הידיות המקוריות של דלתות אולם המליאה בבית פרומין בירושלים, בניין הכנסת הראשון, הושבו לכנסת לאחר שפורקו לפני 55 שנה בידי אליעזר כהן, אזרח ירושלמי שעסק בפינוי הפסולת מהמשכן הישן של הכנסת עם הפיכתו לבניין משרדים.

"שלום, היינו רוצים להשיב לכם את ידיות מליאת הכנסת הראשונה" – כך נפתחה שיחת טלפון מרגשת שהגיעה אל צוות מוזיאון הכנסת, בעת שהתחיל בעבודת השחזור של אולם המליאה במשכנה הראשון של הכנסת שבבית פרומין בירושלים.

מעברו השני של הקו היה אליעזר כהן, שסיפר כי בעת שהכנסת עזבה את בית פרומין למשכנה החדש בגבעת רם היה הוא האחראי על פינוי הפסולת. בעת הפינוי מצא כהן את ידיות הנחושת הגדולות של דלת מליאת הכנסת, דלת שבה נכנסו ויצאו מהמליאה גדולי האומה מדי בוקר, זרוקות בערימת פסולת - ושמר אותן אצלו עד שהחליט להשיבן לכנסת.

דלת הכניסה המקורית של אולם המליאה בבית פרומין (צילום: פריץ שלזינגר)
דלת הכניסה המקורית של אולם המליאה בבית פרומין (צילום: פריץ שלזינגר)


בכנסת כמובן התרגשו ובירכו על השבת הפריט ההיסטורי, אבל לדברי מנהל המוזיאון, ד"ר משה פוקסמן, רק השבוע, בשיאו של הליך חיפוש קדחתני, נמצאו תמונות ארכיון נדירות שהצליחו להוכיח כי אלו אכן הידיות המיתולגיות של מליאת הכנסת הראשונה. "כשהגיעו הידיות בעיצומן של פעולות השימור והבינוי בבית פרומין הבנו שמדובר בפריט ייחודי שאין שני לו", הסביר פוקסמן.

מנכ"ל הכנסת סמי בקלש הודיע שהידיות יעברו תהליך שימור ושחזור ורק לאחריו יועברו למוזיאון, שנמצא בתהליכי בנייה מתקדמים. הוא סיפר בהתרגשות כי "תהליך השימור המיוחד שעובר המוזיאון בליווי מומחים יאפשר לנו לשחזר באופן המדויק ביותר את האווירה המיוחדת ששררה במליאה ההיסטורית".

בקלש הודה לבני משפחת כהן, ולקראת כינוסה של הכנסת ה־24 ביקש לפנות לציבור בקריאה לכל מי שיש בידיו פריטים היסטוריים ששימשו או היו שייכים לכנסת – ליצור קשר עם צוות המוזיאון והארכיון.