"אם נצליח לתת מקום למגוון הדעות, לקבל את השונה, להגיב עניינית במקום של חילוקי דעות ולכבד את האחר – נייצר חברה מגוונת ויציבה ונחזיר לעצמנו את החוסן הלאומי שאנחנו כל כך מבקשים". כך אמרו יוזמי פרס ירושלים לאחדות ישראל בקול קורא נרגש להגשת מועמדויות והמלצות של אישים וארגונים שפועלים למען קירוב לבבות ואחדות, דווקא בתקופה הנוכחית של פילוג ושסע.


"יום האחדות" המצוין ב־31 במאי נולד כיוזמה א־פוליטית של משפחות יפרח, שער ופרנקל, בעקבות חטיפתם ורציחתם על ידי מחבלים ב־12 ביוני 2014 של גיל־עד מיכאל שער (16) ז"ל מהיישוב טלמון ותלמיד בישיבת מקור חיים בכפר עציון, יעקב נפתלי פרנקל (16) ז"ל, מנוף איילון שגם הוא למד בישיבת מקור חיים ואייל יפרח (19) ז"ל מאלעד שהיה תלמיד ישיבת שבי חברון.


המשפחות מבקשות להנציח באמצעות הפרויקט הייחודי את זיכרון הנערים, להזכיר לכל אחד ואחת כיצד נהגנו אחד כלפי השני באותם ימים ולשמר את זה גם בשגרה. הפרס מחולק מדי שנה בטקס מרשים בבית נשיא המדינה בעיצומו של יום האחדות. מטרת הפרס, שקיבל את ברכתו של הנשיא יצחק הרצוג, להעלות על נס ארגונים ויחידים בארץ ובתפוצות שתורמים לאחדותה של החברה בישראל.


"הפרס נועד לשבח ולתמוך בעוסקים במלאכת האחדות ולחזק את הרצון ליזום פעולות שכאלה בקרב רבים בחברה הישראלית מתוך אמונה בחשיבות קבלת האחר", ציינו. הפרס ניתן בשלוש קטגוריות: מקומי, ארצי ובינלאומי ולכל קטגוריה ניתן להגיש מועמדויות של אישים, ארגונים או מיזמים חברתיים. ועדת הפרס הבוחנת את ההצעות מורכבת ממגוון נציגים מובילים בחברה הישראלית ומנציגי משפחות הנערים.


קטגוריה נוספת ניתנת בכל מערכת החינוך לבתי ספר העוסקים באחדות במהלך השנה כדבר שבשגרה. "הקריאה יוצאת מהלב, לשון חיבה לאדם שבנו, לטוב שבנו. אנו מזמינים אתכם להגיש בעצמכם או להמליץ על מועמדים ראויים", ציינו המשפחות.


יוזמי יום האחדות, שיצוין במגוון אירועים, מצטטים שורת דמויות בהיסטוריה היהודית לדורותיה. נתנאל אלינסון מסביר בבהירות בספרו שיצא לאור "קיצור תולדות הישראליות" כי עם ישראל נוצר ומורכב מ־12 שבטים, כאשר כל שבט שונה באופיו ובהתנהגותו. "כל אחד קיבל חבל נחלה במקום המתאים לו, והשבטיות הזו שיפרה ואיזנה במהלך השנים אלה את אלה, זה הבסיס של העם שלנו".


יאנוש קורצ'א'ק, המחיש היטב בספרו "זכות הילד לכבוד" את היופי שברב־גוניות. "רק הכסילים מבקשים שיהיו בני האדם דומים זה לזה. החכם – הוא ישמח שיש בעולם יום ולילה, קיץ וחורף, זקן וצעיר. ושונים צבעי הפרחים וגוני עיניהם של בני האדם, וכאשר אלוהים עשה את האדם – זכר ונקבה בראם. רק מי שלא יאהב את המחשבה, יצטער על השוני וירגז על הרב־גוניות המאלצים את האדם לחשוב, לראות ולהבין".


"היכולות להראות את הטוב באחר ולשמר את הלכידות החברתית גם כשאיננו מסכימים היא אתגר בחברה שלנו. יחד עם זאת, כולנו מבינים שחברה חזקה ומלוכדת היא חוסן לאומי", מדגישות המשפחות, שהפכו את הניסיון להביא לאחדות השורות והסובלנות לדרך חיים.