כ־4,000 ילדים במצבי סיכון של התוכנית "פותחים עתיד" מבית הסוכנות היהודית יצאו מאז סוף השבוע שלפני חג הפסח לפעילות "בשביל ישראל" ברחבי הארץ, לנקות ולהכין את הפארקים והשבילים לקראת המטיילים הרבים שיפקדו אותם במהלך חג הפסח. הילדים הגיעו עם שקיות, אספו זבל, מיינו פלסטיק וזכוכית ובעיקר זכו ללמוד על הטבע ועל איכות הסביבה. המקומות שבהם ניקו: יער בן שמן, פארק שדרות, פארק אשכול, עמק המעיינות, חצור ואילת.

התוכנית מלווה ומסייעת לילדים, נוער ומשפחותיהם במצבי סיכון ברחבי הארץ והילדים יצאו עם כ־300 נאמנות ונאמנים שלהם, המלווים אותם לאורך השנה, לפעילות הייחודית שבמסגרתה יוצאים ללמוד על הטבע, על היערות ועל שבילי ישראל.

עשרות אלפים מטיילים ברחבי הארץ בחול המועד פסח (צילום: עובדי ויערני קק"ל)



השנה, בפותחים עתיד החליטו לתת דגש מיוחד על איכות הסביבה ושמירה על נופי הארץ. הצוותים מכל היישובים הצטיידו בשקיות אשפה ומחזור וכך, ב־37 מוקדים ברחבי הארץ מקריית שמונה ועד אילת יצאו אלפי ילדים לטבע וניקו את הפארקים והשמורות לטובת המטיילים הרבים.

מנכ"לית "פותחים עתיד" רותי שינפלד מספרת: "עברנו שנה לא פשוטה בתוכנית, הנאמנות היו צריכות ללוות ולתמוך בילדים מסגר לסגר ולמצוא את הדרך לשמור על הקשר האישי שחשוב לתהליך שהם עוברים. עם החזרה לשגרה החלטנו ליזום פעילות בכל הארץ. שיתוף הפעולה מצד הילדים היה ניכר בשטח, הם חיפשו את המקומות שאפשר לנקות, הפרידו בין אשפה למחזור ונהנו מאוד מהתהליך והערך המוסף שלו".

בתוך כך, באיגוד ערים כנרת החליטו בשיתוף תאגיד המיחזור אל"ה, על היערכות מיוחדת לרבבות הנופשים בחופי האגם הלאומי במהלך החג. לאורך חופי הכנרת הוצבו 19 מחזוריות חדשות בחופי הכנרת, בנוסף ל־11 הקיימות, שיאפשרו איסוף בקבוקים משפחתיים מהציבור. "השנה בעקבות השהות של מרבית הישראלים בארץ והצורך בנופש אחרי שנה של סגרים, כמויות האשפה צפויות להיות גדולות מהרגיל", מסבירים באיגוד ערים כנרת.

יו"ר איגוד ערים כינרת עידן גרינבאום מוסיף: "אנו צופים כי עונת הרחצה בחופי הכנרת תביא יותר מ־2.5 מיליון איש, נערכנו עם תגבור כוח אדם בתחומי הניקיון, הפיקוח והאכיפה".