קבלני תשתיות ובנייה, חקלאים ובעלי משקים בכל רחבי הארץ זועקים לאחרונה נגד התעצמות תופעת סחיטת דמי חסות (סד"ח), המוכרת גם בשם פרוטקשן - ומפנים אצבע מאשימה כלפי המשטרה ורשויות האכיפה והחוק על כך שאינן מצליחות להתמודד איתה ולהביא למיגורה. במשטרה טוענים כי מדובר בעבירות שבגינן הם חייבים "מתלונן בקצה" כדי לפתוח בחקירה.

"ברגע שאין קורבן שמגיע להתלונן, למשטרה אין יכולת להתמודד עם התופעה", אומרים גורמים במשטרה. "אלה לא עבירות שיש לגביהן מידע מוקדם או שמציבים מארבים. ישנה פעילות ביחידות המרכזיות (ימ"ר) במחוזות השונים, וישנה פעילות של היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 במשטרה, אבל זה כשאנחנו יודעים על תופעה מתפשטת או על עבירות הסחיטה. לא פשוט לפצח את עבירות הפרוטקשן, כי מרבית הנסחטים מעדיפים לשתוק ולשלם ולא להיכנס לפלונטר ולעיכובים".

זה לא סוד שמי ששולטת בתחום הסד"ח בענף הבנייה היא האוכלוסייה הבדואית. לדברי איש משטרה המעורה בנושא, "הם מאתרים אתרי בנייה משמעותיים, מגיעים בנימה מאיימת, מציעים שירותי שמירה - ואם הקבלן או היזם מסרבים, למחרת שורפים לו באגר או טרקטור ששווה כמה מיליונים. מיד אחר כך הם חוזרים אליו, וברור שבשלב הזה העסקה נחתמת ואותה קבוצה מתחילה לקבל כספים, לכאורה בגין שירותי שמירה".

בין קבוצות הבדואים יש מיפוי לפעולה לפי אזורים, ערים או מתחמים. לדברי גורמים במשטרה וקבלנים שנסחטים, "יש טריטוריות בין הבדואים. כל אחד מספח לעצמו מתחם או עיר שהוא לוקח עליהם אחריות. כשמגיע גורם אחר מחמולה אחרת - או שיש הבנה או שיש ביניהם מלחמה. האתר לא מקבל באמת שמירה אלא שלט בלבד, שבתמורה לו הוא משלם דמי חסות בסדר גודל של כ־10,000 שקל לחודש".

רק לפני כשבועיים חשפה היאל"כ פרשה רחבת היקף שבמרכזה דאוד ואוסאמה זיתונה מיפו, בעליה של חברת "מוקד יפו", שהשתלטה על תחום השמירה בדרום, מרכז וצפון הארץ. על פי החשד, ריכזו השניים תחתיהם עשרות אתרי בנייה, תוך שהמוניטין הפלילי שלהם פתח בפניהם דלתות.

אותה חברה הקימה חברות אבטחה פיקטיביות שהוציאו חשבוניות, לכאורה לגיטימיות, בהיקפים הנאמדים ב־300 מיליון שקל, שהמס שהיו צריכים לשלם בגינן מוערך בעשרות מיליוני שקלים. רשות המסים, שליוותה את החקירה, ביקשה, יחד עם המשטרה, לחלט כ־75 מיליון שקל ברכוש, נכסים וכסף מזומן שנתפסו במסגרת החקירה.

במהלך אותה חקירה נחשפה פרשה נוספת שבמרכזה אב ובנו ממשפחת אבו גאנם, שעשו שימוש בשמה של חברת מוקד יפו ופנו לעשרות אתרים ברחבי הארץ במטרה להציע לכאורה שירותי שמירה. כל זאת, במסגרת גביית דמי חסות. נגד השניים הוגש לאחרונה כתב אישום על סחיטה ואיומים.