המכון הגיאולוגי במשרד האנרגיה יציג הבוקר באופן רשמי את "תרועה" – המערכת החדשה המתריעה מפני רעידות אדמה – עם הפיכתה למבצעית. האירוע יכלול הדגמה של הפעלה.

לדעת מומחים, רעידת אדמה קטלנית בישראל היא רק עניין של זמן. הסטטיסטיקה ומחזוריות הרעידות מלמדות שמדי 90 שנה מתרחשת רעידת אדמה חזקה בישראל. האחרונה שבהן אירעה בשנת 1927. 

לפי מרכז המידע והמחקר של הכנסת, רעידת אדמה קשה עלולה לגרום בישראל לכ־7,000 הרוגים וכ־9,500 לכודים. על פי תרחיש זה כ־17 אלף משפחות בישראל עלולות להישאר חסרות בית. 

מנתונים של חברת רשף ביטחון מקבוצת תגבור עולה כי מנהלי בתי ספר ומשרד החינוך לא ממתינים לאסון, ולפי הנחיות משרד החינוך שפורסמו בשנת 2014 – יש להתקין בכל בית ספר חדש מערכת המספקת התרעה מוקדמת של עשרות שניות, ובכל בתי הספר הישנים מערכות חיזוי. 

משרד החינוך אף הקצה לכך תקציב של כ־8,000 שקל לכל בית ספר. עד לשנת 2015 הותקנו מערכות חיזוי ב־150 בתי ספר בלבד, ונכון להיום יש מערכות כאלה בקרוב ל־1,000 בתי ספר.

בישראל יש כ־4,500 בתי ספר, מתוכם כ־1,500 הוקמו לפני שנת 1980 ומוגדרים כמסוכנים במקרה של רעידת אדמה חזקה. רשף ביטחון היא אחת משלוש זכייניות של משרד החינוך למיגון בתי הספר. 

מנכ"ל החברה שוקי פליין אומר: "בתי ספר עשויים להיות מוקד הסיכון הגדול ביותר ברעידת אדמה בשל ריכוז התלמידים במבנים שחלקם ישנים ומועדים להתמוטטות בעת אירוע". משרד החינוך השקיע בפרויקט עד כה כ־8 מיליון שקל, ולהשלמתו נדרשים כ־30 מיליון שקל נוספים.

שוקי פליין מנכ''ל רשף ביטחון  (צילום: אסתי גן אל)
שוקי פליין מנכ''ל רשף ביטחון (צילום: אסתי גן אל)

"לא רק המיקום המדויק מועד לפורענות", ממשיך פליין. "יש סיכונים נוספים שעדיין לא מופו במלואם וגם סוג הקרקע קריטי ליכולת העמידה של מבנה בעת טלטלה. מערכות ההתרעה הן שיצילו חיים".