חודש וחצי לאחר שהורעלו למוות לפחות 12 נשרים בדרום הארץ, תדון היום (ראשון) ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת החוק של ח"כ מוסי רז (מרצ) וח"כים נוספים, בעקבות יוזמה של החברה להגנת הטבע. לפי ההצעה, יהיה אפשר להטיל עונש מאסר של עד שלוש שנים על העבריינים.


בחברה להגנת הטבע מדגישים: "אירועי ההרעלה הם האיום הגדול והמכריע ביותר על קיומם של הנשרים בישראל. מתוך 250 נשרים שנפגעו ב־20 השנה האחרונות, למעלה מ־40% מהם נפגעו בוודאות מהרעלות".

אחד הנשרים שמת מהרעלה בנגב (צילום: אייל בן גיאט, רשות הטבע והגנים)
אחד הנשרים שמת מהרעלה בנגב (צילום: אייל בן גיאט, רשות הטבע והגנים)


מנכ"לית החברה איריס האן, שפנתה במכתב לשרי הוועדה וביקשה מהם לתמוך בהצעה, כתבה: "החקיקה הקיימת אינה נותנת מענה אפקטיבי לאיום ההרעלות, משום שהיא מצמצמת את יכולת גורמי האכיפה ללכוד את העבריינים ולבית המשפט אין יכולת להטיל עונשים ראויים. נדרשים אמצעי אכיפה ואמצעים משפטיים נוספים שיסייעו לשמירה על הנשרים ועל חיות הבר כולן מפני הרעלות".


גם המנכ"ל היוצא של רשות הטבע, שאול גולדשטיין, ביקש מהשרים לאשר את תמיכת הקואליציה בהצעת החוק. "אנו תקווה כי ארסנל הכלים שיינתנו לפקחים ולתביעה יסייעו רבות במיגור התופעה, ולבטח יעזרו בצמצומה תוך יצירת הרתעה בדמות ענישה משמעותית", כתב. התיקון לחוק הגנת חיות הבר כולל איסור גורף על שימוש ברעל ובחומרי הדברה בנסיבות שיש בהן חשש לפגיעה בחיית בר. עוד מציעים יוזמי החוק לאפשר לפקחי רשות הטבע והגנים לערוך ללא צו חיפוש הנדרש לצורך איתור הרעל.