עמותת איכות בשיקום הקימה מוקד סיוע טלפוני, שיעניק מענה ראשוני, תמיכה ועזרה להורים ובני משפחה של מתמודדי נפש. לראשונה, המוקד יאויש על ידי בני משפחה של מתמודדים, אשר עברו הכשרה מתאימה.

היוזמה הגיעה על רקע סגירתו של קו הסיוע הייעודי שאותו הפעילה העמותה בעיצומה של המלחמה בקורונה. פניות מצד בני משפחה של מתמודדים, שביקשו להמשיך ולקבל מענה בשעות הערב, הביאו את הנהלת העמותה להכשיר לאיוש המוקד בני משפחה של מתמודדים, בעלי ידע וניסיון, שיעניקו מענה וסיוע טלפוני בפריסה ארצית.

עמותת איכות בשיקום הוקמה כדי לענות על אי־היכולת של מסגרות השיקום להעניק טיפול מתאים לבני המשפחה של מתמודדי הנפש. ב־11 שנות פעילותה העמותה שמה את הדגש על מקומה המרכזי של המשפחה בתהליך שיקום החיים האישיים והמשפחתיים לצד ההתמודדות עם המחלה. מנתוני העמותה עולה כי במהלך השנה חל גידול של 25% בפניות החדשות שהתקבלו במרכזי העמותה בהשוואה לנתוני שנת 2020, ונמדדה עלייה של 37% בצריכת שירותי העמותה.

"אנו רואים חשיבות במתן מענה אישי, מיידי וישיר לבני המשפחה הנמצאים בסיטואציה משברית. מענה זה יכול למנוע הסלמה בתקשורת הבין־אישית עם המתמודד ולהנגיש מידע באופן ברור", אומר יוסי אלישיב, רכז מוקד הסיוע בעמותה. "לא אחת אנו מקבלים פניות מבני משפחה עם בקשות להסברים על אשפוז מרצון לעומת אשפוז כפוי ועל ההבדלים בין מחלקה סגורה ופתוחה, וגם עם צורך באוזן קשבת לקושי שאותו הם חווים באותו הרגע".

אתי בן ששון, בת משפחה של מתמודדת נפש עם ידע מניסיון אישי, שיזמה את הקמת המוקד, אומרת: "בני משפחה של מתמודדי נפש נתונים לעתים בסיטואציות קשות ומורכבות, ואין כמו אדם שחווה התמודדות דומה לשלהם כדי לתת להם מענה ראשוני ומהיר, שייתכן ואף יציל נפש".