בית המשפט העליון ידון היום (רביעי) בבקשה לצו על תנאי ולצו ביניים בנושא המענקים שהעצמאים קיבלו בתקופת הקורונה ושהמדינה דורשת בחזרה.

את העתירה לבג"ץ נגד משרד האוצר ורשות המסים הגישה העמותה לצמצום פערים חברתיים. היו"ר יורם מועלמי הסביר: "העתירה מבוססת על כך שהמענקים היו למעשה רשת ביטחון סוציאלית שלא הייתה קיימת לעצמאים כפי שהיא מוסדרת לשכירים. הכספים הללו ניתנו מכורח המציאות שבה העסקים שלנו נסגרו. כעת באה התחשבנות קטנונית עם העסקים ואומרים לנו להחזיר אותם. אז לא מדובר במענק, אלא בהלוואה, ולכן הוא לא ניתן בתום לב."

"מענקי הקיום האלה אפשרו לנו ולילדינו לרכוש אוכל ולשלם על חשמל, ארנונה ושכירות. כשאנחנו נמצאים בתקופה כלכלית כה קשה עם תו ירוק מחמיר, וכשהתיירות, הפרילנסרים והעצמאים עדיין נפגעים, הדרישה להחזיר את המענקים ממיטה חורבן על אלה ששורדים", הוסיף.

עו"ד תמר קידר, המייצגת את העותרים, מוסיפה: "העתירה לבג"ץ מתמקדת בטענות של העצמאים, שלפיהן השימוש בסימולטור לגביית כספי המענקים ששולמו ביתר אינו בסמכות חוקית. לכן יש להקפיא כל שימוש בו ולהימנע מלבצע גבייה. כמו כן, הטענה המרכזית היא שהחוק הרלוונטי מחייב את מנהל רשות המסים לשקול שיקולי צדק, לרבות מצב כלכלי של העוסקים. כלומר, להקים ועדת חריגים ולקבוע קריטריונים אחידים של פטור מחובת ההשבה".