ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון החלה הבוקר (ראשון) בשמיעת עדויות בגן הטכנולוגי מלחה בירושלים. ראשון העדים היה מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא. "חודש לפני האירוע לא ידענו מה עומד לקרות – ב-23 במרץ התקיימו הבחירות וקיווינו לקבל תשובות אחריהן, כי לאירוע מירון חייבים להיערך הרבה זמן מראש. באותה התקופה היתה ירידה משמעותית בתחלואה, אז הבנתי שהציבור החרדי כמהה להגיע להר – במיוחד לאחר שלא יכלו להגיע לשם ב-2020", אמר בראשית דבריו. בסוף דבריו מרים נאור ציינה כי "יכול להיות שיזמנו אותו בהמשך לעדות נוספת". 

לביא הוסיף כי "הופעלו לחצים פוליטיים להגדלת ההדלקות. אחרי הבחירות התחיל חודש הרמדאן והתקיימו תפילות בהר הבית, וגם בתחילת אפריל לא היו תשובות. פניתי לכל העולם – בעיקר למפקדים שלי ולשר (לביטחון פנים) – וביקשתי לקבל מענה לעניין מירון, בהקשר של תקנות הבריאות", סיפר, "ב-11 באפריל, כשבועיים וחצי לפני האירוע, שוחחתי עם השר דאז אמיר אוחנה, שסיפר לי כי נפגש עם ח"כים ושרים מהמגזר החרדי והוא מתכוון לפעול לכך שהאירוע במירון יהיה פתוח ויתקיים כרגיל. הדבר הופיע גם באמצעי התקשורת. עידכנתי את המפכ"ל בנושא, וההבנה שלי היתה חד משמעית – בהיעדר קבלת החלטה ברמה הלאומית, אם לא יחלו הכנות מיידיות בהקשר לתשתיות האירוע – כנראה שמירון יתנפץ עלי ב-29 לחודש בלי שאהיה מוכן".

לביא אמר עוד: "מרבית המפקדים במירון - יש להם ניסיון עשיר באירועי מירון. מי שהכי חסר ניסיון מבצעי במירון אז זה אני. רובם שימשו בעבר בתפקידים שונים במירון". 

בהתייחס לאירוע עצמו, אמר: "האירוע למעשה מתחיל ביום חמישי. בניגוד לשנים האחרונות אירוע מירון ב-2021 הצטמצם ללילה אחד במקום שניים בגלל סוף השבוע. הכל מתרכז בלילה אחד במקום שניים. תפיסת העולם שלי היתה מן הסתם שהעסק אמור להיות יותר עמוס, עשיתי חיבור מתמטי. לא תמיד העמדה שלי התקבלה, היו שאמרו שבגלל הקרבה לשבת אנשים יגיעו לפני, וגם בגלל סיפור הקורונה יש חשש לאנשים להגיע. בסופו של דבר במבחן התוצאה לא הגיעו יותר מבשנים האחרונות".

האסון בהר מירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
האסון בהר מירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

"הליך התכנון הסתיים ברגע האחרון, והספקנו בפועל לעשות אולי 20 אחוזים ממה שמופיע בלוחות הזמנים. קיימנו תרגולים שונים והיינו מוכנים לאירוע של מירון", אמר, "ההדלקה הראשונה שהחלה היתה ההדלקה של חסידות מבאיאן והפסקתי אותה בשלב מסוים – בפעם הראשונה למעשה בהיסטוריה. ההחלטה התקבלה כשהחל לחץ במעברים, והתקרבנו למצב בו ישנה חלילה תנועה עומדת – דבר המסכן חיי אדם. נכנסנו לפקודה שתרגלנו אותה".

מפקד המחוז הדגיש כי "במסגרת התפיסה – אנחנו לא מגבילים את הקהל שמגיע למירון, כל ניסיון לעשות זאת נדון לכישלון. אף מפקד מחוז לא עשה את זה, כשיקול מבצעי מנחה, מאחר וניסיון להגבלת קהל והצבת מחסומים באזור יכול לגרום לצווארי בקבוק גדולים ולהוביל לאסון".

