלטות קונקרטיות, אולם קיימת אפשרות שתוחמר מגבלת התנועה באזור שבו התגלה הזן החדש, דרום-מזרח המדינה - כולל לונדון. ייתכן כי כבר בהמשך היום (שבת) תצא הצהרה רשמית בדבר המגבלות שיוטלו על המדינה בעקבות הזן החדש.

לידיעה המלאה

קורונה בבריטניה (צילום: רויטרס)
קורונה בבריטניה (צילום: רויטרס)


תקלה בבתי הזיקוק במפרץ חיפה: שתי להבות ענק ועשן שחור כבד הטרידו את התושבים

רגעי חרדה קלים נרשמו בחיפה, כאשר שתי להבות ענק נצפו מאזור בתי הזיקוק באזור התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. בנוסף ללפידים הגדולים נצפה עשן שחור ככה המעיד על כך שלא כל הגזים נשרפו במהלך תהליך הפליטה לארובות ה"לפיד" - מחזה המעיד על תקלה, כך נמסר מאיגוד ערי מפרץ חיפה להגנת הסביבה. 

בבז"ן מספרו כי "מבדיקה שערך כונן האיגוד נמסר על הפסקת פעילות של אחד המתקנים בבתי הזיקוק ואנו מתחרים את האירוע". עוד נמסר כי העשן הרב שוחרר על מנת למנוע תקלת משמעותית יותר בתוך המתחם וכן כי נראה שהאירוע הסתיים.

לידיעה המלאה

הלהבות שפרצו בחיפה (צילום: נופר שפיגל לשם)
הלהבות שפרצו בחיפה (צילום: נופר שפיגל לשם)

שר המשפטים לשעבר של לבנון מאשים את חיזבאללה במותם של מאות
 
לבנון התעוררה סערה בעקבות גילויים חדשים בחקירת נסיבות הפיצוץ בנמל בירות שאירע ב-4 באוגוסט, והביא למותם של מאות בני אדם ולפציעתם של אלפים. שר המשפטים לשעבר ומפקד כוחות הביטחון הפנים בדימוס, האלוף אשרף ריפי, חשף ביום חמישי כי העיד בפני ועדת החקירה כי איראן עומדת מאחורי משלוח האמוניום החנקתי שגרם לפיצוץ הנורא.

הוא הפציר בפני השופט לפרסם את עדותו בפומבי ואמר: "היום אני קורא לשופט לפרסם את עדותי בפומבי ואני אומר לחיזבאללה לא לחשוב שהצליח לפגוע בחקירה לפשע המאה בנמל ולהגבילו לכמה פקידים שידעו על נוכחות פצצת האמוניום אך נשארו בשקט".

לידיעה המלאה

הפיצוץ בלבנון: היום שאחרי בנמל ביירות (צילום: רשתות ערביות)
הפיצוץ בלבנון: היום שאחרי בנמל ביירות (צילום: רשתות ערביות)

בכיר באיחוד האירופי: "שעות אחרונות להשגת הסכם ברקזיט הולם"

הלחץ והמתח ביבשת באירופה מגיעים לשיאם, כאשר נותרו פחות משבועיים בלבד לפקיעת תקופת המעבר של בריטניה בנוגע לתכנית הברקזיט ב-31 בדצמבר. ביום שישי אמר מישל ברנייה, נציג האיחוד האירופי למו"מ על הסכם הברקזיט כי "נותרו שעות בודדות להגיע להסכם הולם, אם אנחנו רוצים שהוא יכנס לתוקף החל מה-1 בינואר".

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה ומי שמזוהה במיוחד עם הברקזיט, אמר בתגובה כי "בריטניה מותירה את הדלת פתוחה להגעה להסכמות, אך הוא לא מוכן להתפשר על העקרונות החשובים לבריטניה". בתקופה האחרונה עמלים הנציגים מטעם בריטניה והאיחוד האירופי לנסות ולהגיע להסכם הולם במספר נושאים כלכליים, אל לפי שעה נראה כי הצדדים לא מצליחים להגיע להסכמה.

לידיעה המלאה

אנגלה מרקל, בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)
אנגלה מרקל, בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)