ההוסטלים והמסגרות לשיקום נכי נפש בקהילה, בהם קהילות תומכות ודיורים מוגנים, שבהם מתגוררים כ־35 אלף מתמודדי נפש, שובתים בשבועיים האחרונים. לטענת פורום בריאות הנפש, ההחלטה לנקוט עיצומים כבדים התקבלה בשל אי־עדכון תעריפי השתתפות משרד הבריאות במימון שיקום מתמודדי נפש בקהילה, למרות פסיקה בית משפט בנושא.

עוד נטען כי "משרד הבריאות, שניהל עד לאחרונה משא ומתן עם מפעילי ההוסטלים והמסגרות לשיקום נכי הנפש בקהילה ואף נענה לחלק מהדרישות של המפעילים, החליט לנתק מגע, תוך פגיעה קשה בעשרות אלפי הדיירים". במסגרת השביתה ההוסטלים פועלים במתכונת שבת, כשבמקום שישה מדריכים יש רק אחד בכל הוסטל. בשל כך הדיירים לא יכולים לצאת לתעסוקה ולפעילויות חברתיות שונות. בהיעדר מי שילווה אותם לפעילויות אלה, שיבוש שגרת חייהם פוגע קשות גם בשיקומם.

פורום בריאות הנפש מאגד 43 ארגונים, שמפעילים 146 מסגרות. לדברי יו"ר הפורום שאול בוארון, כבר לפני יותר מחצי שנה פסק בג"ץ כי על משרד הבריאות לעדכן את תעריפי הסיוע בשכר דירה, אולם המשרד מתעלם מפסיקה זו.

"משרד הבריאות מחסל את מערך שיקום נכי הנפש בקהילה, המוסדר על פי חוק, ועקב תקצוב שאינו מותאם המסגרות הטיפוליות והשיקומיות נמצאות לפני קריסה ומופעלות במחירי הפסד", הוא אומר. "המדינה לא משאירה בידינו ברירה אלא לשבות תוך מינימום פגיעה בדיירים ובעובדים".

שאול בוארון (צילום: יחצ)
שאול בוארון (צילום: יחצ)

פורום בריאות הנפש טוען כי משנת 2007 לא עודכנו תעריפי הסיוע בשכר דירה למפעילי ההוסטלים, שמגיעים לסכומים שבין 540 ל־770 שקל לאדם בחודש. על פי נוהל משרד הבריאות, בחדר עד 14 מ"ר ניתן לשכן דייר אחד בלבד. "בסכום שהמדינה מקצה לנו", אומר בוארון, "אי אפשר לשכור אפילו רבע חדר בכל מקום בארץ. במקום לעודד פתיחת מסגרות נוספות ולשקם את מתמודדי הנפש בקהילה, המדינה מייבשת את המסגרות".

לטענת הפורום, חובות המדינה למפעילי ההוסטלים מגיעים לסכום של כמיליארד שקל. הם דורשים עדכון תעריפי מימון שכר דירה למתמודדי נפש הזכאים לכך במסגרת סל שיקום, עדכון דמי הכלכלה לדיירים עבור תשלומי מסים, מזון ואחזקה שלא עודכנו זה שבע שנים, העלאת התשלום לפעילות פנאי העומדת זה עשור על סכום של 95 שקל בלבד לחודש ועוד.

במכתב ששלח בשבוע שעבר יו"ר הפורום לשר הבריאות ניצן הורוביץ הוא כתב: "ניסינו להגיע להסדר, אך המשרד לא עומד בהסכם ומצפה שמפעילי ההוסטלים יממנו מכיסם את שהמדינה מסרבת לממן והדייר עצמו אינו יכול לעשות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במסגרת התקשרות חוזית של המשרד על המסגרות ישנה סוגיה הנדונה בבית המשפט המחוזי, ולפיכך אנו מנועים מלדון בה. שביתה בימים שבהם בית המשפט על סף קבלת החלטה היא לכל הפחות תמוהה, אם לא ניצול ציני של הסיטואציה ובניגוד מוחלט להסכמים הקיימים בין המדינה לבין היזמים. אף על פי כן, כדי לפתור את הסוגיה מתקיימים מגעים. הטענה שהתעריף לא עודכן 15 שנה - לא נכונה בלשון המעטה, שהרי התעריפים מעודכנים באופן שוטף בכל שנה".