במשך חודשים ארוכים חיכו דודי לוי ובת זוגו אנסטסיה לוזניקוב לפתיחתם של אולמות וגני האירועים על מנת שיוכלו להתחתן באופן שעליו חלמו. ביום ראשון הקרוב הם ייפתחו סוף־סוף, על פי הנחיות משרד הבריאות והתו הירוק, אך לשניים עדיין יש חששות שהדברים ישתבשו. "שריינתי לעצמי שלושה מקומות אופציונליים לאותו תאריך - 19 במרץ - בגן אירועים באבן יהודה, בווילה המכילה 70 איש במושב, ובבית כנסת", הוא מספר.

למה לשריין שלושה לוקיישנים?
"אף אחד עדיין לא באמת מבין את כל הפרטים של מתווה פתיחת האולמות. בגלל שנכון לעכשיו אין עדיין פרטים ודאיים, סגרתי עוד אופציות. יש לי ברירה עם הממשלה הזאת? גם הבעלים של גן האירועים אומר לי כל הזמן שהוא בודק. אנחנו ניזונים רק ממה ששומעים בתקשורת".
על פי טיוטת תקנות הפתיחה של אולמות וגני האירועים, שטרם אושרה בממשלה ופורסמה בציבור, תפוסת האולמות באירועים תהיה כמות מקסימלית של 300 אורחים או 50% מרישיון העסק - הנמוך מביניהם (בפנים ובחוץ יחד); יותרו ריקודים; יתקיימו הפרדות בין אזור האוכל והשתייה לאזור הטקס ואזור הריקודים; יהיה מרחק של שני מטרים בין שולחן לשולחן; יוצב שילוט שמעדכן על כך שלא תתאפשר אכילה ושתייה באזור שאינו מיועד לכך; יוצב סדרן קורונה באחריות האולם להקפדה על יישום התקנות ועטיית מסיכות ביחס של סדרן לכל 75 אורחים. על פי הטיוטה, תותר כניסה למתחסנים ולמחלימים. לא ברור עדיין אם לא מחוסנים וילדים ובני נוער מגיל 16 ומטה, שלהם בדיקות קורונה שליליות, יוכלו להיכנס.

דודי לוי ואנסטסיה (צילום: צילום פרטי)
דודי לוי ואנסטסיה (צילום: צילום פרטי)

בינתיים הזוגות שעומדים להתחתן וגם העוסקים בענף ממתינים בקוצר רוח לפרסום הפרטים המלאים. "אני עובדת עם מאות זוגות ונמצאת בתקשורת יומיומית עם בעלי אולמות וספקים", אומרת הדר גרינברג, מנכ"לית ובעלים של "איזיווד", חברה לארגון חתונות. "עד לרגע שבו יפורסם המתווה המלא, יש הרבה מאוד סימני שאלה: האם תתאפשר כניסה של ילדים או לא מחוסנים עם בדיקת קורונה של 48 שעות לפני האירוע? האם בתוך האולם יש צורך בריחוק כלשהו?".

איך מתארגנים לנוכח אי־הוודאות הזו?
"כרגע כולם מתבססים על השערות. חשוב גם שיגידו באחריות מי האכיפה של התקנות: האם באחריות בעל האולם או בעל השמחה? גם זה עדיין לא מובן".

"אני מאמין שכל רגע יאושר המתווה", אומר נועם לוי, יו"ר התאחדות בעלי האולמות. "יש לנו את הסיכומים, ומשרד הבריאות צריך לפרסם את זה. לחצנו, אמרנו שכולם בלחץ אטומי כי יש כבר ביום ראשון חתונות. היה לנו משא ומתן ארוך עם משרד הבריאות, והתנאים המרכזיים שהצבנו לעצמנו כיעד היו הכמות של 300 איש, שתהפוך את הפתיחה לכלכלית, וגם אמרנו בצורה שלא משתמעת לשתי פנים שריקודים זה משהו שייהרג ובל יעבור. אי אפשר לעשות חתונה בלי ריקודים. הנושא היחיד שעדיין לא נסגר, ואנחנו ממתינים לתשובה לגביו, הוא מה קורה לגבי מי שאינו מחוסן: האם יוכל להיכנס לאולם עם בדיקת קורונה שלילית מ־48 השעות האחרונות לפני מועד האירוע או שיוכל להיכנס באמצעות בדיקה מהירה שתיעשה בכניסה לאולם".

החתונות יהיו עם מסיכות?
"בזמן שהאורחים לא אוכלים או שותים הם צריכים להיות עם מסיכה. גם בזמן הריקודים הם אמורים להיות עם מסיכה, אלא אם כן אנשים ירצו לשתות בזמן שהם רוקדים".

שאלת השאלות

לוי, 31, וכלתו לוזניקוב, 25, ממושב אחיטוב, מוצאים את עצמם מארגנים את חתונתם תוך ניסיון להתגבר על הכאוס ששורר סביבם. "התו הירוק אומר שהכניסה היא למחוסנים ומחלימים, וגם בעל הגן אמר לי שהוא עדיין ממתין לראות איך מיישמים את זה לגבי אורחים, מלצרים, אנשי צוות", מספר לוי.

מה אתם כותבים בהזמנות?
"זו שאלת השאלות, אני באמת לא יודע. אולי אשאל כל אחד באופן אישי אם הוא מחוסן או לא. לא הזמנתי עדיין אנשים, אני מחכה לדקה האחרונה. אני מאמין שעד סוף השבוע כולם יקבלו הזמנות. אנחנו כבר אחרי שלוש דחיות: דחינו את החתונה ממאי לנובמבר, אחרי זה לדצמבר, ועכשיו למרץ. זה כבר טירוף. כמה אפשר לחכות?".

