שושנה (רייזל) אוביץ (105), ששרדה את התופת של השואה ובנתה משפחה גדולה ובית בישראל, נפטרה בבית החולים מעיני הישועה בבני ברק, כאשר היא מותירה אחריה מאות צאצאים ומורשת. "היא ראתה בצאצאים הרבים את הניצחון הגדול של העם היהודי על הנאצים", סיפר ל"מעריב" נכדה קובי רוזנשטיין.

סיפורה של אוביץ מסמל את תקומת העם היהודי ומדינת ישראל לאחר השואה והגבורה. "סבתא, שנולדה ברומניה, הייתה בחמישה מחנות בתקופת השואה, והמחנה האחרון ששרדה היה אושוויץ. סבתא איבדה בשואה את הוריה, אחים ואחיות, ורק היא ואחותה הצעירה שרדו", ציין רוזנשטיין. לאחר שבגיל 30 שרדה את אושוויץ היא הגיעה למחנה עקורים של הצבא הבריטי באוסטריה, שם הכירה את בן זוגה, שאיבד בשואה אישה וחמש בנות. הם התחתנו ושם נולדה בתה הבכורה.

שושנה אוביץ (צילום: באדיבות המשפחה)
שושנה אוביץ (צילום: באדיבות המשפחה)


לאחר הקמת המדינה עלתה המשפחה לחיפה והתגוררה בוואדי ניסנס, שם היא ובעלה עבדו במשחטה. "הם עבדו קשה כדי לפרנס את המשפחה. אחרי שעבדה במשחטה היא הייתה במשך הרבה שנים תופרת", סיפר עוד הנכד על סבתו. לבני הזוג נולדו עוד שלושה ילדים. "סבתא שלי תמיד רצתה שיהיו לה כמה שיותר צאצאים", אמר רוזנשטיין. "לאחר שסבא שלי נפטר, לפני 34 שנים, סבתא עברה להתגורר בבני ברק ותמיד היה חשוב לה שהמשפחה תמשיך לגדול".

בספטמבר 2019 ביקשה אוביץ להצטלם ברחבת הכותל המערבי. "היא רצתה להודות לשם על המשפחה הגדולה וביקשה שגם הצאצאים יגיעו. יש לה למעלה מ־500 צאצאים – ילדים, נכדים, נינים ובני נינים", שחזר רוזנשטיין את התמונה המפורסמת שריגשה רבים בארץ ובעולם.
"התמונה היוותה עבורה סמל של הניצחון הגדול של העם היהודי על הנאצים", הוסיף הנכד. "סבתא גם הותירה אחריה מורשת של כיבוד הורים, שמחת חיים, יחס של כבוד לכל אדם ואמונה ביהדות ובארץ ישראל".

לפני כשבועיים חשה אוביץ ברע. "לפני שהלכה לבית החולים היא התאפרה. סבתא הייתה מטופחת עד יומה האחרון", סיפר עוד הנכד.
לאחר שהלכה לעולמה נטמנה אוביץ בבית העלמין בחיפה, לצד בעלה, שביחד איתו בנתה את משפחתה שהפכה לסמל לתקומה.