חברת תיגבור בשיתוף משרד הביטחון תשיק תוכנית חונכות ייעודית לילדי נכי ונכות צה"ל נפגעי נפש, המיועדת לילדים בני 5־18 שהוריהם פגועי פוסט־טראומה, נפש וראש. מטרת החונכות היא תמיכה נפשית, ליווי חברתי, שיפור מיומנויות חברתיות ותמיכה לימודית על פי הצורך.

במסגרת התוכנית, ילדי הנכים יוכלו לקבל מפגשים אישיים עד הבית בהיקף של ארבע שעות שבועיות עם חונכים בני 21 ומעלה בעלי ניסיון בפעילות קהילתית וחינוכית, שבהם יקיימו פעילות חברתית משותפת. על פי נתוני אגף השיקום, מדובר על כ־7,000 ילדים להורים נפגעי ונפגעות נפש ופוסט טראומה שסובלים מחרדה, התקפי זעם ודיכאון.

התוכנית מושקת במסגרת רפורמת "נפש אחת", שהוצגה על ידי משרד הביטחון וארגון נכי צה"ל אחרי הזעזוע הציבורי שגרם ניסיון ההתאבדות של לוחם צה"ל הלום הקרב איציק סעידיאן, שהצית את עצמו לפני חצי שנה ועדיין נלחם על חייו בבית החולים.


מחקרים רבים בארץ ובעולם מצביעים על העברה בין דורית של הלם הקרב והפגיעה הקשה לדור ההמשך, בין היתר כתוצאה מחשיפה של הילדים למצבים קשים וטראומטיים (התקפים, אלימות פיזית ומילולית, חוסר תשומת לב ואי־יכולת לעבד את המציאות שבה הם חיים) וכי רמת המצוקה שלהם גבוהה פי ארבעה יותר משל ילדים החיים במציאות שונה.

בשיחה עם "מעריב" הסבירה אורית בנבנישתי, מנכ"לית תיגבור, כי "נושא פגועי הנפש מטופל בשנים האחרונות יותר ויותר ואנו מברכים על הפניית המשאבים לקבוצת הילדים. אין ספק כי המודעות להשלכות החברתיות העתידיות החיוביות שתהיינה לתמיכה בילדים הזקוקים לכך - עמדה מול עיני מקבלי ההחלטות בהפעלת התוכנית״.

אורית בנבנשתי (צילום: מורג ביטון)
אורית בנבנשתי (צילום: מורג ביטון)


בתוך כך, ועדת השרים לחקיקה דחתה בארבעה חודשים את הדיון בהצעת החוק של ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית) מהאופוזיציה. סופר ביקש להגביל לשנה את הליך ההכרה בהלומי קרב, שבסיומו ייקבע לצמיתות אחוז נכותם. שר המשפטים גדעון סער נימק את ההחלטה לדחות את הדיון בטענה כי שר הביטחון בני גנץ מוביל רפורמה בנושא ויש לתת לו את הזמן. ח"כ סופר אמר שבכוונתו להביא את החוק להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת עוד השבוע בכל מקרה כמבחן לקואליציה.