לאחר כ-15 שנים של תכניות, מאבקים ועבודות בנייה, נמל המפרץ החדש ייפתח בחיפה ב-1 בספטמבר. חברת נמלי ישראל הודיעה על פתיחת הנמל, שאמור ליצור תחרות בענף הנמלים. בחברת נמלי ישראל ציינו, כי למעלה מ-99% מהסחר הישראלי משונע דרך נמלי הים ופתיחת נמל המפרץ, הראשון מבין שני הנמלים החדשים שהוקמו בישראל (השני הוא נמל האדום באשדוד), תאפשר את קידום התחרות בין הנמלים.

בהמשך השנה, גם נמל הדרום באשדוד צפוי להיפתח לפעילות. בנמל המפרץ החדש, ממיזמי התשתית הגדולים בישראל, הושקעו למעלה מחמישה מיליארד שקל בתשתית, בכבישים, לנמל ובציוד הפעלה מתקדם, שאמור לאפשר לאוניות ענקיות באורך של 400 מטרים וברוחב של 62 מטרים ואשר נושאות 18 אלף מכולות ויותר, לעגון בישראל.

בחברת נמלי ישראל מעריכים שנמל המפרץ ובהמשך נמל הדרום, יביאו לשיפור ולקיצור משך הפריקה והטעינה. על מנת להתמודד עם ספינות הענק, שצפויות לפקוד את הנמל החדש נבנו רציפים באורך של כ-800 מטרים ובעומק של כ-17.3 מטרים מתחת לפני הים. בחברת נמלי ישראל מעריכים, כי תרומת נמל המפרץ לעיר חיפה ולמטרופולין הצפוני תעמוד על כ-1.5 מיליאראד שקל והנמל והפעילות סביבו צפויים לספק עבודה לאלפי אנשים.

"פתיחת נמל המפרץ היא רגע הסטורי למדינת ישראל ובשורה אדירה למשק הישראלי והציבור הרחב", ציין יו"ר חברת נמלי ישראל, עוזי יצחקי – "מדובר באחד מפרוייקטי התשתית הגדולים והמורכבים שהוקמו בישראל, אותו ליוויתי עוד בשלב התכניות והמכרזים, כמנכ"ל משרד התחבורה. הפעלת הנמל החדש, ביחד עם נמל הדרום שצפוי להיפתח גם הוא במחצית השנייה של 2021, תעניק מענה לצרכי המשק, תוביל לתחרות, לשיפור וייעלו השירות בענף הנמלים בישראל ותציב אותנו בשורה הראשונה עם מדינות נמל מתקדמות".

לדברי מנכ"ל חברת נמלי ישראל, יצחק בלומנטל, פתיחת נמל המפר מהווה בשורה חשובה למשק הישראלי והיא תחולל מהפכה במשק כולו. "זהו הנמל הכי חדיש בעולם. המילה האחרונה בתחום טכנולוגיית הנמלים", הוא ציין עוד – "פתיחת נמלי המפרץ והדרום מאיצה את שיפור והתייעלות השירות בנמלים בישראל לטובת היבואנים, היצואנים וגורמי התעשייה השונים. פריקת האוניות ואחסנת המכולות תתבצע מחדר בקרה, ללא מנופאים והמוצבים על המנוף, אלא באמצעות המנופים המתקדמים בעולם ומערכות  מידע חדשניות, אשר יאפשרו יעילות בהפעלת כוח האדם ועבודה מסביב לשעון לאורך כל שעות היממה".