"הסגר כבר התחיל": העלייה בתחלואה בקורונה החזירה את ישראל למדיניות התו הירוק, כך לפי החלטת הממשלה בסוף השבוע שעבר. בעקבות ההחלטה לחזור אחורנית, היום (שלישי) משוגר מכתב מטעם 10 ארגונים המייצגים את עובדי עולם התרבות והבידור בדרישה למציאת מתווה מיידי לפרנסתם.

המכתב, שכותב לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שר התרבות חילי טרופר, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושר האוצר אביגדור ליברמן, טוען שהתפשטות המחלה כבר בשלב הזה גרמה ל"סגר, הלכה למעשה" בתחום התרבות והבמה. 

כמו כן נכתב על ידי ארגוני האמנים: "מדיווחים של מוסדות תרבות ואלמות אירועים, קרוב ל-80% מאירועי התרבות בוטלו, ומספר ההזמנות (ובכלל זה הצגות ומופעים) צנח לרמה שאינה מייצרת אופק תעסוקתי". 

דרישתם של האמנים במכתב זה היא כאמור הגעה למתווה שיצליח לספק את אלפי עובדי התעשייה, בשונה מהמצב בסגרים קודמים, בהם אנשי עולם הבמה היו הראשונים להיסגר והאחרונים להיפתח, ללא הסדר כלכלי מותאם. "חוסר הוודאות ביחס לאפשרות של אמנים ואמניות להתפרנס גדול מאוד", נכתב עוד. "הצהרות האוצר על ביטול סופי של מתווה החל"ת והיעדר מתווה פיצוי לעצמאיים מוסיף לחוסר הוודאות ולא מספק ולו בדל של תקווה ביחס לעתיד". 

לסיכום נכתב באיגרת: "החגים מתקרבים ומדינת ישראל טרם פרסמה מתווה שנותן מענה הולם לציבור האמנים והאמניות ולעולם התרבות. אנחנו דורשים מתווה מכבד ומותאם לצורת ההעסקה של אמנים ואמניות בישראל". 

מחאת התרבות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מחאת התרבות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

כזכור, בשנה שעברה, בעיצומו של הסגר השני ולקראת הסגר השלישי, החלו ארגוני עולם התרבות להפגין מחוץ לכנסת בירושלים, וכן במוקדים נוספים בתל אביב ובשאר המדינה, בין היתר כדי למצוא מתווה מוסדר לפתיחת אולמות המופעים וכן פיצוי כספי הולם למגוון אנשי המקצוע שמצאו עצמם מחוסרי עבודה בשנת 2020.