אתה מצליח להתרגש לקראת האירוע בתוך הבלגן?
"מצד אחד, אנו שמחים שפותחים את אולמות האירועים, מצד שני עדיין לא מבינים כלום. שריינתי את נותני השירות, שילמתי מקדמות לדי־ג'יי, לכל הספקים".

גם יאיר, שאמור להתחתן עם בת זוגו בשבוע הבא באולם באזור הדרום, עדיין מגשש באפלה. "שלוש פעמים דחינו את החתונה", הוא אומר. "אנחנו לא מבינים מה המתווה, מחכים לפרטים המלאים. הממשלה מתנהלת בדרך קלוקלת".

איך מתכוננים במצב כזה לחתונה?
"אחרי שאתה דוחה חתונה שוב ושוב ואומר: 'אולי יהיה יותר טוב', פעם שלישית אתה אומר: 'די'. מחר אני הולך לפתוח סוג של חמ"ל ולהתחיל להריץ הודעות ולהזמין אנשים. בהתחלה אזמין את הקרובים יותר, ואם אבין שיש אופציה לעוד, אז אזמין עוד. רצינו להזמין 650 איש, אבל בגלל המצב אני כבר ערוך ל־300 מוזמנים. אני רק יכול להגיד שמדובר בעוגמת נפש לאלפי זוגות במדינת ישראל. טוב תעשה הממשלה אם תיתן הנחיות ממש לאלתר כדי שאנשים יבינו איפה הם עומדים".

אורחים מחו"ל

איתמר בראון, 26, מראש העין, ואביגיל וימפהיימר, 25, מבית שמש יתחתנו ב־14 במרץ באולם אירועים בנתניה. "בחרנו את התאריך הזה גם כדי שיהיה לפני פסח וגם כי הוא קרוב לבחירות", מספרת וימפהיימר. "שיערנו שלפני הבחירות בטח יפתחו את האולמות".
"אנחנו מבינים מאוד בגדול איך זה הולך להיות", אומר בראון. "אבל אנחנו עדיין לא יודעים מה זה אומר מבחינת ילדים, אנשים שלא התחסנו או כאלה שלא יכולים להתחסן. כמו כן, לארוסתי יש משפחה בעיקר בחו"ל, וכרגע לא ברור אפילו אם סבא וסבתא שלה, שהם אזרחים אמריקאים, יוכלו להגיע".

איתמר ואביגיל (צילום: צילום פרטי)
איתמר ואביגיל (צילום: צילום פרטי)

"אנחנו כל הזמן מחכים לעדכונים", מוסיפה וימפהיימר. "הם מחוסנים, אבל הבנו שאין דרך להכיר בחיסון שנעשה בחו"ל. לא יודעים כרגע אם הם יצטרכו בידוד או לא".

אתם כבר יודעים באיזה פורמט יוגש האוכל?
בראון: "אני יוצא מנקודת הנחה שזה עובד כרגיל. שיש מזנון בקבלת פנים, ואחר כך יש הגשה לשולחנות. סגרנו להקה מראש".
אילון אפטר, 23, מפתח תקוה, צפוי להתחתן ב־11 במרץ עם בת זוגו עדן פלד, 23, באולם באזור ירושלים. "היינו צריכים להתחתן ב־4 במרץ, שריינו את התאריך הזה לפני חצי שנה, חשבנו שב־2021 יהיה יותר טוב", הוא מספר. "אבל בסוף בגלל המתווה דחינו זאת ל־11 במרץ. "עדיף שזה יהיה אירוע גדול ומכבד מאשר אירוע של עשרה אנשים. האולם שלנו יכול להכיל עד 1,000 איש, אז הבנו שאנחנו יכולים להזמין כ־300 אורחים".

הזמנתם גם ילדים?
"נכון לשלשום, בעל האולם עדיין לא ידע להגיד תשובה לגבי הזמנת ילדים. אנחנו מאמינים שכנראה יהיו בדיקות קורונה שליליות לפני האירוע. בינתיים כבר שלחנו הזמנות בוואטסאפ לכולם, עם נוסח גנרי שלפיו הכל כפוף להחלטות הממשלה ולתו הירוק, ושיכול להיות שבסוף לא נוכל להזמין אותם לאירוע".

איך התחושה לארגן חתונה במציאות של אי־ודאות?
"זה מורכב מאוד, צריך המון אופטימיות ולהיות ערוך להמון תרחישים. להבין שהכל יכול להשתנות כל רגע. זה היה הבסיס של כל ההכנות. המצב כיום מורכב, לא יודעים להגיד מה יהיה מחר, אבל עדיין אתה לומד להתרגש כל פעם מחדש".

אילון ועדן (צילום: צילום פרטי)
אילון ועדן (צילום: צילום פרטי)

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כפי שנעשה גם בפעימה השנייה של פתיחת ההקלות למשק, אחרי שהממשלה מקבלת החלטה עקרונית יש תהליך שלוקח מספר ימים של גיבוש התקנות המלאות והסופיות מול משרדי הממשלה הרלוונטיים. צריך לזכור שגם אחרי שזה קורה, הממשלה עוד יכולה לעשות שינויים, ולאחר מכן גם הכנסת. זה התהליך שאנו מצויים בעיצומו, ועל פי התכנון נביא את התקנות המפורטות עד סוף השבוע הזה, לרבות התייחסות לנושאים השונים שהוזכרו בפנייה".