לפני כחודש נכנסו לדירתם החדשה שישה צעירים על הרצף האוטיסטי בתפקוד בינוני - והתחילו לנהל חיים עצמאיים ככל הניתן, בליווי ובתמיכה של מדריכים, באופן שיאפשר להם לחיות בקהילה בהתאם לרצונם וליכולתם.

את המיזם החדשני, שכרגע מוגדר כתוכנית ניסיונית, הגתה מלכי איציק, אמו של שי, בן 31 על הרצף האוטיסטי בתפקוד בינוני־נמוך - בשיתוף פעולה עם עמותת אלו"ט  ועם עמותת "בקהילה" . כיום קיים מודל לדיור בקהילה, אך הוא מיועד לצעירים עם אוטיזם בתפקוד גבוה. המטרה היא לייצר מודל המותאם לצעירים בתפקודים בינוניים ונמוכים, אשר יאפשר להם לרכוש כישורי חיים ועצמאות. כך למשל יוכלו הדיירים לבחור את החדרים שלהם, ויתחזקו את הבית בעזרת המדריכים, כולל היכולת להכין את הארוחות ולדאוג לניקיונו של הבית. מהבית יצאו החברים לפעילויות הפנאי ולמרכזי התעסוקה הקבועים שלהם.

בית הידידות בת''א, אלו''ט (צילום: אלו''ט)
בית הידידות בת''א, אלו''ט (צילום: אלו''ט)

איציק מספרת: "הדירה הזו היא הגשמת חלום בשבילי, לאפשר לשי לקיים מעגל חיים בדומה לכל אדם בוגר. אני מאחלת שאת החלום הזה, שמשותף להרבה מאוד הורים, יוכלו הורים אחרים להגשים גם כן. זו דירה ראשונה בקהילה שנותנת מענה לצעירים עם אוטיזם בתפקוד בינוני, בתקווה שזו סנונית ראשונה לדירות רבות שעוד יבואו. משרד הרווחה מקדם מודל חדש בעניין, וכולי תקווה שייצא לפועל כמה שיותר מהר, ושאחרים יבואו בעקבותינו".

היזמות של מלכי החלה עוד קודם. כשבנה היה במערכת החינוך, היא ידעה שייאלץ ללכת לתעסוקה במודל הרגיל לתפקודים כמו שלו - והחליטה שהיא רוצה לייצר מסגרת אחרת שתתאים לו. לפני כעשור הקימה מרכז קידום והכשרה בשיתוף עמותת "בקהילה", אוניברסיטת בר־אילן ואלו"ט. המרכז מאפשר תעסוקה ל־17 צעירים במגוון תפקידים במסגרת האוניברסיטה, ובכך חושף אותם לבני גילם ומציע להם שכר תמורת עבודתם כשהם ממשיכים להתקדם דרך מסגרת לימודים שנבנתה עבורם.

באלו"ט ציינו כי הם שואפים לשפר כל הזמן את המענה שניתן לצעירים על הרצף במגוון התפקודים, כאשר הדיור בקהילה לצעירים בתפקוד בינוני הוא אפשרות נוספת שיכולה להתאים לרבים מהם, כחלק מתפיסה של השתלבות בקהילה וטיפוח עצמאות.