כ־66% מהציבור בישראל מודאגים מהאיומים הפנימיים, ואילו 27% בלבד מודאגים יותר מהאיומים הביטחוניים החיצוניים. כך עולה ממדד הביטחון הלאומי – מחקר דעת קהל חדש של המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב. עוד עולה מהמחקר כי 55% מהציבור היהודי העידו כי בעקבות אירועי חודש מאי אשתקד במהלך מבצע שומר החומות, שלווה בהפרות סדר ובהתפרעויות ביישובים מעורבים ובכבישים בין־עירוניים, פחתה תחושת הביטחון האישי שלהם.

הדבר בא לידי ביטוי, בין היתר, בירידה של חלק מהציבור (36%) בתדירות הביקורים ביישובים או בעסקים ערביים־ישראליים. 94% מהציבור היהודי מסרו כי הם חוששים מהישנות אירועים דומים ואף חמורים יותר בעתיד הקרוב. לפי המחקר, 43% מהציבור מודאגים ביותר מהמתח בין ערבים ליהודים בארץ וכ־40% מהציבור סבורים שיש לתקוף את תשתיות ייצור הטילים המדויקים בלבנון גם במחיר של מלחמה. לעומתם רק 23% מעדיפים לחזק את יכולות ההגנה מפני טילים על חשבון המתקפה הצבאית, ו־16% תומכים בהגעה להסדר בנושא באמצעות תיווך בינלאומי.

מדירוג האיומים החיצוניים החמורים ביותר על ישראל התקבל נתון מפתיע, ובו איראן והסכסוך הישראלי־פלסטיני תפסו את המקומות הראשונים בפער קטן ביניהם. 23% השיבו כי איראן גרעינית היא האיום החמור ביותר הנשקף לישראל, ו־21% ציינו את הסכסוך הישראלי־פלסטיני כחמור ביותר. 10% נוספים העלו את בעיית חמאס בעזה, 15% ציינו פעולות טרור ורק 13% ציינו את הגזרה הצפונית.

העיר לוד במבצע ''שומר החומות'' (צילום: יוסי אלוני)
העיר לוד במבצע ''שומר החומות'' (צילום: יוסי אלוני)

באשר ליחס של הציבור היהודי, 47% ממנו רואים בציבור הערבי כמי שיש לכבדם אך גם לחשוד בהם ו־24% רואים בהם כאזרחים שווי זכויות, לעומת 7% הרואים בהם כאזרחים שאינם שווי זכויות ו־22% שאף רואים בהם כאויבים בפוטנציה. בעקבות אירועי שומר החומות, 52% מהציבור היהודי העידו כי חל שינוי לרעה בעמדתם כלפי ערביי ישראל. עורכי המחקר ציינו כי לעומת היחס החשדני עד השלילי ברמה התפיסתית, הרי שברמה הפרקטית רוב הציבור היהודי תומך בהשקעה של הממשלה במיעוט הערבי ואף חלה עלייה בתמיכה זו – מ־61% בסקר שנערך במאי 2021 ל־70% בסקר הנוכחי.  

זאת ועוד, 85% סבורים שישראל יכולה לסמוך רק על עצמה, אך רק 45% מהציבור חושבים שישראל צריכה למנוע יכולת גרעינית מאיראן. 57% מהציבור סבורים שהדמוקרטיה בישראל בסכנה ו־61% סבורים שיש לתעדף תקציבים חברתיים על פני תקציב הביטחון. לפי המחקר, 63% סבורים שיש לאפשר ליהודים לעלות להר הבית, ו־39% גם תומכים במתן אפשרות תפילה ליהודים בהר. עוד עולה מהמחקר כי רוב הציבור (60%) ממשיך לתמוך בנקיטת צעדי היפרדות מהפלסטינים כדי למנוע מציאות של מדינה דו־לאומית אחת (תומכי ימין – 55%, מרכז – 65% ושמאל – 87%).

עם זאת, לראשונה זה שנים נמצאה ירידה בשיעור התומכים בפתרון שתי המדינות לשני עמים – 46% בקרב היהודים ו־70% בקרב הערבים. כמו כן, רוב הציבור (63%) סבור כי הפתרון של שתי מדינות אינו בר השגה.