לדבריו, ההדלקות הבאות עברו בשלום – עד ההדלקה של תולדות אהרון, שהתרחשה בסביבות חצות. "נכנסתי למתחם בו התקיימה ההדלקה ולא זיהיתי צפיפות כלשהי – חציתי את המתחם לשני הכיוונים ובשלב הזה יצאתי מהמקום ונסעתי לחפ"ק. האחריות היתה של מפקד המרחב בעצם", הדגיש, "עם הגעתי לחפ"ק קיבלתי דיווחים מהשטח על נפילות של אנשים. בשלב הזה נכנסתי לרכב ונסעתי למקום. במהלך הנסיעה, שנמשכה כעשר דקות, המשכתי לקבל מידע נוסף ותמונת מצב, ועוד לפני הגעתי למקום הכרזתי אר"ן".

"אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור"

הוא סיפר על המראות הראשונים בהם חזה עם הגעתו למקום: "זו היתה זירה קשה ובלתי נתפסת. זיהיתי עשרות אנשים שוכבים אחד על השני, לצד שוטרים וחיילים, יחד עם אזרחים מדהימים, שמפנים פצועים על גבי אלונקות. כמפקד האירוע אין לך את הלוקסוס לחשוב ולשקוע במראות הקשים. אתה חייב להיות מקצוען וכשהכרזתי אר"ן הדבר היחיד שעבר לי בראש זה שאי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, וחשוב להציל חיי אדם".

האסון במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
האסון במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

"אני מדבר על פינוי באמבולנסים וגם הולכי רגל, והגרוע מכל היה שורות ההרוגים שהולכות ומתארכות, עד שזיהיתי את הסימן - תשע מאונך חמש מאוזן", הוסיף, "היה קשה, ראיתי שוטרים ואזרחים שמקיאים, בכי והפרות סדר. חלק מהאנשים בחסידות תולדות אהרון המשיכו את האירוע, אנשים סירבו לצאת להתפנות מהמקום וחלק מהאזרחים הקשו עלינו. אין דבר קשה מלאבד אח, קרוב משפחה, בן, אבא... אין דבר קשה מזה ומשמעותי מזה".

ניצב לביא הוסיף: "בשלב הזה עשיתי הערכת מצב, סגרנו את הזירה בסיוע כוחות הכבאות, ונאלצתי להעביר את הגופות לישיבה שפיניתי והיה בה מיזוג אוויר, כדי שיהיה אפשר לשמור עליהן... זה האירוע. בבוקר היתה הערכת מצב של המפכ"ל ואחר כך הגעתי לתקשורת. האירוע ממשיך ואנחנו נשארים שם מתוך הבנה שקרה פה אסון גדול מאוד".

"צריכים למנות גורם אחד שיתכלל את כל האירוע - זו החלטה שלא ממושה. צריכים גורם שיישא באחריות הכוללת לאירוע ואז אפשר להסתכל עליו מתוך ראייה כוללת", הדגיש בהמשך עדותו, "אין גורם שבודק בעצם כמה אנשים ההר יכול להכיל, אני הגורם שיכול לבוא ולהגיד עד כאן, אבל לא יכול לבוא ולהחליט שהאירוע לא יתקיים". 

בהמשך ציין כי "בגלל המבנה הטופוגרפי של האתר קשה לספור את מספר הנוכחים על ההר, וקשה גם לעקוב אחר הכניסות והיציאות. אין לילה שאני לא חושב מה הייתי יכול לעשות אחרת. אני באמת לא יודע מה קרה שם - ברור לי שהיה שם לחץ קהל גדול מאוד בלחץ גדול מאוד היתה החלקה וכנראה כמו מפולת שלגים נפלו אחד על השני. המון הזנחה, חוסר לקיחת אחריות והתייחסות לתשתיות. צריכים לבדוק גם את המשטרה לראות איפה טעינו".

"המשטרה תפסה נפח באירוע וזה לא תקין שאני קובע מי ידליק ומי לא - ואת סדר ההדלקות. אם אני לא עשה את זה אז מי יעשה את זה? בסוף אנחנו אחראים על חיי אדם", הוסיף.