מתנגדי ברית מילה

מזל טוב! אתם בהריון והתבשרתם כי בקרוב ייוולד לכם בן. אך כעת, בדומה להורים רבים בשנים האחרונות, אתם מתלבטים בשאלה מכרעת: האם למול אותו? טקס ברית המילה, סממן יהודי מובהק וחלק מהותי מהנורמה החברתית בישראל, מעלה חששות רבים אצל הורים חדשים. מהן ההשלכות להורדת העורלה? האם קיימים יתרונות רפואיים לברית מילה? האם לועגים לילדים לא נימולים? מי שלא נימול נחשב יהודי? האם ערלים חווים הנאה מינית רבה יותר?

להבדיל מדורות קודמים, כיום הורים שוקלים את היתרונות והחסרונות של ברית המילה, זו החלטה מורכבת ומלאה רבדים, הכוללת שיקולים אישיים, משפחתיים, חברתיים, לאומיים ודתיים. לראייה, דור הורים חדש אשר בוחר לא לחתוך, מדובר בעשרות אלפי בנים ישראלים, אשר מבחינת הוריהם, עלינו לשנות את החשיבה שלנו ולא את גוף התינוק. יצאתי לגלות את הסיבות וההשלכות לשבירת ברית המילה וחזרתי שונה.

ההחלטה לא לקיים ברית מילה מעלה חששות רבים כגון התועלת הבריאותית המיוחסת להסרת העורלה, חשש משונות חברתית וחשש מתגובה של הסביבה הקרובה והמשפחה הקרובה בפרט. לכאורה, זו החלטה פרטית, סמויה מהעין, אך במהלך התחקיר נתקלתי רבות בסיפורים על סבים וסבתות שאיימו לנדות את ההורים הצעירים במידה ויחליטו לא למול את נכדם. הסנדק היהודי מזכיר סנדק הוליוודי, שניהם מציעים הצעה שאי אפשר לסרב לה.

בישראל קיימים מספר ארגונים פרטיים הפועלים להפצת מידע בנושא ולהסדרת עיסוק המילה בחוק, בולט בהם ארגון קה"ל, קבוצת הורים לתינוקות שלמים, ארגון אשר הוקם כתמיכה להורים אשר בחרו לא למול את בנם והפך עם השנים למרכז להורים מתלבטים. דיברתי עם רונית טמיר, אם לשתי בנות ולבן לא נימול בן 20, רונית ממקימי הארגון ופעילה מרכזית, "אני רואה שהורים נזקקים וצריכים את זה, לכן אני מארגנת מפגש כל חודש-חודשיים בו אנו מפגישים בין הורים מתלבטים להורים ותיקים".

רונית טמיר (צילום: צילום פרטי)
רונית טמיר (צילום: צילום פרטי)

רונית טוענת שאין לה מטרה לשכנע אלא ליידע, "חוץ מאיתנו, יש עוד קבוצות של מתנגדים לברית מילה, והם יותר אקטיביסטים, יגישו בג"ץ, יפגינו וכדומה. להתנגדות לברית המילה יש פנים רבות, שלא קשורים דווקא להורות. יש את זכויות הילד, ישנו העניין החברתי, ההתמודדות עם המשפחה ובנוסף, הנושא הדתי". כיצד מקבלים החלטה כה שנויה במחלוקת? 

בספרו, "מילה - מחשבה שנייה על ברית המילה", מתייחס רן כשר לקושי בקבלת החלטה, הוא דן בטאבו הדתי והמסורתי נגד ערעור בברית המילה. בנוסף, הוא מספר על קשר השתיקה בממשל ובמערכת הבריאות: "חברי כנסת נמנעים מלעסוק בנושא ולקדם חוק פיקוח על מוהלים… בתי החולים ממשיכים לדווח על סיבוכים עקב ברית המילה כדימום או זיהום, ללא ציון ברית המילה כגורם לסיבוך". נדמה שהנושא לא נתון לדיון ואף פועלים להסתיר את הכשלים במילה.

