התנועה לחופש המידע דורשת לפרסם את שמות המסעדות שכשלו במבדקי תברואה של משרד הבריאות, כפי שעשתה בסוף השבוע עיריית ירושלים, לדרישת התנועה.

התנועה פרסמה פוסט בפייסבוק שבו נכתב: "קשה להאמין, אבל בישראל בדיקות התברואה שנערכות למסעדות לא מתפרסמות לציבור. למעשה הן מוסתרות מפניו. בית המשפט כבר קבע שדוחות התברואה בבתי אוכל צריכים להתפרסם, בעקבות עתירה שהגשנו. שר הבריאות הקודם, יעקב ליצמן, התחייב לפרסם אותם - ולא עשה את זה. משרד הבריאות מפנה אותנו לרשויות המקומיות".

בתנועה מספרים על מקרה שלפיו באחת העיריות החליטו שפרסום שמות המסעדות יפגע בפרטיותן, זאת למרות שלפי החוק מסעדה או כל עסק או תאגיד לא נהנים מהזכות לפרטיות. שמותיהן של המסעדות במסמכים עם הביקורות שפרסמה אותה עירייה הושחרו.

בתנועה מציינים לשבח את עיריית ירושלים, שמסרה בסוף השבוע את תוצאות בדיקות התברואה שנערכו ביותר מ־2,700 מסעדות ובתי עסק בעיר, כולל שמותיהם וסטטוס הטיפול בממצאים, כך שהציבור יכול לצפות בתוצאות. במקומות רבים, חלקם מאוד ידועים, נתגלו ליקויים. במקומות רבים אחרים נמצא שהמצב תקין. בתנועה מקווים שהדבר יהפוך לנוהל קבוע בכל הרשויות. 

"במדינות רבות המידע הזה זמין לסועדים באפליקציה והדירוג של המסעדות מופיע גם במקום בולט בכניסה אליהן", אומרים בתנועה. "כאן אנחנו עדיין נאבקים כדי שהמידע הבסיסי הזה יהיה נגיש לציבור. בעקבות עתירה שהגשנו קבע בית המשפט שבדיקות התברואה בבתי אוכל צריכות להתפרסם. לאחרונה שלחנו בקשת מידע רוחבית לרשויות מקומיות ואנחנו ממתינים לתשובות, גם מעיריית תל אביב־יפו".

לפני מעל עשור הגישה התנועה לחופש המידע עתירה בנושא לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, באמצעות עורכי הדין בעז בן צור ורז בן דור, ובה נטען כי למרות פניות חוזרות ונשנות, סירב משרד הבריאות להעביר מידע המפרט את שמות בתי העסק העוברים על דרישות החוק בענייני תברואה ומסכנים את בריאות הציבור.

"אי־מסירת המידע מהווה דפוס התנהלות חמור של משרד הבריאות, המפר את חובתו לספק מידע לציבור בעניינים החיוניים לבריאותו ובכך מקטין את האפשרות של הציבור לערוך בחירה מושכלת בין עסקים על בסיס מידע אמין", נכתב בעתירה.

כמו כן נטען בעתירה: "סירוב משרד הבריאות למסור את המידע אינו עולה בקנה אחד עם הוראות חוק חופש המידע ועקרונותיו, אינו מתיישב עם עקרונות השקיפות ומשקף מחדל חמור בפעילות האכיפה של המשרד".

בתנועה לחופש המידע מציינים כי לפני מעל עשור הגישה התנועה עתירה בנושא לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, באמצעות עורכי הדין בעז בן צור ורז בן דור, בעתירה נטען כי למרות פניות חוזרות ונשנות, סירב משרד הבריאות להעביר מידע המפרט את שמות בתי העסק העוברים על דרישות החוק בענייני תברואה ומסכנים את בריאות הציבור. עוד אומרים בתנועה כי מאז חלף עשור ועל אף שבית המשפט הורה על מסירת המידע, עדיין מסרבות הרשויות להעביר את המידע ואינן מנהלות אותו באופן שמקל על מסירתו.

עוד נמסר מהתנועה: "מצער שגם היום עשור מאז התנהלת הליך משפטי על מידע כה בסיסי שנגיש במדינות רבות בעולם  בלחיצת כפתור, הרשויות בישראל אינן מנהלות מידע מובהק שנוגע לבריאות הציבור באופן שיקל על הנגשתו לציבור. התנועה תפעל בשנה הקרובה מול כל רשות שלא תמסור לידי הציבור את המידע".