טיעונים עיקריים כנגד ברית מילה

תחילה, זו זכות יסוד, הזכות לחיים ולשלמות הגוף. אנו, ההורים, אשר תפקידנו להגן ולשמור על ילדינו מכל רע, בוחרים במודע, לעיתים תוך נשנוש בורקסים, לחתוך חלק מגופו של הרך. בנוסף, מדובר בחלק רגיש ביותר. מאי, עוסקת שנים בקידום מודעות, מאז שנחשפה לנושא, מספרת: "זה מאוד מאוד כואב לתינוק, בניגוד לדעה הרווחת שבגיל זה לא מרגישים, או טענות שזו סתם חתיכת עור. יש עשרות אלפי קצות עצבים בעורלה, וכורתים אותה, אז כן, זה כואב. גם אחרי המילה, הכאב ממשיך כל פעם שהתינוק משתין וכשמחליפים לו חיתול".

מאי לומדת באקדמיה על התפתחות רגשית וטראומה בפרט, אין לה ספק שהתינוק מרגיש את ברית המילה: "נכון שלפעמים הוא לא בוכה, אבל זה בגלל שהוא בטראומה ובמצוקה, ככל הנראה דיסוציאציה. הרך חסר אונים וחסר יכולת להילחם או לברוח, ולכן משתמש בניתוק, משותק עקב ההלם. הליך המילה יוצר טראומה, התינוק אולי לא זוכר, אך הטראומה נצרבת בגוף".

מאי פעילה בנושא בעיקר ברשתות החברתיות, אך לא מזמן אירגנה הפגנת תמיכה מול שגרירות דנמרק, עקב הצעת חוק בפרלמנט לאיסור ברית מילה. כבר שנים דנים בנושא שם, ב-2013 רשות הבריאות והתרופות הדנית ערכה מחקר שתוצאותיו לא הצליחו להוכיח כי לברית המילה אכן יש יתרונות רפואיים. אירגונים יהודים בדנמרק טוענים לאנטישמיות, מילה נרדפת.

פעילי מחאה נגד ברית מילה (צילום: קבוצת ''מילה - מחשבה שנייה על ברית המילה'' )
פעילי מחאה נגד ברית מילה (צילום: קבוצת ''מילה - מחשבה שנייה על ברית המילה'' )

רבים יגידו שיש יתרון בריאותי ברור בברית המילה, אך רונית טוענת שהדבר פשוט אינו נכון: "בארץ ישנה כוונת תחילה להצדיק את המצוות הדתיות, שיש להן ערך בריאותי, בדומה לטענות שהליכה למקווה מונעת את סרטן הרחם". רונית מנתצת מיתוסים נוספים: "ישנן טענות שברית מילה מונעת דלקות בדרכי השתן, ההפך הוא הנכון, רופאים רבים במיון ואף אחיות מספרים שדווקא דלקות בדרכי השתן, הן חלק מהסיבוכים של ברית המילה. בשורה התחתונה, אין אף ארגון בריאותי שממליץ על ברית מילה".

טענה עיקרית עוסקת ביכולת של הבן לבחור בעצמו את גורל איבר מינו. תהיתי אם אכן מישהו בחר לבצע ברית מילה לאחר שהוריו השאירו לו את חופש הבחירה, רונית מעידה שנתקלה בשני מקרים בלבד בעשרים השנים האחרונות: "הראשון היה כאשר נער חזר בתשובה והשני היה נער לקראת גיוס, שעלו בו חששות שמא ילעגו לו בצבא. הפננו אותו לרופא שהסביר לו שהניתוח אינו מסובך ואינו כואב בגיל מאוחר, בדומה לאלפי עולים חדשים שעוברים ברית מילה מאוחרת. בנוסף, עזרנו לנער למצוא גברים לא נימולים ששירתו בצבא, אשר הסבירו לו שלא היו להם כלל קשיים בצבא. לבסוף הנער החליט שלא לבצע את הניתוח והתגייס כפי שהוא".

לבסוף, הטיעון החברתי. מלבד רצון המשפחה הקרובה, יש חשש אמיתי שילעגו לילד הלא נימול, שירגיש חריג, שישנא את איבר מינו ואף את הוריו. רונית מרגיעה: "יש כיום עשרות אלפי ילדים בארץ לא נימולים, פתאום אתה רואה שזה בסדר, לאף אחד לא אכפת, למעשה, מדובר בשוני שהוא סמוי מהעין".

בן, שם בדוי, נולד וגדל בארץ, הוריו בחרו שלא לבצע לו ברית מילה, כיום הוא בן 20, משרת בצבא ומעיד שלאף אחד לא אכפת: "לא מדברים על זה ולא מסתכלים". כשהיה בגיל 9 הבחין בשוני באיבר המין שלו, שאל את הוריו שסיפרו בפשטות שהחליטו לא לעשות לו ברית מילה, כיום הוא שלם עם ההחלטה, תרתי משמע. מפיו נדמה שהדבר הוא בעצם שום דבר: "כשזה מגיע לבנות, אני מספר שאני לא נימול כשמתחילים לדבר על מין. אם זו לא זוגיות רצינית, אלא סתם סטוץ, אז רוב התגובות טובות, זה אף פעם לא מפריע". 

סיבוכים, תופעות לוואי וסכנות ממשיות

אחד מהסיבוכים השכיחים ביותר הוא פתח שופכה צר, על פי קופת חולים כללית: "כ-10% מהילדים שעברו ברית מילה סובלים מפתח שופכה צר הגורם לכאבים ולצורך לתת שתן לעיתים תכופות". ברית המילה גורמת להצטלקות של הרקמה העדינה בפתח השופכה, כתוצאה מכך, הפתח של מתן השתן נהיה צר מדי וגורם לשתן לצאת בצורת ריסוס, תופעה שלרוב מגלים כאשר מתחילים גמילה מחיתולים. על מנת לתקן פתח שופכה צר יש צורך בניתוח פשוט, אך ילד שנאלץ לעבור ניתוח נוסף באיבר מינו זה פשוט חבל.

כלים לביצוע ברית מילה הלכתית (צילום: ברית מילה - הבחירה הנכונה)
כלים לביצוע ברית מילה הלכתית (צילום: ברית מילה - הבחירה הנכונה)

סיבוכים נוספים כוללים דימום יתר, זיהומים ואף הרפס, כפי שקורה מספר פעמים בשנה. אחד המקרים האחרונים התרחש ביוני בחיפה, שם תינוק בן שלושה שבועות אושפז במצב קשה בשל זיהום שהתפשט למוח, אשר מלווה בפרכוסים ממושכים ובזיהום קשה בעור. בדיקות מעבדה מצאו שהוא נדבק בהרפס, ככל הנראה מהמוהל שביצע בו שאיבת דם בפה חשוף.

בתגובה לאירוע חידד פרופסור אפי בילבסקי, רופא בכיר במחלקת ילדים ומומחה למחלות זיהומיות בילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים, את המלצתו: "מציצה ישירה היא אחת מהמצוות הקשורות בברית המילה אך בעקבות מקרים כאלה, משרד הבריאות הוציא הנחיה שניתן לבצע את המצווה גם באמצעות שאיבה לא ישירה באמצעות שפופרת, ואנו מצטרפים להמלצה הזו כדי להימנע מסיכון לזיהום קשה שעלול להסתיים באסון".

בנוסף, קיים סיכון להיווצרות עקמת בפין כתוצאה מתהליך הריפוי לאחר הברית, או מחיתוך יתר עמוק של העור. לסיכום, היתרונות לא וודאים וחסרי בסיס מחקרי, אך החסרונות ברורים ומדאיגים, הגבר נשאר מצולק, פיזית וייתכן שגם נפשית. 

פחות אבל עוד כואב

רונית מספרת שאיבוד העורלה משמעותו פגיעה במיניות: "מי שיכול להשוות אומר בוודאות שהתחושה ירדה, זאת אנו יודעים מפי מבוגרים שהורידו את העורלה, אפילו כאלה שמרוצים מהתוצאה של ניתוח להסרת העורלה מדווחים שההנאה המינית נפגעת, זה רק הגיוני עקב כמות העצבים הנמצאת בעורלה, מישהו אמר לי שזה כמו פתאום לראות טלוויזיה בשחור לבן."

עדות נוספת לפגיעה בהנאה, מגיעה דווקא מהצד הנשי. אריאל, שם בדוי, נשואה באושר לגבר שבגיל 22 עבר ניתוח להסרת העורלה, "אנחנו ביחד מגיל 18, בגיל 22 בעלי סבל מבעיות בבלוטת הלימפה בעודו משרת בצה"ל, ברמב"ם רופא המליץ לו להסיר את העורלה על מנת למנוע דלקת נוספת בבלוטת הלימפה בעתיד. בעלי התייעץ איתי, אמרתי לו  שזה הגוף שלו, שיעשה מה שהוא חושב לנכון. לבסוף הוא החליט לחתוך, הלך לרמב"ם ועשה את הניתוח בהרדמה מלאה. כיום, שנים אחרי, אריאל מספרת שחיי המין אינם כשהיו, "אם פעם היינו 10, כיום אנחנו 4. זה פחות כיף, פחות חלק, לפעמים זה כואב וקשה לו יותר להגיע לפורקן. הרגישות וההנאה באיבר שלו נפגעו משמעותית וזה עצוב מאוד, כי בעלי היה בריא". 

שחזור עורלה

כן, ממש כך, שחזור. קשה לומר כמה גברים עוסקים בנושא, אך קיימות קבוצות בפייסבוק וב-reddit המונות יחדיו מעל 16 אלף משתמשים. טענתם העיקרית היא שלעורלה תפקיד משמעותי, היא מספקת הגנה לעטרה ומהווה תרומה גדולה למשגל ולהנאה. הליך השחזור די פשוט, נעשה על ידי מתיחת שאריות העורלה. ליתר דיוק, לאחר ברית המילה נותרת צלקת על איבר המין, בין שאריות העטרה לצלקת קיימת רקמה של ערלה פנימית, אותה ניתן להגדיל ולשחזר. 

פעילת מחאה נגד ביצוע ברית מילה (צילום: קבוצת ''ברית מילה - לומדים את העובדות'')
פעילת מחאה נגד ביצוע ברית מילה (צילום: קבוצת ''ברית מילה - לומדים את העובדות'')

אך הדבר אינו טריוויאלי, לכל גבר נשארות כמויות שונות מהעורלה וחלקיה, בהתאם לאופן שהתבצע החיתוך. יתרה מכך, שחזור העורלה הפנימית הינו הליך הלוקח שנים של התמדה, בין שלוש שנים לעשור, תלוי כמה העור משתכפל מהר וכמה שעות יומיות הגבר משקיע בהליך. כמו כן, קיימים גם כלים ומכשירים שעוזרים לביצוע שחזור, כך או כך, לגברים מסוימים יש אור, ועם המון מאמץ, גם עורלה, בקצה המנהרה. 

ברית שלום לעורלה שלמה

אריאל, לאחר שבעלה עבר ברית מילה בגיל מאוחר שלא לצורך, מקדישה כיום את זמנה להעלאת המודעות בנושא. הקימה את האתר "ברית מילה - הבחירה הנכונה", שם היא מרכזת מידע רב בנושא, יחד עם עדויות וגלריה של פינים אנונימיים ישראלים, בתקווה שיום אחד יוכלו להשתמש בצילומים כדי לבחון לעומק את ההשפעות של ברית המילה על איבר המין.

בנוסף, היא מציעה פתרון להורים שלא רוצים לבצע ברית מילה: "אם אתם רוצים לשמח את סבא או סבתא, תעשו ברית שלום, זה אותו הדבר, רק שלא צריך לחתוך. בנוסף, במקום לחתוך תינוק, אפשר לחתוך רימון, כמו שיותר לא משתמשים בתרנגול לכפרות". אריאל מדברת גם על החשש מאובדן היהדות: "חשוב להבין, ילד נחשב ליהודי אם אמא שלו יהודיה, ברית המילה לא קשורה. אתם רוצים לשמור על מסורת, אבל לא אוכלים כשר, נוסעים בשבת, אז למה דווקא לקיים את המצווה הזאת שהיא פגיעה בלתי הפיכה?". לסיכום, זה שאתה יהודי עם ברית, לא אומר שאתה גבר עם מילה.

אמת קטנה תעמוד זקופה

ברית מילה היא נושא רגיש ושערורייתי שקשה לדבר עליו. כגבר, הידיעה שאיבדתי חלק משמעותי מההנאה המינית כואבת ומוזרה. זו בחירה שנעשתה בלי ידעתי, בלי הסכמתי ולעולם לא אדע מה הפסדתי. כאבא לילד, הנושא אף קרוב יותר לליבי, האם קיבלתי את ההחלטה הנכונה עבורו? גם בעת כתיבת שורות אלו אני מהורהר, אך אולי אין לדבר משמעות כה רבה ואנשים עושים הר מעכבר נימול?

לסיכום, אני מאמין כי מסורת המילה לא נעשית מתוך רצון לפגוע או לדכא הנאה. אך אם במרוצת השנים אנו מגלים שטעינו, אין זה מופרך שנחקור, נשאל את השאלות הקשות ונשנה את הנורמה לכזו שמתאימה לנו ולערכים שלנו. הכי חשוב, שכל אחד יהיה שלם עם הבחירה ועם הגוף שלו.